Consiliul Fiscal critică faptul că Guvernul a majorat valoarea deficitului bugetar la cea de-a doua rectificare și a crescut puternic cheltuielile, în special pe cele cu salariile și cu bunuri și servicii, compensând astfel cea mai amplă creștere a veniturilor bugetare din istoria construcțiilor bugetare analizate până în prezent de Consiliul.
Conform proiectului celei de-a doua rectificări bugetare, deficitul bugetului general consolidat, în sumă absolută, calculat potrivit metodologiei naționale (cash) a crescut la 83,8 miliarde lei, deși a scăzut de la 7,16% la 7,13% din PIB.
„Consiliul Fiscal își menține aprecierea că într-un an cu creștere atât de pronunțată a veniturilor bugetare, ar fi trebuit să nu crească deficitul bugetar în valoare absolută, chiar dacă au fost necesare cheltuieli suplimentare pentru lupta contra pandemiei COVID-19 și, respectiv, reclamate de criza energetică”, arată opinia Consiliului Fiscal cu privire la cea de-a doua rectificare bugetară din acest an.
Consiliul afirmă că, la veniturile bugetare, au avut loc revizuiri pozitive ale estimărilor inițiale la cvasi-totalitatea veniturilor dependente de dinamica PIB nominal, evoluții de sens contrar înregistrându-se în cazul sumelor provenind din fonduri europene și al celor având drept sursă închirierea benzilor de frecvență 5G. „În esență, revizuirea în sus a veniturilor bugetare poate fi atribuită majorării considerabil peste prognoza inițială a PIB, creșterii peste așteptări a prețurilor la nivelul întregii economii (reflectată în deflatorul PIB) și comportamentului firmelor care au rambursat într-o proporție considerabilă impozitele amânate la plată în anul anterior”, arată Consiliul.
În schimb, evoluția cheltuielilor bugetare confirmă evaluările formulate de Consiliu cu ocazia primei rectificări bugetare privind necesarul suplimentar de resurse la nivelul cheltuielilor de asistență socială în cuantum de 3,5 mld. lei și riscurile de depășire la nivelul cheltuielilor de personal și cu bunuri și servicii.
„În cazul ultimelor două categorii de cheltuieli, magnitudinea depășirilor este însă peste cea anticipată anterior de CF, alocări suplimentare dovedindu-se necesare și la nivelul altor categorii de cheltuieli. Chiar dacă aceste evoluții pot fi atribuite parțial evoluției pandemiei COVID-19, sau necesității de a reacționa în fața situației de pe piața energiei, depășirile prognozate ale plafoanelor de cheltuieli arată lipsa unui control adecvat al acestora. Mai mult, depășirile au loc la nivelul unor categorii de cheltuieli permanente, compensarea venind parțial din diminuarea cheltuielilor de investiții”, arată instituția.
Astfel, Consiliul Fiscal avertizează că au loc depășiri recurente de cheltuieli permanente, ce contribuie la niveluri nesustenabile ale acestora, slăbesc bugetul general și complică procesul de consolidare fiscală.
„Dintr-o perspectivă mai amplă, considerând execuția bugetului general consolidat pentru anul 2021, aceasta consemnează cea mai amplă revizuire în sus a veniturilor bugetare din istoria construcțiilor bugetare evaluate de Consiliul Fiscal, fără ca aceste evoluții să conducă la o diminuare a deficitului bugetar, toate sumele suplimentare fiind alocate pentru cheltuieli. Această situație este sub-optimă, cu atât mai mult cu cât o parte din veniturile suplimentare încasate în anul curent sunt ciclice sau temporare (acestea din urmă având drept sursă principală impozite și taxe amânate la plată în anul anterior), în timp ce o parte și mai însemnată din sporul de cheltuieli a fost generată de creșteri de cheltuieli permanente”, consideră Consiliul.
În plus, instituția subliniază că „este clar că revenirea economică din 2021 nu este repetabilă ca ritm de creștere a PIB în anii ce vin”.