Cheltuielile – record pentru construcția de fabrici anunță o revenire a producției fabricate în SUA, alimentată de stimulentele pentru energie verde și de preocupările legate de lanțurile de aprovizionare străine, arată o analiză The Wall Street Journal, care indică faptul că schimbarea este una de durată.
Investițiile pentru construcții legate de producție au ajuns la 108 miliarde de dolari în 2022, arată datele oficiale, cel mai mare total anual înregistrat – mai mult decât s-a cheltuit pentru a construi școli, centre de sănătate sau clădiri de birouri.
Noile fabrici se ridică în nuclee urbane și câmpuri rurale, în câmpii și în orașe de pe coastele foarte dezvoltate economic. O mare parte din creștere vine în domeniile de înaltă tehnologie, cum ar fi bateriile pentru vehicule electrice și semiconductorii, priorități naționale susținute de miliarde de dolari în stimulente guvernamentale. Alte companii care, cândva, se bazau exclusiv pe țări cu costuri mai mici pentru a produce ochelari, biciclete și suplimente de culturism au găsit motive să se întoarcă acasă.
Căutarea vitezei și a flexibilității a determinat producătorul de șosete FutureStitch Inc. care are fabrici în China și Turcia să deschidă vara trecută o nouă fabrică în Oceanside, California – prima din SUA.
Directorul executiv Taylor Shupe a declarat că retailerii nu doresc să aibă stocuri în exces în magazinele lor, iar fabrica din SUA permite companiei să refacă rapid stocurile. De asemenea, timpul este esențial pentru a vinde șosete tematice pentru evenimente sportive precum finala campionatului de baschet NBA.
El a spus că firma își păstrează fabricile din străinătate, dar adaugă o a doua fabrică în SUA – și poate, în cele din urmă, o a treia – pe măsură ce dezvoltă noi produse.
„Există din ce în ce mai multă echitate în jurul „Made in USA””, a spus Shupe. „Pentru mine, acest lucru este aici pentru a rămâne.”
Industria prelucrătoare a fost întotdeauna o parte integrantă a vieții americane. Linia de asamblare a lui Henry Ford a făcut ca mașinile să fie accesibile pentru mase. Iar puterea industrială a SUA a contribuit la câștigarea celui de-al Doilea Război Mondial, când aproape jumătate dintre angajații din sectorul privat lucrau în fabrici.
Această proporție a scăzut după război, datorită automatizării și companiilor americane care căutau costuri mai mici în străinătate. Capacitatea de producție, care crescuse cu aproximativ 4% pe an timp de decenii, s-a stabilizat după intrarea Chinei în 2001 în Organizația Mondială a Comerțului.
Dar anul trecut capacitatea de producție din SUA a înregistrat cea mai puternică creștere din 2015 încoace, după ce penuria și întârzierile cauzate de pandemii au determinat producătorii să își regândească lanțurile de aprovizionare îndepărtate, a declarat Chris Snyder, analist industrial la UBS.
„Covidul a cam tras obloanele și a arătat tuturor cât de mare era riscul la care erau expuși”, a declarat Snyder pentru The Wall Street Journal.
În prezent, rata de ocupare a forței de muncă în industria prelucrătoare din SUA se menține la aproximativ 10% din sectorul privat, potrivit Biroului de Statistică a Muncii din SUA, cu aproape 800.000 de locuri de muncă adăugate în acest sector în ultimii doi ani. Numărul total, 13 milioane, a rămas practic neschimbat în ultimul raport al privind locurile de muncă.
De fapt, industria are nevoie de aproximativ 800.000 de lucrători în plus, potrivit Asociației Naționale a Producătorilor, ceea ce a condus la îngrijorări legate de lipsa forței de muncă și de alte blocaje care ar putea scurtcircuita boom-ul.
Stimulentele guvernamentale uriașe alimentează această frenezie. Administrația Biden, considerând vehiculele electrice și semiconductorii ca fiind chestiuni de securitate națională, a alocat miliarde de dolari pentru extinderea acestor industrii în SUA.
Un rezultat al acestui impuls poate fi văzut în Lansing, Michigan, orașul în care Oldsmobile și-a început activitatea la sfârșitul secolului al XIX-lea. Pe un câmp adiacent unui teren alăturat unei fabrici General Motors Co. o fabrică de SUV-uri, un schelet vast de grinzi de oțel marchează venirea următoarei etape a industriei auto.