Începând cu 11 august 2025 se lucrează la construcția puțului de lansare pentru cele două mașini de forat tuneluri (TBM – Tunnel Boring Machine), structura subterană esențială de unde vor porni galeriile metroului din Cluj, anunță constructorul turc Gulermak, antreprenorul care va executa metroul din Cluj-Napoca. Primarul Emil Boc a anunțat recent că încep lucrările subterane la Metroul Cluj.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Această etapă presupune lucrări de infrastructură subterană pentru primul proiect de metrou realizat într-un oraș din afara capitalei.
Amplasat în zona stației Teilor (stația 2), în comuna Florești, puțul de lansare este proiectat să deservească două TBM-uri, câte una pentru fiecare dintre cele două galerii paralele ale magistralei de metrou.
Reprezentanții antreprenorului general precizează că puțul de lansare este structura cheie din care vor porni cele două TBM-uri care vor excava tunelurile metroului. Este o lucrare de mare precizie, deoarece necesită alinierea perfectă a pereților mulați și a structurii de ghidaj cu traseul planificat al tunelurilor, precum și condiții optime pentru coborârea și asamblarea echipamentelor în subteran, transmite compania.
„Pentru echipa noastră, această etapă reprezintă un moment esențial în implementarea proiectului, iar angajamentul nostru este să o executăm la cele mai înalte standarde tehnice, cu aceeași rigoare pe care am respectat-o în marile proiecte internaționale implementate până acum”, subliniază reprezentanții Antreprenorului.
„Le mulțumesc colegilor de la Proiectare și echipei Beneficiarului, precum și Supervizorului pentru un efort de echipă, un efort care nu s-a văzut până acum. Vorbim de un sistem complet automatizat de metrou, de aceea proiectarea nu e doar ceea ce vedeți, nu sunt doar avizele, vorbim despre conceptul, proiectarea și ideea unui sistem întreg care pleacă de la trenuri, rețele de informatică, securitate energetică și multe altele. Munca este complexă și pot să vă spun că, de la începutul proiectului, avem oameni din mai multe țări, poate din toate colțurile lumii, care astăzi sunt aici și lucrează. Mai mult, astăzi, toți vorbesc despre cât de fain este la Cluj”, punctează reprezentantul Asocierii MetWorks.
„Vom lucra cu respect pentru oraș și pentru oamenii care vor beneficia de acest proiect, de un transport mai curat și mai rapid la ei acasă”, încheie reprezentanții GÜLERMAK.
Etape tehnice
Lucrările pentru puțul de lansare intră într-o etapă de construire a pereților mulați. Aceștia vor avea peste 20 de metri adâncime și vor fi realizați prin săpare mecanizată a șanțurilor verticale, umplerea lor temporară cu bentonită – o suspensie specială ce împiedică surparea solului – și introducerea unei cuști metalice de armătură care asigură rezistența structurii.
Ulterior, șanțurile sunt umplute cu beton, formând o barieră solidă ce stabilizează terenul, etanșează perimetrul și protejează lucrările din interior.
Finalizarea acestei etape va permite începerea excavației propriu-zise și turnarea plăcii groase de beton armat la baza puțului, pe care vor fi montate utilajele de forare TBM.
Ulterior, componentele celor două TBM-uri vor fi coborâte în puț pentru a fi asamblate.
Magistrala I de Metrou Cluj este o linie de metrou ușor cu o lungime de peste 21 km, ce include 19 stații subterane, un depou suprateran și două galerii de tunel construite prin tehnologii moderne de foraj mecanizat (TBM) și săpături deschise.
Infrastructura proiectului presupune execuția de tuneluri circulare cu diametrul interior de 5,5 metri, interstații în structură rectangulară, structuri de acces și evacuare, spații tehnice, precum și un sistem de galerii adaptat traseului urban.
Constructorul desemnat este Asocierea MetWorks (Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S., Gulermak Spolka Akcyjna, Alstom Transport S.A. si Arcada Company SA), prin Gülermak Ağır Sanayi İnșaat Ve Taahhüt A.Ș., în calitate de lider.