O întâlnire, marţi seară, între scenariştii aflaţi în grevă de la Hollywood şi cei mai importanţi directori de la Disney, Universal, Warner Bros şi Netflix s-a încheiat cu un nou dialog al surzilor pentru acest sector paralizat de o acţiune sindicală istorică, a anunţat sindicatul scenariştilor din industrie (WGA), scrie AFP, citat de News.ro.
După trei luni de tăcere radio şi o grevă a actorilor la jumătatea lunii iulie, scenariştii şi studiourile au reluat negocierile la începutul lunii august. În pofida unei noi oferte din partea conducerii de a îmbunătăţi salariile şi condiţiile de muncă şi de a reglementa utilizarea inteligenţei artificiale, discuţiile se află încă în impas.
Întâlnirea de marţi seară a fost „o prelegere despre calitatea singurei şi unicei lor contraoferte”, a declarat WGA într-un comunicat. „Nu a fost o întâlnire pentru a ajunge la un acord. A fost o întâlnire pentru a ne face să cedăm”. Prezenţa directorilor executivi de top Bob Iger (Disney), Donna Langley (Universal Pictures), Ted Sarandos (Netflix) şi David Zaslav (Warner Bros) nu a fost suficientă pentru a restabili un dialog de calitate.
Hollywoodul nu a mai cunoscut o grevă simultană a actorilor şi a scenariştilor din 1960. Această dublă acţiune sindicală costă industria milioane de dolari în fiecare zi. Dar pentru WGA, contraoferta studiourilor este plină de „lacune” şi „omisiuni” şi este insuficientă în faţa „ameninţărilor existenţiale” cu care se confruntă industria.
„Am venit la masa negocierilor cu o ofertă care răspunde preocupărilor prioritare exprimate de scenarişti”, a declarat Carol Lombardini, preşedintele Alianţei Producătorilor de Film şi Televiziune (AMPTP), care reprezintă industria. „Suntem profund angajaţi să punem capăt grevei şi sperăm că WGA va lucra în aceeaşi direcţie”, a adăugat ea.
AMPTP a dezvăluit presei elementele noii sale oferte. În special, studiourile şi platformele propun creşterea salariului minim pentru scenarişti cu 13% în trei ani şi împărţirea cu sindicatul a orelor de vizionare a programelor difuzate prin streaming. Cifrele de audienţă au fost confidenţiale până acum.
Împărţirea veniturilor din streaming rămâne punctul nevralgic al problemei: la fel ca actorii, scenariştii doresc să poată câştiga mult mai mult atunci când unul dintre filmele sau serialele lor este un succes pe o platformă, în loc să primească o sumă forfetară indiferent de popularitatea producţiei. Dar studiourile propun doar restructurarea acestui sistem de remunerare „în viitor”.
În domeniul inteligenţei artificiale, ei propun ca scenariştii să poată retuşa scenariile generate iniţial de o inteligenţă artificială, fiind consideraţi în acelaşi timp singurii autori ai acestei lucrări şi, prin urmare, să nu fie plătiţi mai puţin. Cu toate acestea, ei nu se pronunţă în legătură cu posibilităţii de a antrena o inteligenţă artificială pornind de la scenarii existente, o linie roşie pentru WGA.