Specialiștii se așteaptă ca taxele anunţate sâmbătă de administraţia Trump, de 25% pentru bunurile importate din Canada şi Mexic şi de 10% pentru produsele din China să aibă un impact semnificativ asupra industriei auto globale, relatează CNBC, conform News.ro. Experţii avertizează că noile taxe ar putea avea un impact devastator asupra industriei auto globale, reducând profitabilitatea producătorilor care depind de lanţurile de aprovizionare nord-americane.
Timp de luni de zile, producătorii auto au adoptat o strategie de ”aşteptare şi observare” în faţa ameninţărilor tarifare, însă acum trebuie să implementeze planuri de rezervă pentru a compensa costurile suplimentare în următoarele săptămâni şi luni.
În funcţie de detalii, taxele impuse importurilor din Mexic vor avea cel mai mare impact asupra industriei auto, urmate de cele din Canada, iar apoi de cele din China, în funcţie de producător.
”Orice acţiune tarifară trebuie urmată de o renegociere a United States-Mexico-Canada Agreement (USMCA) şi de o revizuire completă a regimului comercial corporativ, care a afectat clasa muncitoare din SUA şi la nivel global”, a declarat Shawn Fain, preşedintele sindicatului United Auto Workers Union, într-un comunicat.
Reacţiile marilor producători auto
Companii precum General Motors şi alţi mari producători auto nu au oferit comentarii oficiale imediat după anunţ. Ford a refuzat să comenteze, în timp ce Honda a emis o declaraţie generală:
“Comerţul auto în America de Nord este esenţial pentru succesul global al Honda şi aşteptăm o soluţie rapidă care să ofere claritate şi stabilitate în întreaga regiune.”
Deşi marii producători auto au fabrici în SUA, aceştia depind semnificativ de importurile din Mexic pentru a satisface cererea consumatorilor americani. Aproape toate companiile auto care operează în SUA au cel puţin o fabrică în Mexic, inclusiv cei şase producători de top, care au reprezentat peste 70% din vânzările auto din SUA în 2024.
Tarifele sunt taxe aplicate importurilor, iar companiile care aduc bunuri din străinătate vor trebui să plătească aceste taxe. Există temeri că aceste costuri vor fi transferate către consumatori, ceea ce ar putea duce la scumpirea vehiculelor şi o posibilă scădere a cererii.
Producătorii auto care timp de decenii au produs fără taxe vamale în Canada şi Mexic ar putea pierde miliarde de dolari din cauza noilor măsuri impuse de administraţia Trump.
Piaţa bursieră şi incertitudinile economice
Incertitudinea privind politica comercială a afectat deja acţiunile General Motors săptămâna trecută. Marţi, GM a avut una dintre cele mai slabe zile pe bursă din ultimii ani, în ciuda faptului că şi-a depăşit aşteptările financiare pentru 2025 şi a raportat venituri solide în ultimul trimestru din 2024.
“Concluzia noastră din rezultatele GM pentru trimestrul al patrulea este că, deşi oportunităţile pentru companie sunt extrem de atractive, incertitudinea privind politica SUA trebuie gestionată cu atenţie în această perioadă,” a precizat analistul Dan Levy de la Barclays într-o notă pentru investitori.
Industria auto rămâne în alertă, iar noile taxe ar putea remodela peisajul comerţului auto din America de Nord.
General Motors nu a inclus în previziunile sale financiare posibilele taxe, o abordare pe care directorul financiar Paul Jacobson a descris-o drept ”prudentă”, având în vedere că, până acum, nu au fost implementate taxe pentru bunurile nord-americane.
Atât Jacobson, cât şi CEO-ul GM, Mary Barra, au subliniat că compania are planuri de rezervă pentru a face faţă oricăror măsuri impuse, însă acest lucru nu a fost suficient pentru a calma investitorii îngrijoraţi.
“Este atât de mult zgomot,” a declarat Jacobson investitorilor marţi, făcând referire la incertitudinile legate de inaugurarea noului mandat prezidenţial şi la incendiile din California. “Suntem prudenţi până când vom obţine date mai clare din piaţă, deoarece ianuarie a fost extrem de imprevizibil.”
Experţii avertizează că noile taxe ar putea avea un impact devastator asupra industriei auto globale, reducând profitabilitatea producătorilor care depind de lanţurile de aprovizionare nord-americane.
“Indiferent de momentul aplicării, aceste taxe generale vor avea un impact masiv asupra industriei auto,” a menţionat un raport al S&P Global Mobility. Potrivit acestuia, ”practic niciun producător auto sau furnizor care operează în America de Nord nu va fi imun la aceste măsuri.”
Aproape fiecare mare producător auto care activează în SUA are cel puţin o fabrică în Mexic, iar cei şase producători de top au reprezentat peste 70% din vânzările auto din SUA în 2024.
Industria auto nord-americană este profund integrată între SUA, Mexic şi Canada. În 2024, 49,4% dintre toate piesele auto din SUA au fost exportate în Mexic, iar 86,9% din piesele produse în Mexic au fost exportate înapoi în SUA, potrivit International Trade Administration.
Costuri uriaşe pentru producători
Potrivit Wells Fargo, taxele de 25% asupra importurilor din Mexic şi Canada ar costa producătorii auto din Detroit miliarde de dolari anual.
Estimările pentru impactul taxelor asupra GM, Ford şi Stellantis sunt următoarele:
Taxă 5% – cost total estimat: 13 miliarde dolari
Taxă 10% – cost total estimat: 25 miliarde dolari
Taxă 25% – cost total estimat: 56 miliarde dolari
Raportul S&P Global Mobility estimează că un tarif de 25% asupra unui automobil de 25.000 de dolari importat din Canada sau Mexic ar adăuga 6.250 de dolari la preţul final – costuri care, cel puţin parţial, ar putea fi transferate către consumatori.
Cei mai expuşi producători auto
Potrivit S&P Global Mobility, fabricile din Canada şi Mexic au produs în 2024 aproximativ 5,3 milioane de vehicule, dintre care aproape 4 milioane au fost destinate pieţei americane.
Mexicul a fost cel mai mare furnizor, în timp ce Canada a produs doar 1,3 milioane de vehicule uşoare pentru piaţa americană, conform unui raport realizat de un grup canadian de cercetare în domeniul manufacturii.
Deşi mulţi producători auto depind de Mexic, nu toţi sunt afectaţi în aceeaşi măsură. Din perspectiva procentului de vânzări din SUA provenit din fabricile din Mexic, cei mai expuşi producători auto sunt: Volkswagen – 43%, Nissan – 27%, Stellantis – 23%, GM – 22%, Ford – 15%, Honda – 13%, Toyota – 8%, Hyundai – 8%
Planuri de adaptare la noua situaţie
Antonio Filosa, şeful operaţiunilor Stellantis în America de Nord, a declarat pe 10 ianuarie că grupul auto ia în calcul mai multe scenarii posibile.
“Lucrăm, evident, la diverse scenarii. Însă trebuie să aşteptăm deciziile lui Trump şi ale administraţiei sale, iar după aceea ne vom adapta”, a spus Filosa.
Pe măsură ce administraţia Trump îşi pune în aplicare strategia comercială, industria auto se pregăteşte pentru un viitor incert, în care costurile de producţie şi preţurile pentru consumatori ar putea creşte considerabil.