Guvernul vrea să includă în următoarele pachete de măsuri simplificarea mecanismului de aprobare a investițiilor străine, a afirmat, pentru Economedia, Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Suntem implicați în simplificarea mecanismului privind investițiile străine directe, simplificare care va intra în următoarele pachete de măsuri.
Este un volum foarte mare de tranzacții, ne-am uitat la aproape 500 de tranzacții anul trecut. Suntem 11 instituții, inclusiv noi, membri în această Comisie pentru Examinarea Investițiilor Străine (CEISD) – secretariatul este la noi – și avem invitați permanenți serviciile de informații. Ideea este să examinăm mai puține tranzacții și să ne concentrăm pe cele care reprezintă un potențial risc pentru securitate. Să vedem cum reușim să materializăm această abordare”, a spus reprezentantul autorității de concurență.
Mai puțini bani pentru cei care analizează investițiile străine în România
„De asemenea, ni s-a cerut să luăm măsuri de reducere a cheltuielilor acestei comisii: să reducem numărul de persoane implicate, să reducem nivelul indemnizațiilor, adică banii pe care experții implicați îi iau în plus față de salariu. Și asta vom face”.
Chirițoiu a adăugat că mecanismul în sine este unul bun, iar statul român are nevoie de un astfel de mecanism prin care să se apere de ingerințe ale unor state sau cercuri de afaceri care sunt ostile sau prezintă riscuri de securitate.
„De exemplu, prin acest mecanism s-a blocat vânzarea Telekom către o combinație de firme cu legături cu Rusia. Noi nu am fi putut bloca tranzacția doar prin Legea concurenței, pentru că era un actor nou, care intra pe piața din România și nu s-ar fi putut spune că se concentrează piața. Acum Telekom va fi cumpărată de Digi și Vodafone, companii care au deja experiență în România și care nu prezintă riscuri de securitate pentru stat. Deci mecanismul este util și este bine că îl avem”.
România a instituit CEISD ca urmare a obligațiilor asumate prin Regulamentul (UE) 2019/452, care a creat un cadru european pentru cooperarea între statele membre și Comisia Europeană în domeniul examinării investițiilor străine.
„În plus, este un mecanism destul de ieftin, pentru că nu am mers pe ideea de a crea o instituție nouă, ci am ales varianta de a utiliza resurse existente: au fost folosiți specialiști care erau deja angajați în ministere, în Consiliul Concurenței. Nu a fost angajat nimeni pentru acest mecanism. Mai este și avantajul că personalul implicat nu este izolat, cum s-ar fi întâmplat dacă s-ar fi creat o instituție nouă, ci experții sunt implicați în activitatea curentă a instituțiilor din care provin”, a completat Chirițoiu.