Criza economică în curs în Germania a costat industria din această ţară peste 100.000 de locuri de muncă într-un an, sectorul auto cheie al ţării fiind cel mai afectat, potrivit unei analize realizate de firma de audit şi consultanţă EY, citate de dpa și Agerpres.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În sectorul auto, aproximativ 45.400 de locuri de muncă au fost pierdute. Până la sfârşitul primului trimestru, industria germană avea 5,46 milioane de angajaţi – cu 1,8% sau cu 101.000 mai puţin decât cu un an în urmă, potrivit studiului, care se bazează pe datele Oficiului Federal de Statistică. Din 2019, înaintea pandemiei de coronavirus, numărul de angajaţi a scăzut în total cu 217.000 persoane, o scădere de 3,8%.
În 2018, industria a atins un record de aproximativ 5,7 milioane de angajaţi. ”Companiile din industrie sunt supuse unei presiuni imense”, a declarat Jan Brorhilker, managing partner la EY. “Competitori agresivi, în special din China, scad preţurile, pieţele cheie de vânzări slăbesc, cererea în Europa stagnează la un nivel scăzut şi există o incertitudine semnificativă în jurul întregii pieţe din SUA. În acelaşi timp, companiile se luptă cu costuri mari – pentru energie şi personal, de exemplu”, a adăugat Brorhilker.
Sunt aşteptate alte 70.000 de tăieri de locuri de muncă
Pierderea de locuri de muncă va continua, a spus Brorhilker.
Veniturile din industria germană au continuat să scadă uşor după o scădere importantă de la începutul anului 2024. Brorhilker se aşteaptă ca cel puţin 70.000 de locuri de muncă suplimentare să dispară până la sfârşitul anului. Companiile, în special în inginerie mecanică şi auto, au iniţiat programe de reducere a costurilor. “Vom continua să auzim o mulţime de veşti proaste pentru moment înainte ca lucrurile să înceapă să se îmbunătăţească din nou”, avertizează Brorhilker.
Performanţa sectorului variază În sectorul auto, care se confruntă cu cererea slabă, concurenţa chineză şi trecerea la e-mobilitate, aproape 6% din locuri de muncă au fost pierdute într-un an. Ocuparea forţei de muncă în sector a scăzut la circa 734.000 de persoane până la sfârşitul lunii martie. Ocuparea forţei de muncă a scăzut semnificativ şi în industriile metalurgică şi textilă, cu reduceri de peste 4% în fiecare dintre ele.
În schimb, sectoarele chimic şi farmaceutic au înregistrat pierderi minime de locuri de muncă de 0,3%. Creşterea pe termen lung a ocupării forţei de muncă în industrie Criza din industria germană a stârnit o dezbatere despre Germania ca centru de afaceri, criticii avertizând cu privire la dezindustrializare. Cu toate acestea, pe termen lung, ocuparea forţei de muncă în industrie a crescut: la sfârşitul anului 2024, era cu 3,5% sau cu 185.000 de angajaţi mai mult decât în 2014, potrivit Oficiului Federal de Statistică.
“Sectorul industrial german a fost adesea declarat mort, dar s-a dovedit în mod repetat a fi remarcabil de rezistent datorită bazelor sale solide”, a spus managerul EY. Cu toate acestea, condiţiile trebuie să se îmbunătăţească: pe lângă costuri mai mici şi mai puţină birocraţie, este necesară consolidarea cererii interne pentru a face economia mai puţin dependentă de exporturi. Pachetul de investiţii de mai multe miliarde de euro al guvernului federal ar putea oferi câteva impulsuri aici. Sectorul auto solicită reforme
De asemenea, Asociaţia Germană a Industriei Auto (VDA) consideră că guvernul are o responsabilitate. Presiunea de a acţiona este mare, deoarece competitivitatea Germaniei ca centru de afaceri s-a erodat în ultimii ani, a declarat preşedinta VDA, Hildegard Muller. “Competitivitatea şi atractivitatea Germaniei ca centru de afaceri trebuie, prin urmare, să fie principiile directoare ale noului guvern federal”, a avertizat ea. Aceşti doi factori determină unde se fac investiţiile, a insistat preşedinta VDA, ceea ce înseamnă unde se creează “locuri de muncă în viitor”.