Fondul Proprietatea acuză Compania de Aeroporturi că a neglijat să organizeze licitația pentru spațiile comerciale din Aeroportul Otopeni: „Există riscul ca aceste contracte dezavantajoase financiar să fie prelungite din nou”

Aeroport-Otopeni-Henri-Coanda-casino-pacanele-jocuri-e1679994623713-640x400 Foto: G4Media

Fondul Proprietatea afirmă într-un comunicat de presă că Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) a neglijat să organizeze licitația pentru concesionarea spațiilor comerciale din Aeroportul Internațional Henri Coadă (AIHCB), în ciuda angajamentului asumat față de Consiliul Concurenței de a finaliza licitația și de a desemna câștigătorii până la data de 31 iulie 2022.

„CNAB nu a luat măsurile necesare și a întârziat organizarea licitației cu aproape 10 luni. Acest lucru a condus la prelungirea contractelor cu firmele existente care administrează spațiile comerciale pe o perioadă de 6 luni, până la 30 iunie 2023. Prelungirea a fost efectuată în ciuda opoziției Fondului Proprietatea, exprimată, printr-un vot negativ în Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor din data de 5 decembrie 2022. Există riscul major că aceste contracte, care sunt dezavantajoase din punct de vedere financiar pentru CNAB, să fie prelungite din nou, dacă licitaţia nu este finalizată până la data la care acestea urmează să expire”, arată Fondul.

Spațiile comerciale din Aeroportul București reprezintă o sursă importantă de venit pentru CNAB.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Conform Fondului, întârzierea organizării licitației are un impact negativ asupra companiei, întrucât o privează de venituri potențial mai mari. Mai mult, pasagerii din aeroport nu se pot bucura o mai bună utilizare a acestor spații, printr-o diversitate sporită și servicii îmbunătățite de retail și alimentație publică, arată Fondul.

Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton București și Manager de Portfoliu al Fondului Proprietatea, a declarat: „Fondul Proprietatea este profund dezamăgit de lipsa de implementare a guvernanței corporative și de managementul defectuos din cadrul CNAB, evidențiate de maniera în care compania a tratat această licitație. Suntem îngrijorați de lipsa de interes manifestată de CNAB față de valorificarea transparentă și competitivă a spațiilor comerciale, aceasta fiind o problemă foarte importantă pentru toate părțile interesate, inclusiv pentru pasagerii și acționarii companiei. Solicităm CNAB să facă toate demersurile necesare pentru finalizarea licitației în mod transparent.”

Pentru a atenua impactul negativ asupra companiei, Fondul Proprietatea solicită CNAB respectarea angajamentului asumat față de Consiliul Concurenței și luarea de măsuri urgente pentru finalizarea licitației cât mai curând. Totodată, Fondul solicită luarea în considerare a unui model diferit de administrare a spațiilor comerciale din AIHCB, cum ar fi implementarea un sistem de redevențe bazat pe procent din venituri, similar celui utilizat de alte aeroporturi internaționale. În plus, FP cere efectuarea unei restructurări a CNAB cu scopul de a stabili un mecanism clar de luare a deciziilor, crearea unui cadru funcțional de identificare și sancționare a conflictelor de interese, precum și de tragere la răspundere a angajaților în cazul neîndeplinirii sarcinilor. Mai mult, Fondul solicită reorganizarea procesului de recrutare de personal pentru a prioritiza selecția de angajați profesioniști și competenți și pentru a evita perpetuarea conflictelor de interese existente.

Context. Procurorii DNA au deschis în martie un dosar legat de activitățile comerciale de la Aeroportul Henri Coandă din Otopeni.

În dosarul Otopeni, cele două companii interesate de prelungirea contractelor de pe Aeroportul Otopeni erau DNATA, firma cu restaurantele, controlată de libanezul Saadeh Hardan, și Millenium Pro Design, firma care operează duty-free-urile, controlată de Cătălin Lăscuț.

Potrivit DNA, în dosarul Otopeni, un intermediar, Cristian Dumitru Bălan și George Alexandru Ivan, fost director la Compania Națională Aeroporturi București pe vremea ministrului Transporturilor Răzvan Cuc, i-ar fi cerut lui Cătălin Lăscuț nici mai mult nici mai puțin decât peste 22 de milioane de euro.

În schimb, Bălan și Ivan i-ar fi promis lui Lăscuț că îl ajută să își prelungească contractele de închiriere de pe aeroportul Otopeni, inclusiv prin intervenții la ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. Acesta a negat pentru G4media.ro că are avea legătură cu această afacere.

Cristian Dumitru Bălan este considerat prieten cu europarlamentarul PNL Rareș Bogdan.

În aprilie, Consiliul Concurenței a redeschis investigația privind o posibilă restricționare a concurenței pe piaţa magazinelor din cadrul Aeroportului „Henri Coandă” din Otopeni, urmând să ia o decizie în următoarele luni, potrivit unui răspuns al instituției pentru G4Media.

Cronologie:

  • 27 octombrie 2010 – CNAB a încheiat două contracte de asociere în participațiune cu două companii: unul pentru activitatea de alimentație publică (food&beverages), și celălalt pentru activitatea de retail (în principal în regim duty free). Aceste contracte au expirat pe data de 31 decembrie 2022.
  • octombrie 2016 – Consiliul Concurenței a declanșat o investigație având ca obiect o posibilă înțelegere anticoncurențială între CNAB și cele două companii care administrau spațiile comerciale.
  • 2019 –  In condițiile atingerii vârfului de trafic pe AIHCB, CNAB a încasat venituri echivalând cu aproximativ 22% din vânzările realizate în spațiile destinate activității de alimentație publică, și doar circa 7% din vânzările realizate în spațiile destinate activității de retail. Conform unui studiu de piață pus la dispoziție de către CNAB, procentul mediu din vânzări încasat de către aeroporturile europene comparabile ca dimensiune cu AIHCB în perioada 2018-2019 a fost de 22,6% pentru activitățile de alimentație publică, și de 28,6% pentru vânzările în regim duty free.
  • octombrie 2021– Prin decizia Consiliului Concurenței nr 69/06.10.2021, CNAB și-a asumat următoarele angajamente:
    • Identificarea și aprobarea modelului optim de valorificare a spațiilor comerciale – termen 30.11.2021;
    • Achiziția de servicii de asistență pentru derularea licitației – termen 28.02.2022;
    • Elaborarea caietelor de sarcini și a proiectelor de contract pentru licitație – termen 30.04.2022;
    • Derularea licitației și desemnarea câștigătorilor – termen 31.07.2022.
  • 20 decembrie 2021– Consiliului de Administrație al CNAB aprobă inițierea demersurilor în vederea valorificării prin licitație a spațiilor comerciale cu destinația alimentație publică și retail
  • 27 octombrie 2022– Consiliul de Administrație al CNAB decide convocarea Adunării Generale a Acționarilor CNAB cu propunerea de a prelungi cele două contracte cu 6 luni.
  • 5 decembrie 2022– Printr-o hotărâre a Adunării Generale a Acționarilor CNAB cele două contracte sunt prelungite pentru 6 luni, până la data de 30 iunie 2023.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: