Aceasta este cea mai recentă stratagemă a Moscovei pentru a ocoli sancțiunile economice împotriva sa: exportul de GNL către porturile chineze, care sunt din ce în ce mai puțin vulnerabile la amenințările americane, scrie L’Express, potrivit Rador Radio România.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Cunoaștem „flotele fantomă”, nave deținute de proprietari opaci și companii-fantomă care le permit navelor rusești să transporte clandestin petrolul. Acum, „Wall Street Journal” informează că Moscova a găsit o nouă stratagemă pentru a eluda sancțiunile împotriva economiei sale, bazându-se pe China pentru livrarea gazului său natural lichefiat (GNL).

Din august, Rusia ar fi reușit să trimită aproximativ zece petroliere către portul chinezesc Beihai, care a devenit un nod central pentru exporturile de resurse naturale rusești – consolidându-și în același timp legăturile cu Beijingul.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Într-adevăr, de la începutul războiului din Ucraina, Statele Unite au încercat să asfixieze economia rusă prin impunerea de sancțiuni asupra exporturilor sale de gaze și petrol.

Cele mai recente au fost cele impuse de Donald Trump săptămâna trecută împotriva a doi giganți energetici: Rosneft și Lukoil. Acest lucru nu a împiedicat livrările să ajungă în portul Beihai în aceeași zi. „Acest lucru aduce beneficii atât economiei chineze, cât și mașinii de război rusești”, a rezumat pentru WSJ Alexander Gabuev, specialist în relațiile sino-ruse.

Pentru Rusia, eludarea sancțiunilor este vitală pentru finanțarea mașinii sale de război într-un moment în care țara se confruntă cu dificultăți economice tot mai mari. De exemplu, de patru ani, acest gigant al hidrocarburilor nu a putut să-și vândă acțiunile pe piața europeană. Prin urmare, Moscova mizează pe proiectul Arctic LNG 2, în valoare de 25 de miliarde de dolari, care va servi la lichefierea gazelor naturale, reducându-le volumul și facilitând transportul maritim.

La rândul său, China a devenit din ce în ce mai dependentă de GNL: țara, care încearcă să elimine treptat cărbunele, este acum cel mai mare importator mondial de gaze naturale lichefiate. Gazul rusesc, vândut la prețuri mai mici, a înregistrat o creștere a cotei sale în importurile chinezești de la 6,4% în ianuarie 2025 la 17% în septembrie (+10,6 puncte procentuale, într-o singură jumătate de an).

În mijlocul unui război comercial cu Statele Unite, China, care se bucură de un monopol puternic asupra pământurilor rare, pare din ce în ce mai nepreocupată de sancțiunile americane. Tot gazul din Rusia este astfel transportat către un singur port, Beihai, al cărui operator (rețeaua de stat China Oil & Gas Pipeline Network), care are active în principal în China, este puțin afectat de amenințările americane.

În ciuda acestui fapt, sancțiunile impuse de Washington continuă să aibă un impact, vizând companiile care operează proiectul Arctic LNG 2, navele de stocare și companiile de transport maritim care doresc să participe la transport. Devine din ce în ce mai dificil pentru Rusia să achiziționeze componente, în timp ce cumpărătorii de GNL se tem și de represalii. De exemplu, numai în 2023, veniturile lunare ale Rusiei din exporturile de petrol au scăzut cu 41,7% față de anul precedent, conform datelor de la Consiliul Uniunii Europene.