Ce se întâmplă dacă, în ciuda tuturor speranțelor ecologice legate de mașinile cu emisii zero, acestea nu reușesc să își atingă obiectivul principal de a reduce emisiile de carbon care încălzesc lumea?, se întreabă The Guardian. Drept urmare, jurnaliștii britanici au vrut să afle dacă mașinile electrice produc într-adevăr mai puține emisii de carbon decât cele pe benzină sau diesel.
În SUA, Rick Scott, senator de Florida, a declarat că există “numeroase dovezi care sugerează că vehiculele electrice nu sunt atât de nepoluante pe cât sunt oamenii făcuți să creadă, iar oamenii merită să cunoască adevărul”. Împreună cu alți colegi republicani, el a introdus legea (denumită sugestiv) “Directing Independent Research To Yield Carbon Assessment Regarding Electric Vehicles (DIRT Y CAR EV) Act”, care încerca să solicite o analiză a amprentei de carbon a vehiculelor.
Un articol recent din Daily Mail din Marea Britanie anunța că “beneficiile de mediu ale mașinilor electrice s-ar putea să nu se facă niciodată simțite”, întrucât multe vehicule electrice “nu își vor atinge niciodată ținta de kilometraj, deoarece proprietarii trec la modele mai noi, lăsând o mulțime de mașini electrice uzate care stau nedorite în fața garajelor”.
În iunie, The Guardian a publicat un articol al actorului Rowan Atkinson, în care acesta a declarat că s-a simțit “păcălit” de declarațiile privind emisiile de carbon ale vehiculelor electrice și că realitatea este “foarte diferită”, citând un studiu Volvo care sugerează că emisiile de gaze cu efect de seră în timpul producției unei mașini electrice sunt cu aproape 70% mai mari decât în cazul producției unei mașini pe benzină.
“Pare o alegere perversă a hardware-ului cu care să conducă lupta automobilelor împotriva crizei climatice”, a scris Atkinson.
Ce spune știința
Orice evaluare a emisiilor de carbon asociate unui produs trebuie să ia în considerare întregul ciclu de viață al acestuia, de la fabricare până la casare (și, sperăm, la reciclare). Multe dintre afirmațiile referitoare la presupusele efecte negative ale mașinilor electrice asupra mediului se concentrează asupra producției și ignoră utilizarea reală a mașinilor.
Un sâmbure de adevăr în această critică este faptul că fabricarea vehiculelor electrice necesită într-adevăr mult mai multă energie. Producția de baterii necesită cantități mari de energie electrică pentru a încălzi cuptoarele pentru a coace materialele electrozilor și pentru a încărca și descărca bateria pentru a o pregăti pentru utilizare. Deși energia electrică poate fi produsă cu emisii zero, majoritatea țărilor continuă să ardă combustibili fosili cu conținut ridicat de carbon pentru a porni generatoarele. O analiză efectuată de Laboratorul Național Argonne din Illinois, citată de Agenția de Protecție a Mediului din SUA, sugerează că producția de automobile cu baterii produce cu aproximativ 60% mai multe emisii de carbon decât cea a mașinilor care utilizează combustibili fosili.
Acest lucru înseamnă că mașinile electrice pornesc cu un mare dezavantaj în ceea ce privește emisiile de carbon, uneori descris ca o “datorie de carbon”. Cu toate acestea, Eoin Devane, analist principal pentru transport de suprafață în cadrul Comitetului pentru schimbări climatice, consilierul științific al guvernului britanic în domeniul climei, a declarat: “Dacă vă uitați la date, această “datorie de carbon” este achitată în aproximativ doi ani de conducere a vehiculului.”
Marea majoritate a amprentei de carbon a mașinilor pe bază de combustibili fosili apare în timpul utilizării, când țevile de eșapament scuipă în mod constant dioxid de carbon în atmosferă. Transport & Environment (T&E), un grup de campanie, a calculat că o mașină nouă pe benzină va produce aproximativ 27 de tone dacă este condusă timp de 100.000 de kilometri și 49 de tone în cazul în care parcurge 200.000 de kilometri.
În schimb, mașinile electrice utilizează mai puțină energie și se pot încărca din surse fără emisii de carbon. Cât de ecologice pot fi mașinile electrice în exploatare depinde de cantitatea de energie electrică regenerabilă utilizată în rețelele locale.
Transport & Environment are un calculator online foarte util care vă permite să vă jucați cu rețeaua, alegând între mixurile energetice ale diferitelor țări și dacă bateria a fost fabricată în China, țară cu emisii mari de carbon, sau în Suedia, țară mai ecologică. Locul în care se intersectează liniile indică numărul de kilometri necesari pentru ca o mașină cu baterii să câștige la capitolul emisii de carbon.
Lucien Mathieu, directorul departamentului de automobile al T&E, a declarat că, chiar dacă se alege cel mai rău scenariu – vehicule fabricate și conduse cu energie electrică produsă în mare parte din cărbune – mașina electrică va câștiga după aproximativ 70 000 km (aproximativ șase ani de condus). “Cu cât conduci mai mult o mașină electrică, cu atât devine mai bună”, a spus el.
Imaginea mașinilor electrice se va îmbunătăți pe măsură ce energia produsă de vânt și soare va înlocui gazul și petrolul, reducând emisiile de carbon rezultate din generarea de electricitate. Colin Walker, șeful departamentului de transport din cadrul grupului de reflecție Energy and Climate Intelligence Unit, a declarat: “Chiar dacă aveți o rețea foarte murdară, vehiculele electrice sunt mai bune pentru mediu. Acest lucru va continua să se întâmple pe măsură ce rețeaua devine din ce în ce mai curată.”
De asemenea, trebuie să luăm în considerare viitorul tehnologiilor. Auke Hoekstra, cercetător în domeniul tranziției energetice la Universitatea de Tehnologie din Eindhoven, a declarat că emisiile provenite de la mașinile pe bază de combustibili fosili nu pot scădea mult mai mult, ceea ce înseamnă că acestea nu reprezintă o tehnologie viabilă pentru o lume cu emisii zero. Cu toate acestea, dezvoltarea bateriilor se află încă la un stadiu relativ incipient și este posibil să încline balanța și mai mult în favoarea mașinilor electrice.
Bateriile sunt “o soluție finală bună” pentru tranziția către un nivel zero net, a declarat Hoekstra. “Practic, motorul pe benzină nu va ajunge nicăieri”.
Bateriile nu sunt singura modalitate de a face ca mașinile să ajungă la zero net zero. Le puteți alimenta cu “e-combustibili” – benzină obținută cu carbon din aer, hidrogen din apă și electricitate ecologică. Această tehnologie funcționează și probabil că va fi folosită pentru a alimenta mașinile clasice mult timp în viitor. Alți oameni susțin utilizarea hidrogenului din celulele de combustibil pentru a face să funcționeze un motor.
Cu toate acestea, în ambele cazuri, eficiența energetică este mult mai scăzută decât în cazul utilizării directe a electricității, iar combustibilul va fi probabil necesar pentru avioane, care sunt mult mai greu de decarbonizat.
În articolul lui Atkinson din The Guardian se menționează un aspect important: înlocuirea unei mașini vechi, puțin folosite, cu o mașină electrică nou-nouță poate să nu aibă sens din cauza “datoriei de carbon”.
“Dacă vehiculul nu este folosit în mod regulat, există cu siguranță argumente pentru a aștepta până în momentul în care îl veți înlocui oricum”, a declarat Devane de la CCC. Cu toate acestea, el și alții au avertizat că orice calcul al economiilor relative de carbon pentru persoane fizice ar fi complicat. Și, a adăugat Hoekstra, “a nu avea o mașină electrică este mai bine pentru mediu”, dacă în schimb vă puteți baza pe transportul public.
Verdictul
Consensul științific este copleșitor: în orice comparație realistă, un automobil cu baterii va fi mai curat decât echivalentul său pe benzină sau diesel. Arderea combustibililor fosili pentru a produce și a conduce mașini electrice va produce în continuare emisii, dar la un nivel mai scăzut decât motoarele pe bază de combustibili fosili.
Acest lucru este valabil pentru rețeaua electrică de astăzi (cel puțin în economiile mai bogate), dar în rețeaua electrică de mâine beneficiile vor crește atât timp cât țările vor continua să renunțe la cărbune și gaz pentru a genera electricitate. Deocamdată, instalarea de baterii în mașini pare a fi singura modalitate practică de a transforma zecile de milioane de vehicule ușoare vândute în fiecare an în vehicule cu emisii nete zero.