Uriaşul transportator naval danez Maersk a programat câteva zeci de nave de containere să circule prin Canalul Suez şi Marea Roşie în următoarele zile şi săptămâni, un nou semn că firmele de transport naval revin pe traseu, transmite agenția Reuters, citată de News.ro.
Cele mai importante companii de transport maritim din lume, inclusiv giganţii transportatori de containere Maersk şi Hapag-Lloyd, au încetat să mai folosească rutele la Marea Roşie după ce grupul militant Houthi din Yemen a început să ţintească nave la începutul acestei luni, perturbând comerţul global.
Preţul acţiunilor Maersk a scăzut miercuri cu 5%, inversând parţial câştigurile de săptămâna trecută, deoarece revenirea la rutele mai scurte prin Canalul Suez, faţă de călătoriile mai lungi în jurul Africii ar putea determina o corecţie a tarifelor de transport.
Alte acţiuni ale unor companii de transport maritim au scăzut, de asemenea, inclusiv cele ale Hapag-Lloyd, cu 6%, grupului de petroliere Frontline, cu 5,3%, şi ale serviciului de transport auto Hoegh Autoliners, cu 3%.
Maersk a declarat pe 24 decembrie că pregăteşte o întoarcere a navelor în Marea Roşie, atât pentru călătorii spre est, cât şi spre vest, invocând desfăşurarea unei operaţiuni militare conduse de SUA pentru a proteja navele împotriva atacurilor Houthi, dar a oferit puţine detalii.
Programul rămâne supus modificării pe baza planurilor de urgenţă specifice, care ar putea fi formate în zilele următoare, a anunţat compania miercuri.
CMA CGM, din Franţa, a declarat marţi că creşte numărul de nave care călătoresc prin Canalul Suez.
Printre navele enumerate într-un aviz Maersk pentru clienţi de miercuri a fost Maren Maersk, care a plecat din Tanger pe 24 decembrie şi ”va continua prin Canalul Suez”, cu o dată estimată de sosire în Singapore pe 14 ianuarie.
Dar multe dintre navele sale sunt încă programate să facă călătoria în jurul Africii, se arată în aviz.
Din 19 decembrie, Maersk a redirecţionat navele în jurul Africii prin Capul Bunei Speranţe, pentru a evita atacurile, percepând clienţilor taxe suplimentare şi adăugând săptămâni la timpul necesar pentru a transporta mărfuri din Asia către Europa şi pe coasta de est a Americii de Nord.
Maersk a anunţat pe 22 decembrie că va adăuga taxe de 700 dolari pentru un container standard de 20 de picioare care călătoreşte din China în Europa de Nord, constând într-o suprataxă de 200 dolari pentru întreruperea tranzitului şi o suprataxă de 500 dolari în sezonul de vârf.
Taxa de întrerupere a tranzitului a fost impusă săptămâna trecută cu efect imediat, în timp ce adăugarea în sezonul de vârf este valabilă de la 1 ianuarie.
Nu a fost imediat clar cum decizia de a reporni unele transporturi la Marea Roşie va afecta suprataxele.
Compania a refuzat să comenteze în continuare atunci când a fost întrebată despre programul navelor sale.
”În acest moment, nu putem spune nimic mai mult decât ceea ce a fost comunicat”, a declarat un purtător de cuvânt al Maersk.
Rivalul german Hapag-Lloyd consideră în continuare situaţia prea periculoasă pentru a trece prin Canalul Suez, a declarat miercuri un purtător de cuvânt al companiei, adăugând că va continua să-şi redirecţioneze navele prin Capul Bunei Speranţe.
”Evaluăm în permanenţă situaţia şi planificăm o următoare revizuire vineri”, a spus purtătorul de cuvânt.