Agroland Business System, grup antreprenorial românesc de retail, agricultură și alimentație listat la BVB, a raportat, la nivel consolidat, venituri din exploatare în valoare de 264,4 milioane de lei în primele nouă luni din 2024, o creștere de 6% comparativ cu 2023. Profitul operațional al companiei a ajuns la 13,1 milioane de lei, o majorare cu 19% față de primele nouă luni din 2023, iar profitul net a fost de 5,8 milioane de lei, un avans de 17%. Grupul deține cea mai mare rețea de magazine agricole din România. Conducerea companiei spune că, pe fondul unei tendințe generale de reducere a cheltuielilor consumatorilor, grupul a revizuit bugetul pentru 2024, estimând acum vânzări nete consolidate de în scădere cu 6% față de bugetul inițial și un profit net în scădere cu 27% în comparație cu bugetul inițial.
Horia Cardoș, fondator și CEO al Agroland Business System, vorbește despre o perioadă marcată de “volatilitate și provocări semnificative”: presiunile inflaționiste, creșterea costurilor pe lanțurile de aprovizionare și efectele severe ale secetei asupra sectorului agricol. Compania a mizat pe diversificarea activității și adaptarea la realitățile economice, spun reprezentanții grupului.
“Segmentul de retail a înregistrat creșterea vânzărilor nete și a numărului de clienți, dar cu marje mai reduse ca urmare a comportamentului prudent al consumatorilor. Categoria de furaje și concentrate a continuat să aibă o dinamică pozitivă, determinată de diversificarea gamei de produse oferite prin fabricile noastre, precum și de creșterea categoriei pui de o zi. Divizia de inputuri agricole, reprezentată de Agroland Agribusiness, și-a menținut stabilitatea financiară și operațională, deși anul agricol pe care îl traversăm este unul dificil. În segmentul food, am continuat evoluția pozitivă, în pofida unei scăderi a ritmului în a doua jumătate a acestui an pe fondul lucrărilor de modernizare din cadrul platformei avicole de la Mihăilești. Totuși, la nivel european, deficitul de ouă a generat o creștere a prețurilor, ceea ce se va reflecta în marje mai mari pentru companie în trimestrele următoare”, a declarat Horia Cardoș, fondator și CEO al Agroland Business System.
În primele nouă luni din 2024, Agroland Business System a înregistrat, la nivel consolidat, o cifră de afaceri de 264,1 milioane de lei, o majorare cu 6% față de perioada similară a anului trecut. Vânzarea de furaje și concentrate s-a ridicat la 91,2 milioane de lei, o creștere de 11% comparativ cu 2023, în timp ce categoria pui de o zi a generat venituri de 56,7 milioane de lei, un avans de 12%.
Divizia de inputuri agricole, care reprezintă performanța Agroland Agribusiness, a contribuit la cifra de afaceri consolidată cu 40,5 milioane de lei, în scădere cu 22% față de aceeași perioadă a anului 2023. În plus, vânzările de produse food, care reprezintă vânzarea ouălor de consum, au crescut cu 37% ajungând la 28,3 milioane de lei, iar produsele pet food au generat venituri de 19 milioane de lei, în scădere cu 2%.
Cardoș spune că evoluțiile economice din a doua jumătate a anului 2024 au avut un impact semnificativ asupra activității, determinând ajustări necesare pentru a reflecta situația actuală. Astfel, compania și-a revizuit în scădere estimările pentru acest an.
“Producția agricolă redusă, pe fondul secetei, a dus la creșterea costurilor cerealelor, ceea ce a influențat negativ cheltuielile și marjele companiei. În plus, dificultățile financiare ale fermierilor au limitat cererea de inputuri agricole, afectând activitatea Agroland Agribusiness. La aceste provocări s-au adăugat investițiile pentru creșterea capacității platformei avicole de la Mihăilești, întârzierea furnizorilor de echipamente impunând reducerea efectivului de păsări pentru o perioadă mai lungă față de cea estimată. De asemenea, am remarcat o tendință generală de reducere a cheltuielilor consumatorilor, care a influențat segmentul de retail. În acest context, am revizuit bugetul pentru 2024, estimând acum vânzări nete consolidate de 325,6 milioane de lei, în scădere cu 6% față de bugetul inițial, EBITDA mai mică cu 9%, de 25,5 milioane de lei, și un profit net de 9 milioane de lei, în scădere cu 27% în comparație cu bugetul inițial”, a adăugat Horia Cardoș.
La sfârșitul primelor nouă luni din 2024, Grupul Agroland opera 236 de magazine, dintre care 26 erau magazine MEGA. Agroland Business System este listată pe piața AeRO a Bursei de Valori București începând cu data de 1 martie 2021 și se tranzacționează sub simbolul AG.