Creșterea cererii globale de echipament militar oferă oportunități pentru industria României, a subliniat președintele Nicușor Dan, care a prezentat miercuri strategia națională de apărare. Corupția slăbește coeziunea socială și are consecințe în economie, a mai spus președintele, în acest context.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Strategia de Apărare va fi pusă miercuri în dezbatere, va fi avizată în 24 noiembrie în CSAT şi va fi prezentată în 27 noiembrie în Parlament de către preşedinte.

 

 

Principalele declarații:

  • O să vă prezint cele mai importante elemente ale strategiei naționale de apărare. Prezentăm strategia din perspectiva cetățeanului, nu vrem să apărăm statul, ci cetățeanul care trăiește în acest stat
  • Întrebarea care se pune este: Câtă încredere are cetățeanul în stat și care este disponibilitatea lui eventuală de a-l apăra? Nu știu dacă răspunsul este cel mai fericit și tocmai ăsta este rostul nostru și parte din această strategie este de a corecta decalajul dintre avansul societății, pe care l-a făcut pe multe planuri, și rămânerea în urmă a administrației publice față de societatea maturizată în multe aspecte
  • Conceptul include, pe de-o parte, acțiunile statului român, ale administrației, să fie în sensul apărării și confirmării unei identități, unui mod de a fi în lume și în acest sens, pe plan extern să apere interesele României în mod expres. Și, pe de altă parte, să păstreze jumătatea solidară a acestui concept, angajamentele și toate parteneriatele internaționale ale României
  • Strategia diferă de cele care au fost până acum prin faptul că contextul este diferit
  • Care este contextul geopolitic diferit: În primul rând, faptul că ordinea internațională este pusă în discuție, războiul din Ucraina este un exemplu, vedem o creștere a tensiunilor militare peste tot în lume, vedem o tendință de regrupare a statelor guvernate autoritar și o diminuare a capacității organismelor internaționale de a păstra ordinea internațională bazată pe reguli. Aceasta este partea militară, strict geopolitică a contextului
  • Vedem o creștere tehnologică exponențială, inclusiv AI, și nu mai suntem într-un context în care puterea militară și capacitatea de apărare este proporțională cu economia și investițiile în apărare. Cine nu reușește să facă saltul tehnologic va fi penalizat mult mai mult.
  • Fenomenul global de digitalizare și interacțiunea cu rețelele de socializare dau liber unor acțiuni de manipulare și dezinformare pentru care, din nou, trebuie să ai pregătite niște mijloace specifice de apărare
  • O noutate este, bineînțeles, schimbarea raporturilor economice, vedem un protecționism economic, vedem o luptă pe resurse critice și o limitare a accesului la resurse critice
  • Vedem o creștere a acțiunilor de sabotaj și de perturbare a infrastructurii critice mai mult decât o vedeam în anii precedenți. Vedem radicalizare și o creștere a tendințelor anti-democratice care sunt inclusiv întreținute de actori statali
  • Trecând la ce trebuie să facă România: O să găsiți în textul scris referințe la partea internațională, evident trebuie să păstrăm parteneriatele, să ne manifestăm interesele în cadrul UE, NATO, Parteneriatul cu SUA, sunt lucruri care rămân constante ale politicii noastre
  • Vreau să insist pe câteva chestiuni interne: Administrația publică are niște probleme. Cumva ăsta a fost unul din șocuri sau în orice caz surprinderi ale mele, că inclusiv la acest nivel național administrația nu lucrează cu date. Sunt multe situații în care deciziile nu sunt bazate pe date
  • Nu vedem un mare apetit de colaborare între instituții publice, fiecare își vede de treaba sa și din cauza sa nu avem o viziune integrată. Nu avem o apetență de a inova, de a propune, ci mai degrabă o atitudine defensivă, deci administrația publică nu face decât să băltească într-o rutină din care nu știe să iasă
  • Pe de altă parte, corupția, care slăbește coeziunea socială. E greu să vrei să aperi un stat corupt. Pe de altă parte, are consecințe în economie, prosperitatea oamenilor și calitatea administrației
  • Câteva oportunități pe care aș vrea să le subliniez: Pe plan extern, poziția noastră: Poziția geografică a României ne oferă oportunitatea de a fi un centru de conectivitate Europa-Asia. Asta depinde de stabilitatea la Marea Neagră. Pentru economia din România este o mare oportunitate
  • Creșterea cererii globale de echipament militar oferă oportunități pentru industria noastră, care are tradiție, care are încă profesioniști, care are locații. În România avem prezente companii interesante de automotive și tehnologie. Parte importantă din problemele pe care au să le rezolve aceste industrii sunt comune. aceasta este  o oportunitate pentru următorii ani.
  • E o oportunitate pentru economia noastră, a românilor din diaspora, care au reușit pe o piață mult mai concurențială, care au dobândit niște capacitatăți, în măsura în care se vor întoarce vom putea să le folosim. Investiții în Rmânia sau afaceri comune sunt oportunități pe care România poate săle folosească.
  • Pe zona economică – și asta e o chestiune care ține strict de securitate națională: Oprirea evaziunii fiscale. O chestiune care ține de securitate în sens strict al termenului: Energia. Și avem o corelație între dezvoltarea industrială și prețul energiei
  • Trebuie să ajungem să avem o administrație care lucrează cu date și care are date care sunt aceleași o săptămână mai târziu.
  • În ceea ce privește fenomenul corupției, am menționat expres trei lucruri: în primul rând, o abordare integrată, în sensul de colaborare între toate instituțiile care au aceste atribuții, în al doilea rând implicarea serviciilor de informații pentru culegerea de date și doar atât. Am precizat expres fără implicare în procesul de justiție. Și corectarea mecanismelor legislative și administrative care întârzie realizarea actului de justiție în materie de corupție.
  • Strategia va fi urmată de un plan de implementare, care nu va avea un caracter public. Acest plan va fi aprobat de CSAT. Acesta va avea rapoarte de progres.
  • Există o îngrijorare în rândul cadrelor militare și a oamenilor din MAI și servicii că ce s-a întâmplat cu pensiile magistraților se va întâmpla și în aceste zone. Da, este o discuție care va începe la un moment dat, însă, ceea ce vreau să transmit este că așa cum pentru magistrați este expres că cei care îndeplinesc condițiile de pensionare în momentul noii legi vor beneficia de aceste condiții mai departe, există acord politic pe toate palierele pentru ca acest lucru să se întâmple și la MAI, servicii. Nu este un motiv ca oamenii să se pensioneze, pentru că, din păcate din cauza incertitudinii, vorbesc doar de zona de magistrați, multă lume s-a pensionat de frică că mai târziu nu vor avea aceleași condiții

 

Întrebări și răspunsuri, cu teme economice

Î: Vedeți necesar un referendum pentru pensii speciale?

R: Un referendum e un instrument pe care îl folosești atunci când părți din societate au opinii divergente pe o anumită problemă, nu e cazul aici. Nu e normal ca pensia să fie cât salariul, e o chestiune de armonizare legislativă, nu e necear un referendum toată lumea are aceeași opinie în societate pe problema aceasta.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Î: Sărăcia este o amenințare?

R: Eu cred că este.

Î: Cum veți delimita acțiunile serviciilor de actul de justiție?

R: În ceea ce privește departajea între informație și proces în justiție, strategia e o strategie, în planul de implementare vor fi trecute lucruri care vor explicita.

Î: Vedem creșterea interesului Chinei față de România. A fost luat în calcul spionajul chinez în strategie?

R: Această strategie este un document cumva generic. Când vorbește de spionaj, vorbește de oricine ne-ar putea spiona. Nu cred că ar trebui să individualizăm chestiunea aceasta. Chiar dacă cuvântul China nu apare foarte des în strategie, el răzbate, atunci când vorbim de lanțul de resurse critice evident e o bulină mare acolo: China. Orice fel de amenințări de securitate trebuie tratate de instituțiile responsabile. Pe de altă parte, China e un actor important în lume, în special pe zona eonomică, interacțiunile României în zona economică trebuie să țină cont de interesul național. Nu putem rupe intempestiv relațiile economice cu China. Trebuie să avem un echilibru. Trebuie să vedem cine sunt partenerii pe zona de securitate.

Despre relația cu SUA:

R: În relația României cu SUA, cum am spus de mai multe ori, partea economică este foarte importantă pentru noi. În pregătirea vizitei din SUA au existat mai multe contacte și idei de proiecte discutate la nivel de miniștri în aceste săptămâni, luni

Î: Despre o eventuală preluare a Lukoil

R: E un grup de lucru la nivelul guvernului, de care sunt informat. În linii mari, Lukoil are în România o rafinărie și vreo 100 de benzinării, asta este activitatea lor comercială în România. Ponderea nu este foarte importantă, importantă este rafinăria. Este închisă pentru mentenanță, urmând să fie redeschisă în câteva săptămâni. Faptul că e închisă nu afectează fluxul, însă pe termen mediu și lung, dacă ea nu ar mai procesa, ne-ar obliga să importăm mai mult. Ca să spun ceva la un nivel grosier, superficial: Pe de-o parte nu există riscul ca ea să fie preluată de cineva, o firmă paravan a Rusiei, pentru că avem o comisie care evaluează vânzările de companii care au interes strategic. Bineînțeles că există un interes ca ea să fie preluată, însă nimic nu ne obligă să ne grăbim cu procesul ăsta. Există și varianta, care are nevoie de cadru normativ special, ca pe o perioadă limitată să fie preluată de statul român.

Î: Despre perspectiva economică. Ce ne așteaptă anul viitor? Ne mai așteaptă creșteri de taxe?

“Am discutat puțin ieri, va începe o discuție săptămâna viitoare sau următoare pe bugetul 2026, ministrul de finanțe e pregătit să vină să le spună decidenților pe unde suntem dacă nu facem nimic și ei să decidă de unde să mai tăiem. Dincolo de ce s-a anunțat – reduceri de salarii în sectorul public, taxele care au fost deja aprobate prin acte normative – nu există în acest moment intenții de alte măsuri care să afecteze direct populația. Sunt acele creșteri de taxe din 2026, care au fost anunațate deja, de exemplu mărirea taxei pe propriete – va intra în vigoare în 2026,  dar actul normativ există. Există o discuție pe HoReCa, nu cunosc stadiul ei”.

Știre în curs de actualizare