Traderii europeni se grăbesc să îşi umple tancurile petroliere cu motorină rusească, înainte de embargou

petrolier Sursa foto: Dreamstime

Traderii europeni se grăbesc să îşi umple tancurile petroliere cu motorină rusească înaintea unui embargou european ce va intra în vigoare luna viitoare, care este aşteptat să conducă la o modificare a rutelor globale de aprovizionare şi la majorarea volatilităţii preţurilor, transmite agenția Reuters, citată de Agerpres.

Uniunea Europeană va interzice majoritatea importurilor de produse petroliere ruseşti pe cale maritimă începând cu data de 5 februarie 2023.

Potrivit firmei de analiză Vortexa, importurile europene de motorină din Rusia au ajuns luna aceasta la 770.000 de barili pe zi, cel mai ridicat nivel de după luna martie a anului trecut. “Cumpărătorii europeni se grăbesc să importe cât de mult pot”, spune Rohit Rathod, analist şef la Vortexa.

Rusia a fost mult timp principalul furnizor de motorină al Europei, ale cărei rafinării nu produc suficientă motorină pentru a acoperi cererea internă mare venită din partea flotei de automobile diesel. Chiar dacă guvernele şi companiile europene au încercat să reducă legăturile economice cu Rusia, după invadarea Ucrainei, anul trecut Europa s-a bazat pe Rusia pentru aproape jumătate din importurile sale de motorină.

Embargoul privind produsele rafinate care ar urma să intre în vigoare la 5 februarie ar urma să modifice abrupt fluxurile comerciale cu carburanţi şi asta va însemna noi costuri. Analiştii de la WoodMac se aşteaptă ca diferenţialul de marjă dintre motorină şi petrol brut să ajungă la o medie de 38 de dolari pe baril în perioada ianuarie-iunie 2023, adică mai mult decât dublu faţă de media multianuală pentru primul semestru.

“Preţul mare al motorinei se va menţine din cauza logisticii complicate şi costurilor de shipping. Această complexitate, care la rândul său reduce lichiditatea de pe piaţă, este posibil să menţină marjele de rafinare pentru motorină în sus, aşa cum am văzut şi în 2022”, susţine Rob Turner, analist la PwC UK.

Având în vedere că se apropie momentul la care va intra în vigoare embargoul, traderii s-au grăbit să îşi facă rezerve de motorină, astfel că la data de 12 ianuarie 2023 stocurile regionale au atins cel mai ridicat nivel de după luna octombrie 2021, arată datele firmei de consultanţă Insights Global.

O parte dintre cele mai mari tancuri petroliere din lume, cu o capacitate de două milioane de barili, au fost închiriate în ultimele luni pentru a importa motorină în Europa din Asia şi Orientul Mijlociu. Cu toate acestea, transportul de carburanţi din Rusia în nord-vestul Europei durează în mod obişnuit o săptămână în timp ce cargourile din est au nevoie de opt săptămâni în medie pentru a ajunge în nord-vestul Europei, ceea ce înseamnă costuri mai mari cu transportul.

De exemplu, Letonia, ţară care graniţă cu Rusia, a importat luna aceasta prima sa încărcătură de motorină din China, o dovadă a modificării rutelor comerciale.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Deci liderii europeni dupa multe deliberari, au ajuns la incheierea ca asa e corect politic : petrolul rusesc sa se incarce in terminal rusesc la Marea Neagra, pe cargouri non europene, sa mearga jumatate de glob in Asia pt rafinare si apoi sa fie adusa motorina in Europa tot pe nave straine, astfel ca pretul va fi exorbitant. Si transportatorii europeni sa faca cum pot sa scoata…. profit! Asta numai ca sa trimita mesaj Rusiei!

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.