Prețurile motorinei standard la principalii furnizori, Petrom, OMV, Mol și Lukoil, au crescut miercuri la circa 8 lei per litru, după câteva zile de ieftiniri, potrivit informațiilor de pe platforma Monitorul Prețurilor. Un posibil motiv al acestor creșteri ar putea fi problema aprovizionării din cauza conflictului din Ucraina. Principalele firme de trading consideră că pieţele de energie şi materii prime sunt în stare de şoc după invadarea Ucrainei de către Rusia. Acesta au avertizat că ar putea apărea probleme în aprovizionarea cu benzină şi motorină şi o recesiune economică în Europa, dacă livrările din Rusia vor continua să scadă, scrie Reuters.
În București, prețul per litru pentru motorina standard a ajuns la circa 8 lei. Potrivit Monitorului Prețurilor, acestea au fost datele de la ora 13:20 (au fost consultate cele mai mari prețuri ale principalelor benzinării):
- Petrom – 8,09 lei/per litru motorină standard
- OMV- 8,39 lei/per litru motorină standard
- Mol – 8,30 lei/per litru motorină standard
- Lukoil – 7,89 lei/per litru motorină standard
Preţurile la gaze naturale, petrol, metale şi produse agricole au explodat de la debutul războiului şi au devenit atât de volatile încât companiile au fost nevoite să îşi reducă volumul tranzacţiilor.
Directorii generali de la primele patru mari companii care fac tranzacţii cu energie, Vitol, Gunvor, Mercuria şi Trafigura, au subliniat că în special piaţa gazelor naturale a devenit una disfuncţională din cauza unor „margin calls” (apeluri în marjă, n.r.) care au devenit imposibil de gestionat.
„Cu cât războiul se prelungeşte cu atât cresc şansele de recesiune economică”, a spus directorul general de la Vitol, Russell Hardy, la evenimentul FT Commodities Global Summit.
Pieţele energetice aveau puţine capacităţi de rezervă înainte de 24 februarie, când Rusia a lansat invazia Ucrainei. Acum vor avea probleme în a compensa o pierdere potenţială de aproximativ două milioane de barili de petrol pe zi din Rusia, ţară care concurează cu Arabia Saudită pentru titlul de cel mai mare exportator mondial de petrol.
„Din punct de vedere economic, Rusia va pierde. Europa nu se va descurca nici ea mai bine, cu o criză a refugiaţilor şi preţuri mai mari la materii prime”, a declarat şi directorul general de la Mercuria, Marco Dunand, adăugând că ţările din Golf vor fi cele care vor profita cel mai mult de pe urma creşterii preţului şi a faptului că vor fi intermediari între Occident şi Rusia.
Principala îngrijorare pentru Europa este motorina. Europa importă aproape jumătate din necesarul său de motorină din Rusia şi ar putea să se confrunte cu o criză de aprovizionare, susţin companiile de trading, iar Trafigura adaugă faptul că şi America Latină şi Africa ar putea fi afectate.
Orice înlocuitor în termeni de livrări de petrol nu va apărea în lunile următoare. Iranul ar putea să îşi majoreze exporturile cu un milion de barili pe zi, cu condiţia să se ajungă la un acord internaţional privind programul său nuclear, însă este puţin probabil ca Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) şi aliaţii săi să majoreze rapid producţia, susţine directorul general de la Vitol, Russell Hardy. “Până acum au fost foarte clari că vor continua să respecte acordul OPEC+. Ne aşteptăm la o majorare de 1-2 milioane barili pe zi? Da, dar cel mai probabil nu în următoarele luni”, a spus Hardy.
Până la 3 milioane de barili de petrol și produse petroliere pe zi ar putea fi pierdute din Rusia ca urmare a sancțiunilor
Una dintre cele mai mari case de tranzacționare a mărfurilor și cel mai mare trader independent de petrol au estimat că până la 3 milioane de barili de petrol și produse petroliere pe zi ar putea fi pierdute din Rusia ca urmare a sancțiunilor, după invazia în Ucraina.
„Lucrul care îi preocupă pe toți va fi aprovizionarea cu motorină. Europa importă aproximativ jumătate din motorina sa din Rusia și aproximativ jumătate din motorina sa din Orientul Mijlociu”, a declarat Russell Hardy, șeful traderului de petrol Vitol, cu sediul în Elveția. „Acest deficit sistemic de motorină există”.
Aceste importuri înseamnă că livrările rusești reprezintă aproximativ 15% din consumul de motorină al Europei. Hardy a declarat că trecerea la un consum mai mare de motorină în detrimentul benzinei în Europa a contribuit la o penurie de combustibil. El a adăugat că rafinăriile ar putea crește producția de motorină ca răspuns la prețurile mai mari, în detrimentul altor produse derivate din petrol, pentru a susține aprovizionarea, dar a recunoscut că raționalizarea este o posibilitate.