Constructorul român UMB începe luni, 3 februarie, lucrările pe segmentul Leghin – Moțca (29,9 km), primul șantier finanțat din PNRR de pe Autostrada Unirii A8, a anunțat vineri directorul general al CNAIR Cristian Pistol. Săptămâna trecută Economedia scria că a fost emisă autorizația de construcție. Termenul limită pentru finalizarea acestui segment de autostradă cu un cost de 1,56 miliarde lei este finalul anului 2026, unul extrem de optimist.
„Pe data de 3 februarie începe construcția secțiunii Leghin -Tărgu Neamț parte a Autostrazii A8!
Am emis Ordinul de începere a lucrărilor iar Spedition UMB trebuie să finalizeze construcția celor aproximativ 30 km pănă la finalul anului 2026.
Pe traseu vor fi construite inclusiv:
– 24 poduri și pasaje,
– 2 viaducte,
– 2 spații de servicii tip S1 și unul tip S3, inclusiv parcare securizată,
– 1 Centru de întreținere și coordonare,
– 2 noduri rutiere la DN15B și la DN15C.
Contractul, în valoare de 1,56 miliarde lei (fără TVA), este finanțat prin PNRR”, a anunțat Cristian Pistol.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a confirmat săptămâna trecută că a fost emisă Autorizația de Construire pentru Secțiunea 3 (Leghin-Târgu Neamț) a Autostrăzii Târgu Mureș-Târgu Neamț (tronson al A8). Lucrările se vor desfășura pe teritoriul unităților administrative Vânători – Neamț, Agapia, Târgu-Neamț, Grumăzești, Petricani, Urecheni, Timișești, Păstrăveni (județul Neamț) și pe raza unității administrative Moțca (județul Iași). Secțiunea Leghin-Târgu Neamț, în lungime de 29,9 km, trebuie finalizată anul viitor (2026). Pe trasul acestei noi secțiuni de autostradă vor fi construite inclusiv 13 poduri, două viaducte, 8 pasaje și un Centru de Intreținere și Coordonare (CIC).
Contractul pentru lotul Leghin – Târgu Neamț – Moțca (30 km) a fost semnat în septembrie 2023 cu grupul de firme băcăuan UMB, al omului de afaceri Dorinel Umbrărescu. Lotul este primul de pe Autostrada A8 finanțat din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Pentru lotul Nurol, Târgu Mureș-Miercurea Nirajului, al doilea lot PNRR, încă nu există o dată oficială când încep lucrările.
Potrivit contractului, pe sectorul Leghin – Moțca vor fi construiți 672 metri pe raza comunei ieșene, la care se adaugă cei 534 metri ai podului peste râul Moldova, râu care delimitează județele Neamț și Iași.
Sectorul Leghin – Tg Neamţ – Moțca are o lungime de 30 km și se desfășoară pe raza judeţelor Neamţ şi Iaşi. Secţiunea reprezintă capătul estic al sectorului montan (Tg Mureş – Tg Neamţ) şi traversează teritoriul următoarelor localităţi: Vânători, Agapia, Grumăzeşti, Petricani, Urecheni, Timişeşti, Păstrăveni (toate din Neamţ) şi Moţca (Iaşi), scria Apix.
Traseul începe în zona localităţii Leghin cu un nod rutier de tip trompetă care va asigura accesul spre zona mănăstirilor cu descărcare în DN 15B, prin intermediul unei intersecţii giratorie.
„Între localităţile Agapia şi Humuleştii Noi, autostrada intersectează DN 15C, aici fiind proiectat şi un nod rutier de tip trompetă ce descarcă traficul în DN 15C printr-o intersecţia giratorie, care va asigura legătura cu Târgu Neamţ şi Piatra Neamţ”, se arată în documentaţia de atribuire a contractului de lucrări.
Potrivit sursei citate, de la intersecţia cu DN 15C, traseul ocoleşte localităţile Topoliţa (pe la nord) şi Humuleşti (pe la sud) şi traversează un drum judeţean (115I) pentru a se înscrie, ulterior, între localităţile Boiştea şi Petricani, fiind ocolită zona împădurită. Autostrada va intersecta apoi DJ 155B şi va trece la nord de Lunca Moldovei, spre râul Moldovei peste care va fi construit un pod.
„Proiectul are ca punct final km 211+107 (teritoriul localităţii Moţca, n.r.) pentru a îngloba şi podul cu ajutorul căruia se traversează râul Moldova”, se mai precizează în documentaţie. Pe întreg traseul sectorului Leghin – Tg Neamţ sunt prevăzute 23 de lucrări de artă: 13 poduri, 8 pasaje şi 2 viaducte.
A8 (Autostrada Unirii) va avea o lungime de aproximativ 304 km și este formată din secțiunile Târgu Mureș – Târgu Neamț și Târgu Neamț – Iași – Ungheni.