România a solicitat 77 milioane de euro fonduri europene pentru a finanța două proiecte de infrastructură care conectează România de Republica Moldova, respectiv Podul Albița – Leușeni, alături de un drum de acces, și reabilitarea căii ferate Roman – Iași – Frontieră – Ungheni, a anunțat secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu.
Astfel, România și Republica Moldova au depus două aplicații de finanțare comune în cadrul programului Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility CEF). Proiectele vizează dezvoltarea infrastructurii transfrontaliere, rutiere și feroviare, atât pe partea română, cât și pe partea moldoveană.
Primul proiect finanțat este Podul Albița (RO) – Leușeni (MD), alături de un drum de acces de 8 km, ce presupune modernizarea și dotarea Punctului de Trecere a Frontierei.
„Pe partea română, vom construi un pod peste râul Prut cu lungimea de 161 metri cu 4 benzi de circulație, câte 2 pe sens. Pe partea Republicii Moldova, vom moderniza 8 km de drum de acces, două benzi pe fiecare sens de mers.
Valoarea totală este de 87.555.101,34 euro, din care finanțarea UE este 50%, respectiv 43.777.550 EUR. Sprijinul CEF solicitat de beneficiarul român este de 16.999.350 EUR”, a transmis Ionel Scrioșteanu.
Cel de-al doilea proiect vizează reabilitarea căii ferate Roman – Iași – Frontieră – Ungheni.
Acesta presupune:
„Etapa I – lucrări de electrificare si „Light modernization” a liniei Iași – Granița, pe liniile directe si curente
Etapa II – lucrări de modernizare completă, pe liniile directe și deviate,sunt vizate următoarele tronsoane:
-Între Socola și Frontieră (RO) – 17 km de cale ferată;
-Între Frontieră (RO) – Ungheni (MD) – 1,68 km de cale ferată unică, inclusiv pe podul de pe râul Prut.
Va fi reabilitat inclusiv celebrul Pod Eiffel, care a fost principalul punct simbolic al podului de flori din anii ’90
Valoarea totală a proiectului este de 67.626.830,00 EUR, din care finanțarea UE este 50%, respectiv 33.813.415,00 EUR. Sprijinul CEF pentru beneficiarul român este de 30.233.609,76 EUR”, a transmis Scrioșteanu.
„Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a depus în total 12 proiecte în valoare de 678 milioane de euro, din care contribuția CEF de 466 milioane de euro, cu rate de cofinanțare între 50-85%, printre care:
– Reabilitarea liniei de cale ferată Ploieşti Triaj – Focșani
● cu o lungime de 143,23 km, format din tronsoanele Ploieşti Triaj – Focşani şi Ploieşti Sud – Ploieşti Vest
● total costuri proiect 363.524.057 euro (fără TVA), din care valoarea finanţării CEF (85%) este estimată la 308.995.449 euro
– Modernizarea Punctului de Trecere Frontieră comun România – Ucraina de la Halmeu
● modernizarea infrastructurii rutiere
● Valoarea totală a proiectului este de 42.986.869 EUR, din care finanțarea UE este 50%, respectiv 21.493.435 EUR”, a mai spus Scrioșteanu.