Grupul eMAG a încheiat anul fiscal 2024 (încheiat la 31 martie 2024) cu afaceri de peste 2 miliarde de euro (10,2 miliarde lei), în creștere cu 11% față de anul precedent, a anunțat compania într-o conferință de presă. Profitul net la nivel de grup a fost negativ datorită investițiilor, însă grupul a înregistrat profit operațional. Pentru anul 2024, la nivelul întregului grup sunt planificate investiții de 900 milioane de lei. Grupul plănuiește de asemenea achiziții în România și Ungaria.
eMAG România a încheiat anul cu afaceri de 5,949 miliarde lei, o creștere de 11%, iar Dante International, compania care cuprinde eMAG România, Fashion Days România şi realizează vânzări pentru eMAG Bulgaria şi eMAG Ungaria, a ajuns la afaceri 7,824 miliarde lei, după un plus de 8%.
Profitul net la nivel de grup a fost negativ, din cauza investițiilor derulate de companie, în timp ce profitul operațional a fost pozitiv, de „câteva sute de milioane de lei”.
Grupul eMAG este prezent momentan în patru țări: România, Ungaria, Bulgaria și Grecia, prin business-uri precum: eMAG, Sameday, HeyBlu, Fashion Days, Tazz, Freshful și Flip.
Tudor Manea, CEO eMAG, a anunțat luni că grupul are un plan de investiții de 900 milioane lei, la nivelul tuturor companiilor. Compania vrea să investească în achiziții și în extinderea companiilor din grup circa 320 milioane de lei. Pentru logistica de e-commerce, respectiv depozite sau puncte de livrare, planurile de investiții se ridică la 309 milioane de lei. De asemenea, grupul plănuiește să investească 161 milioane de lei în tehnologie. Pentru diversificarea metodelor de plată și zona de credit sunt planificate investiții de 85 milioane lei. Investiții vor fi și pentru extinderea gamelor de produse. În ce privește investițiile în tehnologie, acestea se vor duce în gamele de produse, iar un rol important îl va juca zona de inteligență artificială, spune Tudor Manea. „Sperăm că vom reuși să traducem mai ușor conținutul, să construim browsing pe imagini, față de cel curent bazat pe text. Realitatea augmentata va construi experiențe, iar viteza de livrare sperăm să crească mult prin tehnologie”, spune Manea.
În urmă cu trei ani, compania a anunțat un plan de investiții de 3,2 miliarde de lei, care au mers către logistica de e-commerce, precum puncte de livrare easybox, depozite, shop-uri, dezvoltare internațională (785 milioane lei), tehnologie și roboți (447 milioane lei), tehnologie de marketplace (251 milioane lei) și investiții în alte companii din grup (740 milioane lei).
Conform reprezentanților companiei, aceste investiții au dus la un număr de comenzi de 2,6 ori mai mari față de acum patru ani, înaintea demarării planului de investiții. Astfel, numărul de comenzi a crescut de la 21,5 milioane la 56 milioane, alături de aproape dublarea cifrei de afaceri (de la 5,8 miliarde lei în 2021).
Irina Pencea, director general eMAG România, a declarat că un client a plasat în medie 7,5 comenzi pe an pe eMAG, în ultimul an fiscal, iar clienții au comandat mai des pentru că pragurile de intrare au fost coborâte.
Numărul clienților eMAG a crescut cu 5%, la 4,5 milioane clienți în România. Valoarea medie a coșului de cumpărături pe plaformă este de circa 270 lei, cu TVA inclus.
Numărul de selleri independenți pe platforma eMAG a crescut de la 31.698 în anul fiscal 2020 la 56.972 în anul fiscal 2024. Peste 12.000 de comercianți din România vând prin marketplace, a declarat Irina Pencea.
Ponderea comenzilor la lockere a crescut în România la 66% în anul fiscal 2024, de la 61% în 2023 și 42% în 2022.
eMAG România își propune să crească cu 11-15% în anul fiscal 2025, spune Tudor Manea, care precizează că primul semestru „a pornit foarte bine și suntem spre partea de sus a acestui interval”. Și la nivel de grup, creșterea este preconizată la două cifre, între 11 și 15%.
Tudor Manea a răspuns la o întrebare Economedia spunând că grupul are în plan achiziții și în România și în Ungaria, dar nu pe „core business” și nici pe verticale separate, ci vrea să achiziționeze business-uri care să susțină activitatea verticalelor deja existente. De exemplu, Sameday deja a anunțat achiziția firmei de curierat Sprinter din Ungaria.
De asemenea, Tudor Manea a declarat că grupul analizează extinderea și pe alte piețe, dar nu va avea loc o extindere în anul fiscal 2025.
„Grecia am început să studiem. Balcanii îi studiem. Doar că oportunitățile în piețele în care jucăm acum sunt atât de multe, încât ne-am disipa energia și resursele financiare mergând către o altă țară. Planul actual este unul în care ne maximizam return-ul. Studiem Moldova și suntem prezenți la evenimente, dar nu am luat decizia de a merge acolo. Dar în 2 ani poate vom lua decizia de a merge în altă țară. În vest trebuie să vedem cu care dintre business-uri să mergem”, a declarat Tudor Manea.
Compania a transmis că momentan are deschise 70-80 poziții sezoniere pentru Black Friday.
Tudor Manea estimează că piața de e-commerce din România va crește cu 10%.
În ce privește concurența platformelor chinezești cu produse ieftine, precum Temu și Shein, Manea spune că ele nu au afectat compania în ce privește „călătoria de shopping”, însă a existat o creștere a costurilor de marketing digital. Irina Pencea spune că în Romania probabil este un impact puțin mai mic, dar „între noi și ce oferă ei suprapunerea este foarte mică. În marketplace avem pondere foartre mare a sellerilor din România și care cred că nu pot să fie loviți”, a spus ea.