Contractul pentru canalul Siret – Bărăgan se va semna în maxim o săptămână şi în două luni vor începe lucrările la această construcţie, a declarat ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Florin-Ionuţ Barbu, la o conferință de agribusiness.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Canalul Siret – Bărăgan este un proiect început în anul 1986, în ultimii ani ai regimului comunist, pe râul Siret, între Barajul Călimăneşti şi Lacul Dridu, care urma să aducă apele din râul Siret către câmpurile Bărăganului. Canalul trebuia să aibă o lungime de 198 de kilometri, o lăţime la bază de 20 de metri şi o adâncime de 7 metri. Construirea canalului urma să aducă beneficii economice pe trei planuri: asigurarea apei pentru irigaţii în Bărăgan, reducerea riscului producerii de inundaţii în lunca Siretului şi utilizarea sa ca rută pentru transportul naval de mărfuri. În plus, agricultorii din zonă ar fi beneficiat de reducerea costurilor cu energia, care sunt acum necesare pentru aducerea apei din Dunăre.
„Dacă vorbim de canalul Siret – Bărăgan, am fost promotorul implementării acestui program. Probabil, în maximum o săptămână se semnează contractul şi în două luni vor începe lucrările la canalul Siret Bărăgan, minimum 35 km(de fapt, sunt sub 30 de km – n.r.), unde aproape 400.000 de hectare le vom iriga gravitaţional, pe treapta a patra şi a cincea de pompare, apă pe care o aducem din Dunăre”, a precizat ministrul, potrivit Agerpres.
Agenția pentru Îmbunătățiri Funciare scosese la licitație în SICAP, la sfârșitul anului trecut, lucrări de proiectare și execuție lucrări la Canalul Magistral de Irigații Siret – Bărăgan, Etapa 1, Lot 1, km 0 – km 23. Acest tronson se situează pe teritoriul județului Vrancea, iar lucrările pe care le contractează ANIF includ trei noduri hidrotehnice, Zăbrăuți, Șușița, Putna precum și 14 subtraversări de râuri.
Lotul 1 din Etapa 1 a proiectului este doar o mică parte din proiectul mare, care presupune construirea unui canal cu o lungime de aproape 200 de kilometri. Astfel, avem:
– Etapa I, cuprinzând canalul pe zona acumularea Călimănești – Râmna, în lungime de 51,5 km;
– Etapa a II-a, cuprinzând canalul pe zona Râmna – Acumulare Dridu, pe lungime de 139,5 km.
Contractul se întinde pe 31 de luni, cu proiectare și execuție propriu-zisă lucrări. Finanțarea este de la bugetul de stat. La finalul lunii februarie, ministrul declara pentru Agerpres că există credite de angajament prevăzute în acest an pentru infrastructura principală de irigaţii, inclusiv pentru Canalul Siret-Bărăgan, care se ridică la 2,8 miliarde de lei, iar pentru cele 41 de amenajări aflate în lucru mai există un miliard de euro.
„Trebuie să facem investiţii pe infrastructura principală de irigaţii, acolo unde fermierii au accesat fonduri europene. Avem credite de angajament 2,8 miliarde de lei, pentru noi contracte, inclusiv pentru Siret – Bărăgan, şi un miliard de euro pentru cele 41 de amenajări pe care le avem în lucru în momentul de faţă. Până acum avem reabilitate 1,4 milioane de hectare şi complementar am avut o alocare de 500 de milioane de euro din Planul Strategic pentru infrastructura secundară de irigaţii, prin care încă 680.000 de hectare vor fi reabilitate, cu echipamente cu tot de irigat. Este vorba de un sprijin de 1,5 milioane de euro fără cofinanţare, inclusiv TVA este eligibil”, a subliniat Barbu.
După căderea regimului comunist, proiectul Canalului siret-Bărăgan a rămas în aer, uitat prin sertare, nemaiexistând nici interes, nici bani pentru realizarea lui. În momentul de faţă doar 5 kilometri din Canalul Siret – Bărăgan sunt finalizaţi şi totodată funcţionali, deservind 7.000 de hectare.
În anul 2012 se estima că pentru realizarea acestui proiect ar fi nevoie de o investiţie de 3,5 miliarde de euro. Finalizarea sa ar fi putut asigura irigarea a 10% din terenul agricol al României.