Premii de un milion de euro pentru inovatorii și antreprenorii din UE, oferite de Agenția Uniunii Europene pentru Programul spațial

astronaut, Agentia Spatiala Europeana Sursa foto: ESA, Facebook

Agenția Uniunii Europene pentru Programul Spațial (EUSPA) a anunțat miercuri, 1 septembrie, lansarea competiției de inovare #myEUSpace cu premii de 1 milion de euro. Acest concurs cu premii de un miliom de euro, derulat la nivelul Uniunii, se adresează inovatorilor și antreprenorilor pregătiți să exploreze, să dezvolte și să comercializeze soluții inovatoare care să valorifice datele și serviciile satelitare ale UE dincolo de orizontul actual al aplicațiilor spațiale, precum și să combine și să testeze noi tehnologii în domeniul serviciilor bazate pe localizare, al mobilității inteligente, al agriculturii inteligente, al geomaticii și, pentru prima dată, al tehnologiilor cuantice.

Disponibilitatea crescută a datelor și serviciilor satelitare și evoluția tehnologiilor mobile și informatice ridică tot mai sus ștacheta inovării, făcând posibilă dezvoltarea unor aplicații mai ambițioase bazate pe poziționarea exactă asigurată de Galileo în asociere cu datele de observare a Pământului generate de Copernicus și, în același timp, explorarea noilor oportunități oferite de tehnologiile cuantice.

Cu premii în valoare totală de 1 milion de euro, competiția #myEUspace – parte a inițiativei Cassini a Comisiei Europene – se axează pe datele și serviciile satelitare ale UE și pe modul în care integrarea serviciilor și fuzionarea datelor vor duce la apariția (și introducerea pe piață) a unor soluții spațiale comerciale revoluționare, capabile să răspundă nevoilor emergente ale societății și utilizabile în diverse domenii, de la mobilitate și agricultură inteligente până la producție și consum sustenabile, orașe inteligente, sănătate și recreere, printre altele. Inovatorii din toate domeniile și de pe toate piețele sunt invitați să valorifice puterea serviciilor și a datelor oferite de programul spațial al Uniunii Europene pentru a produce soluții diverse, de la aplicații mobile până la hardware precum dispozitivele portabile, soluțiile de urmărire pentru gestionarea echipamentelor, dronele, aplicațiile robotice ș.a.m.d.

„În ultimii ani, EUSPA a creat un ecosistem puternic de startup-uri și IMM-uri în domeniul spațial, care au produs idei revoluționare precum soluțiile autonome de aplicare a marcajelor rutiere sau aplicațiile de monitorizare a atmosferei prin intermediul dronelor; majoritatea acestora sunt acum în faza de extindere a operațiunilor”, declară directorul executiv al EUSPA, Rodrigo da Costa. „Prin inițiative precum competiția #myEUspace, sprijinim antreprenoriatul în domeniul spațial și contribuim la eforturile de digitalizare ale Uniunii și la îndeplinirea obiectivelor ambițiosului Pact verde european”, conchide da Costa.

Având în vedere că sistemul Galileo este instalat pe mai mult de 2 miliarde de telefoane inteligente, iar alte dispozitive adoptă într-un ritm tot mai alert tehnologia spațială (dispozitive portabile, drone, IoT și echipamente robotice, pentru a menționa doar câteva), niciun segment de piață și nicio aplicație nu își pot permite să rateze integrarea datelor și serviciilor satelitare în următoarea generație de produse și servicii.

„Competiția MyGalileoSolution a EUSPA a dat un impuls semnificativ produsului nostru și ne-a ajutat să deschidem noi uși. Concursurile de acest tip sunt perfecte pentru startup-urile la început de drum. Faptul că am participat la MyGalileoSolution și că am câștigat a adus soluției noastre mai multă vizibilitate, sprijin din partea experților și mijloace financiare pentru a o aplica pe scară mai largă. Produsul nostru este un robot autonom 10Lines care marchează locurile de parcare, determinarea poziției prin GNSS fiind așadar esențială pentru noi. Încurajăm toate startup-urile din UE să profite de această oportunitate și să își ducă afacerea la un alt nivel”, afirmă Janno Paas, director tehnic al companiei 10Lines și membru al echipei câștigătoare a concursului MyGalileoSolution din 2020, secțiunea 2.

Pregătită să ofere peste 50 de distincții, competiția #myEUspace are două secțiuni care se derulează independent și în paralel, fiecare având propria listă de obiective și rezultate urmărite. Secțiunea 1 – De la idee la prototip/validare din partea clienților – are drept scop transformarea unei idei teoretice în prototipul/versiunea beta a unui produs. Secțiunea 2 – De la prototip la produs/intrare pe piață – are drept scop transformarea unui prototip sau a unei idei beta într-un produs minim viabil (MVP).

Competiția urmărește să obțină soluții care, prin utilizarea și integrarea datelor și serviciilor satelitare ale UE, pot revoluționa următoarele șase domenii tematice:

Mobilitate inteligentă: Soluții de mobilitate inteligentă pentru toate mijloacele de transport, cu scopul de a îmbunătăți eficiența și sustenabilitatea și de a spori siguranța.

Spațiu pentru viață: Soluții pentru consumatori, de exemplu aplicații pentru dispozitive mobile și orice alte soluții care folosesc date satelitare pentru sănătate, jocuri, sporturi, recreere, turism și viața de zi cu zi.

Planeta noastră verde: Soluții inovatoare pentru rezolvarea problemelor de mediu și asigurarea sustenabilității consumului, a producției și a vieții cotidiene.

Harta lumii mele: Soluții topografice inovatoare care vor modela viitorul geomaticii, al planificării rurale și al orașelor inteligente din faza de proiectare.

Agricultură prin satelit: Soluții tehnologice menite să gestioneze variabilitatea producției agricole, să îmbunătățească recoltele, să reducă impactul asupra mediului și să optimizeze lanțul alimentar.

Agricultură prin satelit: Soluții inovatoare prin aplicarea tehnologiilor cuantice (calcul, detecție, simulare, criptare etc.) pentru îmbunătățirea aplicațiilor spațiale din aval.

Cum puteți câștiga

Dacă sunteți un startup aspirant, un inventator consacrat sau un antreprenor experimentat, vă puteți înscrie aici până pe 15 noiembrie 2021 (23.59 CET).

Ideile vor fi evaluate pe baza relevanței lor pentru spațiul Uniunii Europene, a abordării inovatoare, a potențialului de comercializare, a fezabilității în limitele tehnologiei actuale și, ca ultim criteriu, a modului de organizare operațională. Competiția oferă diverse premii și distincții, în diferitele sale etape. Pentru înscriere sau pentru mai multe informații, consultați pagina competiției pe site-ul EUSPA.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: