Compania de Drumuri lansează în licitație un studiu de fezabilitate care să dea soluțiile tehnice pentru ca DN 7 C – Transfăgărășan să fie deschis mai mult de patru luni pe an. Tronsonul de altitudine, Piscu Negru – Bâlea Lac – Bâlea cascadă, una dintre cele mai spectaculoase șosele din lume, este deschis de la sfârșitul lunii iunie doar până la început de noiembrie, conform unui Regulament de Funcționare, dar datele de redeschidere/închidere se stabilesc mai ales în funcție de condițiile meteo, temperaturi și condițiile de siguranță rutieră.
Nu este pentru prima dată când CNAIR promite că încearcă să mențină deschisă mai mult de patru luni/an legătura dintre Muntenia și Transilvania, mai ales la presiunea hotelierilor și proprietarilor de pensiuni.
„Primul pas important pentru modernizarea Transfăgărășanului DN 7 C ! Am transmis astăzi spre validare către ANAP documentația necesară demarării licitației contractului pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate între km 104 și km 130+800. Prin acest contract vrem să identificăm acele soluții tehnice care să permită circulația pe o perioadă cât mai lungă între Piscu Negru și Bâlea Cascadă. Acest drum unic în lume va deveni mult mai accesibil și mai sigur pentru toți cei care vor să îl viziteze. Contractul va avea o durată de maximum 12 luni, dintre care 3 luni pentru elaborarea expertizei tehnice și 9 luni pentru elaborarea Documentatiei de avizare a lucrărilor. Finanțarea contractului va fi asigurată prin Programul Transport (PT)”, a transmis marți, CNAIR.
Transalpina se va redeschide la sfârșitul săptămânii, însă pe Transfăgărășan zăpada rezistă mai mult, iar riscul căderilor de stânci de pe versant este mult mai mare.
Compania de Drumuri va monta în această vară plase de protecție și bariere dinamice în zonele unde cad stânci pe DN 7 C – Transfăgărășan, între Bâlea Cascadă și Bâlea Lac, anunță Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRPD) Brașov.
„Începând din acestă vară pe Transfăgărășan veți putea circula în mai multă siguranță. După ani de zile în care căderile de stânci au cauzat probleme pentru siguranța circulației, DRDP Brașov a contractat lucrări ample de securizare a versanților stâncoși. Vom monta plase de protecție și bariere dinamice pe 3 dintre cele mai expuse zone dintre Bâlea Cascadă și Bâlea Lac pentru a stopa astfel căderile de pietre pe carosabil. Sperăm că în acest fel vom face mai plăcută călătoria celor care vor vizita în viitor Transfăgărășanul”, arată un mesaj al DRPD Brașov.
Contractul DRDP Brașov are o valoare de circa 17,7 milioane de lei și a fost atribuit în data de 13 februarie către constructorul Maristar (România) și către Extrem Construct.
Contractul include trei loturi, iar principalele măsuri pentru siguranța rutieră sunt montarea unor plase foarte rezistente din oțel, ancore speciale în blocurile de piatră și sisteme de retenție cu panouri de înaltă rezistență care să blocheze căderea stâncilor pe carosabil sau peste mașini. Potrivit caietului de sarcini lucrările vor dura 7 luni și se vor efectua, în general, fără întreruperea circulației.
„În zona sectorului 3, kilometrii 132+590 – 132+890 (n.r. lângă Bâlea Lac) s-a produs un fenomen de tipul prăbușirii de material stâncos (rocă) fragmentele de stâncă desprinzându-se din taluz și căzând pe platforma drumului, afectând siguranța circulației. În urma prăbușirii acestor blocuri, profilul versantului a fost remodelat, nefavorabil pentru stabilitatea generală, întrucât pe versant au rămas numeroase alte blocuri de dimensiuni mari, în echilibru limită, gata să cadă pe platforma drumului. Lucrări propuse prin Proiectul Tehnic : sistem de ancorare cu plase din oțel de înaltă rezistență. Sisteme de retenție a blocurilor de piatră cu bariere flexibile pentru energii cinetice de impact cu 3000 kJ și 5000 kJ”, arată caietul de sarcini pentru asigurare versanți Bâlea Lac, Transfăgărășan.