Rar se întâmplă ca atât de mulți specialiști și antreprenori să fie revoltați de introducerea unor prevederi noi fiscale. Este vorba despre așa-numitul decont de TVA sau e-TVA. Lăsăm la o parte nemulțumirile legate de lipsa de transparență și dialog. Deja, a devenit o obișnuință nocivă ca reprezentanții guvernului să nu dialogheze cu cei ai mediului de afaceri pe actele normative care se pregătesc. Nu luăm în calcul nici aplicarea noilor prevederi foarte repede, respectiv, într-o lună de zile,se arată într-un comentariu publicat de Radio France Interntanionale.
Marea problemă a e-TVA este aceea că specialiștii și antreprenorii demonstrează cu argumente că de fapt mecanismul gândit de Ministerul Finanțelor este inutil, ineficient și de-a dreptul inept. Despre ce este vorba? Noua reglementare prevede ca ANAF să transmită tuturor firmelor în data de 20 ale lunii un decont precompletat cu TVA colectată din vânzări, TVA deductibil datorită achizițiilor și, deci, diferența care rezultă pentru TVA de plată. Toate aceste date sunt adunate și completate de fisc în decontul preliminar de TVA.
Contribuabilul are obligația să verifice în cinci zile, până pe 25 ale lunii, datele transmise de fisc și dacă sunt diferențe mai mari cu 20% între datele fiscului și cele ale contribuabilului, acesta din urmă are obligația de a informa ANAF de unde provine diferența.
Ce mare lucru ar putea spune, unii. Este mare lucru, pentru cel puțin două motive. Primul motiv este acela că e-TVA este inaplicabil pentru multe firme. Consultanții fiscali demonstrează clar acest lucru. De exemplu, în ultimele luni, fiscul a transmis notificări prealabile către unele companii. Un consultant fiscal ne-a declarat că în cazul a 99% din aceste notificări datele ANAF nu erau la fel cu cele ale companiei. În cazul e-TVA procentajul diferențelor va fi mai mic decât 99%, dar este limpede că ele vor exista pe scară largă.
O demonstrează consultantul fiscal Adrian Bența, într-o analiză publicată pe hotnews.ro. Specialistul în fiscalitate arată că diferențele dintre datele fiscului și cele ale companiei sunt inevitabile, pentru că noua legislație nu ține cont de faptul că efectiv ANAF nu are la dispoziție toate informațiile.
Fără a intra în amănunte tehnice, Adrian Bența demonstrează că fiscul nu are informații privind TVA la încasare, ANAF nu știe dacă TVA pentru folosirea autoturismului firmei se plătește integral sau se deduce parțial, fiscul nu știe vânzările pe care o firmă le face către persoane fizice cu plata ulterioară prin bancă, nu se cunosc ajustările de TVA și fiscul nu are o soluție pentru situațiile în care sunt emise două documente fiscale pentru aceeași tranzacție.
Sunt, așadar, multe cazuri despre care, deocamdată, fiscul nu are date. Poate anul viitor va avea, dar acum aceste informații nu ajung în bazele de date ale ANAF. În aceste condiții, diferențele între ceea ce vede fiscul în baza sa date și ceea ce are efectiv compania în contabilitate pot fi destul de mari. Prin e-TVA, statul îi pune pe contribuabili și pe profesioniștii în fiscalitate să muncească de două ori pentru aceeași raportare lunară.
De fapt, e-TVA ne arată că în pofida tuturor e-urilor introduse prin procesul de digitalizare (e-factura, SAF-T, e-transport, e-sigiliu) informațiile primite de fisc nu se pot corela între ele sau sunt insuficiente. Drept urmare, ANAF s-a gândit că trebuie să îi pună la muncă pe cei din sectorul privat. Doar că pentru companii metodologia e-TVA presupune creșterea costurilor, respectiv angajarea de noi salariați sau plata mai consistentă a celor existenți. Cheltuieli care, în ultimă instanță, se vor transfera către clienții companiei.
Sursa: RADIO FRANCE INTERNATIONALE / Rador Radio România