Automecanica Mediaș a anunțat lansarea, la Bruxelles, a primului autobuz electric produs în România, potrivit unui comunicat de presă al companiei. Același titlu a fost revendicat, însă, în vara lui 2021 de o companie din Baia Mare. Și în acel caz, ca și în cazul autobuzului de la Mediaș, era vorba de un vehicul asamblat în România, componentele sale fiind de import.
Automecanica Mediaș spune că prototipul său este expus între 7 și 12 octombrie la o expoziție în Bruxelles, Busworld Europe, cea mai mare expozitie internationala din domeniul autobuzelor si autocarelor.
Chairman-ul companiei Automecanica Medias, Andrei Scobioala a precizat că “producerea lui în Romania va stimula dezvoltarea pe orizontală si a altor companii și vine în întâmpinarea conceptului European de transport verde cu un înalt grad de calitate și eficiență energetică și cu o atenție speciala pentru design-ul urban de avangardă. Familia de autobuze din portofoliul Automecanica contine toata gama de lungimi de la 6 la 18 metri. Strategia companiei pe termen scurt și mediu este să vină către clienți începând cu 2024 cu prototipul pentru tramvai, în 2025 prototipul electric de tren ușor de viteză și în 2026 prototipul de metrou.”
Potrivit prezentării de pe site, prototipul de autobuz electric al Automecanica Mediaș are 12 metri lungime, poate avea baterie NMC sau LPF, motorul este al producătorului francez Plastic Omnium, axele față și spate sunt de la firma germană ZF, iar sistemul de frânare este furnizat de Wabco. În ceea ce privește autonomia, Automecanica Mediaș spune că este calculată în funcție de strategia de funcționare a autobuzului, profilul traseului, încărcarea și consumul auxiliarelor.
În 2021, firma ATP Group din Baia Mare anunța lansarea primului autobuz electric produs în România.
Denumit ATP Bus e-UpCity a fost lansat oficial pe piața din România în 13 mai 20121 și are omologare europeană. Primul prototip are 83 de locuri (25 pe scaune), o lungime de 12,18 metri și autonomie minimă, în oraș, de 200 de kilometri, care poate fi extinsă până la 360 de kilometri. O încărcare completă durează între 3 și 5 ore. În privința conectivității, autobuzul electric este dotat cu Wi-Fi, prize USB cu două porturi încorporate în dreptul fiecărui set de scaune și monitor cu memorie externă portabilă pentru diferite proiecții multimedia.
Conform site-ului producătorului, are un motor sincron cu magnet permanent Dana TM4, Dana Prestolite, acumulator CATL, axa față Punte față DANA GK BFA 81R pentru podea joasă, încărcare nominală 8T, axa spate Punte spate DANA GK BRA 132DC90 pentru podea joasă, încărcare nominală 13T, iar sistemul de frânare este de la Wabco.
Prețul de achiziție al unui model e-UpCity pornește de la 350.000 euro, spunea ATP Group în urmă cu doi ani, când autobuzul a fost testat în Oradea, Brăila, Făgăraș și Cluj-Napoca.
În vara lui 2023, pe 22 august, au fost livrate primele autobuze ATP Bus e-UpCity către Vișeul de Sus, a anunțat compania,
O săptămână mai târziu a semnat contractul de furnizare pentru 8 autobuze electrice ATP BUS primăriei Râmnicu Sărat.
ATP Group a fost înființată în anul 1995 de Mircea Cirț, activând în domeniul auto ca furnizor de produse şi apoi servicii integrate pentru profesioniștii din lumea transporturilor. În 2019, compania a început să asambleze camioanele Truston de la ATP Trucks.