Aeroporturile din Istanbul și Atena devin complet autonome din punct de vedere energetic datorită proiectelor lor mari de energie solară. Multe alte aeroporturi din Europa de Sud-Est investesc, de asemenea, în fotovoltaice. Împreună cu proiecte de eficiență energetică, mobilitate electrică și gestionarea deșeurilor și a apelor uzate, acestea urmăresc să-și decarbonizeze operațiunile și să-și reducă impactul asupra mediului, scrie Balkan Green Energy News.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Suprafețele din jurul infrastructurii, cum ar fi căile ferate și autostrăzile, sunt potrivite pentru energia solară, deoarece există puține alternative de utilizare a lor, iar tehnologia le poate furniza direct electricitate. Și aeroporturile au adoptat tendința globală de introducere a sistemelor fotovoltaice și de electrificare a operațiunilor, iar Europa de Sud-Est nu face excepție, remarcându-se prin câteva investiții notabile.

Cele mai mari aeroporturi din Istanbul și Atena sunt pe cale să treacă 100% la energia solară, ceea ce le-ar face să fie printre primele din lume. În plus, aeroporturile din regiune își sporesc eficiența energetică și introduc flote de vehicule electrice. Acestea introduc sisteme de gestionare a resurselor, a deșeurilor și a apelor uzate pentru a-și decarboniza operațiunile și a reduce impactul asupra mediului.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Operatorul aeroportuar din Albania se extinde pe piața energiei solare

Recent, operatorul Aeroportului Internațional Kukës Zayed din nord-estul Albaniei este în curs de a obține o licență pentru a genera și a comercializa electricitate. Compania, Global Technical Mechanics, a primit o concesiune în urmă cu cinci luni, în consorțiu cu firma locală de construcții Bami, pentru a construi și opera o centrală solară de 12 MW.

Locația se află în satul Shtiqen, din municipalitatea Kukës. Aeroportul, construit cu investiții de la Emaar Properties din Emiratele Arabe Unite, a fost inaugurat în 2021. Cu toate acestea, și-a încetat operațiunile între timp, deoarece Wizz Air s-a retras de pe această facilitate.

Întregul Aeroport Internațional Vlora, aflat în construcție, va fi acoperit cu panouri solare, au declarat anterior oficialii albanezi. Proiectul fotovoltaic are o capacitate de 5,2 MW. Un consorțiu condus de Mabco Constructions, cu sediul în Elveția, construiește și finanțează construcția.

Aeroportul Zagreb începe cu o unitate fotovoltaică mică

Aeroportul Zagreb, care a instalat o unitate fotovoltaică de 250 kW anul acesta, a anunțat că intenționează să o extindă în curând. În plus, a trecut la o sursă de energie 100% regenerabilă.

La fel ca alte aeroporturi din regiune, cel principal din Croația a înlocuit iluminatul convențional, cu halogen, cu LED. Operatorul s-a angajat să își reducă emisiile în conformitate cu recomandările Grupului Interguvernamental de Experți în Schimbările Climatice (IPCC).

Aeroportul Zagreb își renovează clădirile și folosește tot mai mult energia solară pentru încălzirea apei. Interesant este că intenționează să treacă de la generatoarele alimentate cu motorină la sisteme pregătite pentru hidrogen.

Atena va integra o baterie puternică alături de panourile sale

Aeroportul Internațional Atena Eleftherios Venizelos a pus în funcțiune un parc solar de 8,05 MW în 2011, urmat de un altul în 2023, cu o capacitate de vârf de 15,8 MW.

Anul acesta, vor fi puse în funcțiune încă două unități cu o capacitate de vârf combinată de 35,5 MW, împreună cu un sistem de stocare a energiei prin baterii (BESS) de 82 MWh.

Operatorul celui mai mare aeroport din Turcia finalizează un parc fotovoltaic de aproape 200 MW

Operatorul Aeroportului IGA Istanbul a raportat că emisiile sale de gaze cu efect de seră în 2024 au fost cu 10,5% mai mici decât obiectivul său. Mai mult, operatorul și-a mărit ținta de energie regenerabilă pentru 2030 de la 50% la 90%.

Mai exact, se așteaptă ca ferma sa solară Eskişehir, cu o capacitate impresionantă de 199,3 MW, să înceapă operațiunile înainte de sfârșitul anului. Locația se întinde pe 300 de hectare, iar investiția se ridică la 212 milioane de euro. Parcul fotovoltaic va genera aproximativ 340 GWh pe an.

Aeroportul Dalaman are cea mai mare centrală solară pe acoperiș din lume

Mai multe alte aeroporturi din Turcia își decarbonizează sistemele de electricitate. TAV Airports Holding, parte a Groupe ADP, a finalizat o centrală solară cu o capacitate de vârf de 6,7 MW la Aeroportul său Milas-Bodrum. În cadrul aceluiași proiect de instalare a sistemelor fotovoltaice în zonele de parcare, Aeroportul Izmir Adnan Menderes va beneficia de o unitate de 5,9 MW.

Aeroportul Dalaman, lângă Bodrum, operează o centrală solară cu o capacitate de vârf de 8,3 MW. Aceasta este cea mai mare din lume instalată pe acoperișul unei clădiri de terminal aeroportuar.

Facilitatea acoperă acum peste 55% din consumul său din energie solară. Investiția a valorat 5,4 milioane de euro. Operatorul s-a angajat să atingă 100% în faza a doua. Aeroportul a trecut complet la vehicule electrice.

În 2023, aeroporturile Milas-Bodrum, Gaziantep, Erzurum și Ordu-Giresun au pus în funcțiune sisteme fotovoltaice mai mici.

Operatorii români se bazează pe fondurile UE

Aeroportul Internațional Iași este pe cale să își extindă centrala solară de 1 MW, instalată în 2023. A fost prima din România în acest sector. Conducerea intenționează să adauge 5 MW și o unitate de stocare a energiei de 2 MW.

Investiția ar urma să fie susținută cu o subvenție din Fondul de Modernizare al Uniunii Europene. Centrala hibridă ar trebui să acopere o cincime din consumul de electricitate al facilității.

Aeroportul Internațional Maramureș (AIM) caută, de asemenea, finanțare, pentru un sistem de 2,6 MW capacitate de vârf, pe copertinele parcărilor. Acesta ar include stocarea pe baterii.

Aeroportul Internațional Cluj-Napoca Avram Iancu a anunțat în decembrie că va instala un sistem fotovoltaic cu baterii. A pretins că acest lucru îl va face independent energetic în 2026. Proiectul solar este de 2 MW.

Aeroportul Internațional Bacău George Enescu este un alt aeroport care a solicitat fonduri. Conducerea are în vedere o unitate de energie solară de 1,25 MW și un sistem de stocare a energiei (BESS) cu o capacitate de 2,1 MWh, pentru a acoperi integral consumul de energie electrică.

Aeroportul Internațional Sibiu dezvoltă un proiect pentru o unitate la sol de 1,7 MW capacitate de vârf. Conducerea se așteaptă să acopere costurile în principal cu o subvenție prin Fondul de Modernizare.

Alte investiții în regiune

Hermes Airports a pus în funcțiune două centrale solare în Cipru acum doi ani. Unitatea de la Aeroportul Internațional Larnaka are 3,5 MW capacitate de vârf, iar cea de la Aeroportul Internațional Pafos are 1,1 MW. Ele acoperă 25%, respectiv 30%, din necesarul de electricitate al facilităților.

Aeroportul Nikola Tesla din Belgrad, Serbia, a pus în funcțiune un sistem fotovoltaic de 1 MW capacitate de vârf în 2022.