Vânzările de mașini electrice în Uniunea Europeană au reprezentat aproape jumătate din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi în UE în perioada ianuarie-noiembrie 2023 și au depășit deja 50% numai în luna noiembrie, arată datele publicate miercuri, scrie Reuters.
Vehiculele electrificate – fie că este vorba de modele complet electrice, hibride plug-in sau hibride complete – au reprezentat peste 47,6% din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi în UE în luna noiembrie, în creștere de la 43% în aceeași perioadă a anului trecut, a precizat Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Înmatriculările de autoturisme noi în UE au crescut cu 6,7% în noiembrie, a 16-a lună consecutivă de creștere, cu o creștere de 13,3% de la un an la altul a înmatriculărilor de vehicule electrice. Înmatriculările de autoturisme pe benzină au crescut cu 4,2%, în timp ce cele pe motorină au scăzut cu 10,3%.
Înmatriculările de mașini complet electrice au crescut cu 16,4% față de anul precedent, la 144.378 de vehicule, chiar dacă înmatriculările din Germania, cea mai mare piață de vehicule electrice din Europa, au scăzut cu 22,5%, la 44.942 de vehicule.
Pe piața electrificată, consumatorii au continuat să prefere vehiculele hibrid-electrice, cu o creștere de 28,7% de la an la an, în timp ce cererea de hibrizi plug-in a scăzut cu 22,1%.
Înmatriculările de automobile hibrid-electrice în Germania, Franța și Italia au fost de peste 1,5 milioane de vehicule de la începutul anului, dintr-un total de aproape 2,5 milioane de vehicule în UE.
În pofida ascensiunii vehiculelor electrice, ACEA a declarat la începutul lunii decembrie că, în Europa, sectorul vehiculelor electrice riscă să rămână în urma sectoarelor vehiculelor electrice din alte regiuni fără o strategie industrială solidă a UE, în contextul în care China domină lanțul de aprovizionare și în contextul stimulentelor oferite de SUA pentru producătorii săi de automobile.
Unii producători de automobile și analiști au menționat, de asemenea, o plafonare a cererii de vehicule electrice în ultimele luni. Cel mai mare producător auto din Europa, Volkswagen, a declarat în octombrie că cererea de vehicule electrice nu se dezvoltă așa cum se aștepta, în timp ce producătorul de vehicule de lux Mercedes-Benz a avertizat cu privire la o piață a vehiculelor electrice “brutală”, caracterizată de reduceri puternice de prețuri și probleme legate de lanțul de aprovizionare.
Înmatriculările la Volkswagen și Renault au crescut cu 11,4% și, respectiv, 6,1% în noiembrie, în timp ce înmatriculările au scăzut cu 7,3% pentru Stellantis, a precizat ACEA.
Compania de mașini electrice a lui Elon Musk, Tesla, a înregistrat un salt de aproape 45% în aceeași lună, reprezentând aproape 22% din înmatriculările de mașini complet electrice din UE.
Numărul de vehicule noi înmatriculate în noiembrie în UE, Marea Britanie și Asociația Europeană a Liberului Schimb (AELS) a crescut cu 6%, până la 1,08 milioane de vehicule, a anunțat ACEA.