Circa 6 din 10 români vor să evite să piardă bani și intenționează să recicleze de fiecare dată ambalajele o dată cu implementarea noului sistem garanție-returnare de la sfârșitul acestui an, potrivit unui studiu al Reveal Marketing Research.
Rezultatele studiului arată date încurajatoare, românii fiind din ce în ce mai implicați în protejarea mediului înconjurător prin reciclare.
„58% dintre români declară că întotdeauna colecteză separat ambalajele și deșeurile din plastic, sticlă, metal sau hârtie, în timp ce 35% au acest comportament ocazional”, potrivit studiului.
Studiul arată că procentaje asemănătoare au fost înregistrate și în cazul altor tipuri de deșeuri cum ar fi bateriile uzate, electrocasnice mici sau becurile, iar ca tendiță generală observăm că generația Z (18-24 ani) este preocupată într-o mai mică măsură să colecteze separat deșeurile reciclabile.
„De cele mai multe ori deșeurile reciclabile (plastic, sticlă, metal sau hârtie) sunt preluate separat de o firmă de salubritate (52%), într-o mai mare măsură în mediul rural (70% vs. 45% în mediul urban). Pe de altă parte, 46% dintre români menționează că se ocupă personal de transportarea deșeurilor reciclabile la un centru de colectare administrat de primărie, practică mai des întâlnită în mediul urban (52% vs. 32% mediul rural), iar 30% le duc la un centru de colectare administrat de un magazin. În ceea ce privește modalitatea de predare a deșeurilor reciclabile colectate, 80% dintre români obișnuiesc să le predea separat pe categorii (plastic, sticla, metal și hârtie), iar 20% amestecate”, transmite studiul.
Potrivit studiului, dacă ne referim la situația celorlalte categorii de deșeuri colectate separat (baterii uzate, electrocasnice mici și becuri) obiceiurile se schimbă, acestea fiind duse în principal la centrele de colectare administrate de magazine (82%) sau la centrele specializate pe reciclare (24%).
Lipsa unei infrastructurii optime de colectare și neîncrederea în gestionarea corectă a deșeurilor sunt principalele bariere care îi împiedică pe români să recicleze mai mult
„Principalele bariere ce îi împiedică pe români să recicleze deșeurile atât cât și-ar dori sunt distanța mare față de centrele de colectare (36%), aspect menționat în mai mare măsură de rezidenții din mediul urban (39% vs. 29% mediul rural), firma de salubritate care nu preia separat deșeuri reciclabile (34%) sau lipsa de încredere că deșeurile sunt reciclate corect (22%). Alte obstacole menționate de români au fost lipsa de informații cu privire la modul de procesare al ambalajelor din mai multe tipuri de materiale (19%), în special în cazul tinerilor până în 35 de ani (24%) sau faptul că nu știu unde ar trebui predate deșeurile reciclabile (15%)”, mai transmite studiul.
Ce presupune noul sistem garanție-returnare ce va intra în vigoare din 30 noiembrie 2023?
Conform viitoarei legislații privind sistemul de garanție–returnare, consumatorii vor plăti o garanție de 0.50 lei atunci când vor cumpara o băutură într-un ambalaj nereutilizabil din sticlă, plastic sau metal urmând să primească înapoi garanția la returnarea ambalajului.
66% dintre participanții la studiu menționează că au auzit de sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi ce urmează să fie implementat la sfârșitul anului, bărbații fiind informați într-o mai mare măsură decât femeile (72% vs. 61%)
În acest nou scenariu, stiudiul arată că 63% dintre români intenționează să returneze de fiecare dată ambalajele băuturilor pentru a recupera garanția de la achiziție, cei cu vârste peste 45 ani remarcându-se ca fiind cei mai conștiincioși (71%), iar 35% declară că le vor returna ocazional, în special tinerii între 18-24 ani (50%).
„Peste jumătate dintre români ar prefera să returneze ambalajele la un automat de colectare (60%), în special tinerii până în 35 de ani (67%), 25% sunt în expectativă neavând o preferință clar stabilită momentan, iar 15% ar opta pentru returnarea manuală. În ceea ce privește modul în care românii cred că noul sistem le va influența obiceiurile de consum, 43% declară că vor cumpăra băuturi la fel ca până acum, în special bărbații (49% vs. 38% femei) și cei peste 45 ani (51%), categorie de vârstă care s-a diferențiat ca fiind cea mai responsabilă în privința reciclării. 19% consideră că vor cumpăra ambalaje mai mari, pentru a plăti de mai puține ori garanția și într-o mai mică măsură că vor cumpăra mai rar (13%) sau că vor alege produse mai ieftine la raft (12)”, mai transmite comunicatul de presă.