Guvernul vrea să aloce 173,8 milioane de lei pentru modernizarea unor dane din Portul Bazinul Nou Galați, parte din cel mai mare port românesc situat la Dunăre.
Portul Galaţi se compune din: Portul Mineralier, Portul Comercial, Port Docuri, Port Bazinul Nou.
Conform Executivului, Portul Bazinul Nou este situat pe malul stâng al Dunării, în zona de la Mm 78+1250 la Mm 79+700 și a fost construit în anul 1924. Frontul de acostare are o lungime totală de 1935 m, din care 840 m în bazinul portuar împărțit în 6 dane maritime numerotate de la 39 la 44 cu lungime de 150 m fiecare.
Conform Guvernului, cheul aferent unora dintre danele portului prezintă tasări și neregularități, pe zona de ape medii și mari este crescută vegetație abundentă, iar ancastramentele, locașurile de școndri și scările sunt deteriorate, există colmatări, adâncimea variind de la -3,5 m la -5,5 m, iar zidul de gardă din beton cu rol de protecție împotriva inundațiilor prezintă discontinuități acoperite cu plăci metalice. În plus, în prezent nu există pontoane de acostare și nu se operează la unele dane, în timp ce drumul de incintă portuară este intens exploatat prin circulație atât curentă, cât și în trafic greu.
Astfel, problema principală rămâne timpul mare de operare al mărfurilor la danele cu acostare indirectă (cheu pereat). Aceasta este una din cauzele care conduce la eficiența scăzută a operării navelor datorită complexității operațiunilor și dublei manipulări a mărfurilor în condiții de ape mici când este necesară utilizarea în plus a macaralei plutitoare.
În 2021, a fost realizat studiul de fezabilitate pentru obiectivul de investiții “Amenajare dane RO-RO – Port Bazinul Nou Galați”, care presupunea anumite modernizări.
În contextul în care prețurile materialelor de construcții au avut o creștere foarte mare în anul 2021 și începutul anului 2022, Guvernul susține că a actualizat prețurile unitare care au stat la baza întocmirii devizului general al investiției.
Parte din terenul afectat de construcția lucrărilor proiectate este deținut în folosință de către PBN Logistics. Având în vedere prevederile unui protocol de colaborare, lucrările aferente realizării investiției vor fi repartizate pe fiecare partener, funcție de regimul juridic al obiectelor investiționale.
La finalizarea obiectivului de investiții se vor realiza cheuri verticale pe o lungime de 300 m, se va reabilita un front de acostare cu pereu dalat pe o lungime de 109 m, se va amenaja dana RO-RO cu o lungime de 46 m și lățime de 30 m, se va crea o platformă portuară nouă în suprafață de 13.300 mp și se va moderniza drumul din incinta portuară pe o lungime de 418 m.
La finalizarea obiectivului de investiții se vor opera volume sporite de mărfuri și se vor îmbunătăți legăturile comerciale de transport ale portului Galați cu statele situate în amonte pe Dunăre, dar și cu statele riverane din bazinul Mării Negre, afirmă Executivul.
Valoarea estimată a lucrărilor este de 173.818.480,23 lei (35.129.748,02 Euro).
Valoarea investiției aferente lucrărilor ce vor fi executate de CN Administrația Porturilor Dunării Maritime SA Galați este de 136.945.931,78 lei, iar valoarea investiției ce va fi realizată de PBN Logistics este de 36.872.548,45 lei.
Finanțarea se va realiza prin fonduri externe nerambursabile, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, prin surse proprii ale Companiei Naționale «Administrația Porturilor Dunării Maritime» – S.A. Galați și prin surse proprii și atrase ale PBN Logistics SRL.