Souvlaki, baklava și koulouri: Tururile gastronomice au devenit noua tendință delicioasă pentru vizitatorii Atenei

souvlaki Grecia Sursa foto: Pixabay

„Souvlaki. Și baklava. Și pâinea aia rotundă cu semințe de susan. Koulouri! Acestea sunt câteva lucruri pe care vreau neapărat să le încerc cât sunt în Atena”, spune Grace în timp ce ne îndreptăm din Piața Syntagma spre Monastiraki dimineața devreme, încercând cu puțin succes să evităm căldura. În vârstă de 20 de ani, Grace tocmai a absolvit un curs de patiserie și, împreună cu fratele și părinții ei, a venit din Canada pentru o vacanță: mai întâi Atena, apoi insulele. În cele câteva zile pe care le vor petrece în capitală, au plănuit să viziteze Acropolele. Cu toate acestea, înainte de a urca pe stânca sacră, au decis să se alăture unuia dintre numeroasele tururi gastronomice disponibile acum în oraș, scrie eKathimerini.

Exarchia: Gustul utopiei

Căutând online, se găsesc zeci de circuite gastronomice anunțate. „Mănâncă ca un atenian”, «Secretele gastronomice ale centrului», «Exarchia: Gustul utopiei», «Degustând mâncarea și vinul Atenei» și «Tur gastronomic la miezul nopții» sunt doar câteva dintre titlurile care apar. Unele par mai informale, în timp ce altele sunt mai îngrijite și mai pătrunzătoare. Turul la care mă alătur, împreună cu 10 vizitatori din Canada, Marea Britanie și Mexic, este organizat de Alternative Athens, o companie grecească care și-a început activitatea în 2013 și care, potrivit site-ului său, își propune să prezinte călătorilor „partea autentică a Greciei, dincolo de stereotipurile turistice ușoare”.

„În următoarele trei ore și jumătate, vom vorbi despre istoria, mâncarea și punctele de reper ale orașului, ne vom plimba și, desigur, vom mânca”, spune Antigone, ghidul nostru, schițând un traseu din Piața Syntagma până la marginile Plaka, cartierul Psyrri, Piața Teatrului și Monastiraki. Opririle includ cafea grecească preparată cu nisip, degustare de ulei de măsline, souvlaki cu sos roșu picant de la Kostas la Agia Irini și o masă la taverna consacrată Klimataria. Conversația curge ușor, acoperind subiecte de la semnificația etichetei uleiului de măsline „extravirgin” la criza climatică și impactul acesteia asupra producției interne, relațiile greco-turce și structura socială, și apoi înapoi la fasole uriașă și brânză graviera. „Mâncarea te ajută să înțelegi și oamenii”, spune Peter din Londra, care lucrează în domeniul patrimoniului cultural și participă pentru prima dată la un tur gastronomic. „Este un limbaj universal și, dacă te gândești bine, este singura bucată de cultură care intră în corpul nostru, care devine literalmente parte din noi”, continuă el.

Loukoumi cu cafea și trandafir

Konstantinos a lucrat cu Culinary Backstreets, unul dintre cele mai de succes site-uri de călătorii gastronomice din lume, activ în 19 orașe, de la Barcelona la Rio de Janeiro, Mexico City, Shanghai și Atena. În tururile gastronomice din Atena pe care le conduce, pot participa de fiecare dată maximum șapte persoane, iar acestea durează adesea mai mult de șase ore.

Împreună cu cuplul american care a rezervat turul, s-au oprit deja pentru bougatsa și apoi pentru cafea cu loukoumi – deliciu grecesc – la Mokka, cafeneaua-rotiserie care funcționează din anii 1920 lângă piața Varvakios. Când îi întâlnesc, stau în interiorul pieței, într-un loc mai puțin cunoscut, chiar și pentru mulți localnici: ouzeri din piața de pește, ascuns pe o alee între două magazine de pește. Câteva felii de pâine albă, ardei murați, brânză topită și mini chiftele de miel – acestea sunt toate mezelurile servite la ouzeri pentru a însoți tsipouro-ul preparat de proprietar, Kostas, fiul lui Giorgos Karagiannis, care a început afacerea în jurul anului 1970. Printre clienți – care se cunosc pe nume și sunt în mare parte vânzători din piață care s-au trezit încă din zori și vin aici în pauza de prânz – se află Jeff și Gwen. Deși Atena le este familiară – Jeff a petrecut aici doi ani de facultate, iar el și Gwen vizitează Grecia aproape în fiecare an – au decis să se alăture unui tur gastronomic anul acesta.

„În fiecare dimineață, fac cafea grecească acasă și studiez greaca modernă. În California, vizităm restaurante grecești și gătim adesea mâncare grecească acasă, dar dacă am fi explorat orașul pe cont propriu, nu am fi găsit niciodată acest loc”, spune Jeff. „Acum, de fiecare dată când mergem într-un loc nou, caut un tur gastronomic”, adaugă Gwen. „Chiar și în SUA, sunt câteva [tururi gastronomice] pe care mi-ar plăcea să le fac. În New York, New Orleans… Este o modalitate ușoară de a cunoaște locul pe care îl vizitezi. Explorezi părți ale orașului pe care nu le-ai explora ca turist. Pentru mine, contează și faptul că ajungi să cunoști un localnic care se întâmplă să știe multe despre mâncare”, explică ea.

Plimbându-se prin piață printre carne, pește, voci și o scurtă dispută lângă vitrina măcelarului cu capete de porc, Konstantinos oferă un curs intensiv de geografie alimentară și anticipează întrebările din partea grupului său. În doar câțiva pași, el acoperă istoria pieței, peisajul muntos al țării și impactul acestuia asupra preferințelor pentru carne, comunitățile de imigranți din Atena și obiceiurile lor culinare, cele mai bune tipuri de pește, practicile de la fermă la masă și multe altele. „Nu suntem obișnuiți să vedem astfel de animale. În SUA, nu mai există mulți măcelari. Te duci la supermarket și iei o bucată. Totul este ambalat și gata. Rareori vezi așa ceva”, spune Gwen, care, la fel ca mine, navighează cu grijă printre apa topită de pe jos în timp ce părăsim piața.

Ulei de măsline, miere, loukoumi

Următorul este Omonia: Loukoumi-ul lui Ktistakis, iaurtul lui Stani și souvlaki-ul lui Lefteris O Politis. „Este o parte un pic mai dură a orașului, dar există bijuterii aici – întreprinderi mici care au nevoie de sprijinul nostru”, spune Konstantinos, făcând o scurtă introducere înainte de a începe să ne plimbăm pe strada Socratous, care, în ciuda căldurii, este animată la această oră. „Vizitatorii vor să încerce mâncarea adevărată a orașului”, îmi spune el. „De-a lungul anilor, am văzut că oamenii devin din ce în ce mai interesați de mâncarea grecească. Ei înțeleg acum că bucătăria grecească nu este doar „opa cheese”, saganaki-ul tăiat în tigaie servit în restaurantele grecești din străinătate în timp ce se joacă „Zorba the Greek” și se sparg farfurii.”

„Pentru mulți, aspectul sănătos al dietei noastre este atrăgător. Ei sunt cu adevărat interesați și mă întreabă despre iaurt și ulei de măsline. Unii chiar gătesc acasă exclusiv cu ulei de măsline. Vegetarienii și veganii sunt încântați; mâncând gemista și fava, ei nu simt că au pierdut ceva la sfârșitul zilei. Ceea ce îi impresionează cel mai mult este ceea ce îmi place să numesc „luxul simplității” – ideea că un fel de mâncare cu cinci-șase ingrediente poate fi atât de delicios. Și faptul că mâncarea care le poate fi familiară și pe care au încercat-o în altă parte are un gust complet diferit aici”, explică el. La magazinul modest și răcoros de loukoumi al lui Ktistakis, stăm și ne bucurăm de un boost de zahăr în timp ce soarele atinge apogeul. Gwen comandă un pachet pe care să îl ia acasă și care se va întoarce în California împreună cu uleiul de măsline, mierea și oregano pe care le-a cumpărat.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: