- Cât de negativ este impactul ambalajelor din plastic flexibil, necolectate selectiv, asupra mediului înconjurător?
Ambalajele din plastic flexibil, atunci când nu sunt colectate și reciclate corespunzător, pot avea un impact semnificativ asupra mediului. Acestea ajung frecvent în gropile de gunoi, unde se degradează foarte lent, contribuind la poluarea solului și a apelor.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
De asemenea, în lipsa unor sisteme eficiente de colectare, aceste materiale pot ajunge în natură, afectând ecosistemele și biodiversitatea. În acest context, educarea consumatorilor și dezvoltarea unor soluții eficiente de reciclare sunt esențiale pentru reducerea amprentei de mediu a acestor ambalaje.
Nestlé își asumă un rol activ în acest proces, investind în soluții sustenabile și colaborând cu parteneri relevanți pentru a crea un sistem de reciclare funcțional și eficient, precum și investind constant în dezvoltarea de ambalaje concepute pentru a fi reciclate. Sustenabilitatea ambalajelor este esențială, iar producătorii de alimente și băuturi au un rol activ în dezvoltarea și extinderea acestor sisteme centralizate.
- De ce s-a implicat Nestlé în promovarea colectării selective a ambalajelor din polietilenă sau alte tipuri de plastic flexibil și cum?
Nestlé s-a angajat să contribuie la un viitor mai sustenabil, iar reducerea impactului ambalajelor asupra mediului este o prioritate strategică. Ambalajele din polietilenă, polipropilenă și alte tipuri de plastic flexibil sunt materiale esențiale pentru siguranța alimentară a produselor pe care le consumăm, dar și o provocare în ceea ce privește colectarea separată și reciclarea. Aceste ambalaje sunt mai mici, mai ușoare în comparație cu fratele lor, PET-ul. Sunt mai greu de igienizat și, în cazul unei abordări necorespunzătoare a sortării acasă, ele riscă să contamineze alte tipuri de ambalaj reciclabil (cu resturi de grăsimi, ciocolată topită, etc, sau chiar să nu fie sortate corespunzător de către lucrătorii în salubritate și autoritățile locale.
După dezvoltarea sistemului de garanție returnare RetuRO, o mare parte din plastic a fost scoasă din sistemul centralizat de colectare separată, loc care acum trebuie ocupat de celelalte tipuri de ambalaj de plastic, printre care și cele flexibile.
Prin urmare, Nestlé România s-a implicat activ în promovarea colectării selective prin campanii de informare și educare a consumatorilor, colaborări cu autorități, ONG-uri și parteneri din industrie, dar și investește activ în soluții de ambalare care să fie mai prietenoase cu mediul. Nestlé Institute of Packaging Sciences din Elveția rămâne un punct de referință în R&D pentru dezvoltarea de soluții optime în domeniul sustenabilității ambalajelor.
- Care au fost principalele rezultate și învățăminte ale primei campanii lansată de Nestlé în 2024?
Campania lansată în mai 2024 a avut ca obiectiv principal creșterea gradului de conștientizare privind importanța colectării selective a ambalajelor din plastic flexibil. Aceasta a inclus acțiuni de informare, parteneriate strategice cu școli și autorități locale, precum și instalarea unor puncte de colectare în locații cheie, adresând ca țintă cheie adolescenții.
Aceste campanii sedimentează informații și, sperăm noi, obiceiuri bune pentru generațiile viitoare și adulții de mâine. Unul dintre principalele învățăminte ale campaniei este că succesul unei astfel de inițiative depinde de un efort comun – educarea consumatorilor trebuie susținută de infrastructuri de colectare eficiente și de un cadru legislativ adecvat.
- Ce planuri are Nestlé, în acest sens, pentru 2025?
Extindem campania de conștientizare către generația Z și dezvoltăm în continuare campania adresată publicului larg. Campania reciCLARea e totul își propune să traducă simbolurile de colectare separată pentru ambalajele noastre pentru a ușura alegerea coșului potrivit de colectare separată.
Astfel, pentru 2025, Nestlé România își propune să extindă inițiativele de colectare selectivă și să implementeze soluții inovatoare pentru reciclarea ambalajelor din plastic flexibil. De asemenea, printre principalele direcții strategice se numără creșterea accesibilității punctelor de colectare pentru produsele pentru care compania are implementate proiecte proprii de colectare separată și reciclare, Nespresso și Nescafe Dolce Gusto.
Consumatorii vor avea oportunități sporite pentru a recicla corect, continuând în același timp campanii de educare mai ample, axate pe importanța reciclării și pe beneficiile colectării selective, precum și explorarea de alternative sustenabile la plasticul flexibil, în linie cu angajamentul Nestlé de a reduce utilizarea plasticului virgin.
- Credeți că este posibilă crearea unui sistem de colectare pentru plasticul flexibil similar celui RetuRo?
Sistemul de colectare separată centralizat, axat pe mai multe tipuri de ambalaj, și-a demonstrat utilitatea în alte țări europene și cu siguranță poate fi extins pentru România. Există un cadru legislativ pe care se poate construi, dar sunt necesare investiții suplimentare la nivelul sortării automate și pentru dezvoltarea soluțiilor de reciclare potrivite, precum reciclarea chimică.
De asemenea, este necesară dezvoltarea și susținerea unei piețe pentru acest reciclat, pentru închidere buclei. considerăm că este posibilă dezvoltarea unui sistem de colectare pentru plasticul flexibil, însă acest proces necesită o abordare integrată și colaborativă între industrie, autorități și consumatori.
Modelul RetuRo, care a fost implementat cu succes pentru ambalajele de băuturi, demonstrează că un sistem bine structurat, susținut de un cadru legislativ adecvat și de o infrastructură eficientă, poate aduce rezultate semnificative în ceea ce privește colectarea și reciclarea deșeurilor de ambalaje. Modelul acesta de colaborare între public și privat este esențial, iar de această colaborare cu siguranță avem nevoie, dar plasticul flexibil nu are nevoie de un sistem dedicat, ci poate fi cu succes integrat în sistemul de colectare separată.
În primul rând, crearea unui cadru legislativ clar care să susțină colectarea și reciclarea plasticului flexibil, urmat de dezvoltarea infrastructurii de colectare și sortare, parteneriate între sectorul privat, operatori și administrația publică, dublate de campanii de educare și informare pentru a crește gradul de conștientizare în rândul consumatorilor și pentru a facilita reciclarea corectă. La acestea, s-ar adăuga investiții în tehnologia de procesare pentru a asigura reciclarea eficientă a plasticului flexibil și reutilizarea acestuia în economie.