Primii bani i-a câştigat din vânzarea de telefoane mobile. Acum conduce, „Plasmaserv”, unul dintre cei mai importaţi furnizori de echipamente de tăiere şi sudură, cu încasări de peste 6 milioane de euro, numai anul trecut. O afacere care a crescut an de an, dar care a cunoscut succesul după un… e-mail trimis unuia dintre liderii globali în producţia de echipamente de profil.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Începuturile companiei
Antreprenorul Tiberiu Vărzar, de profesie inginer automatist, a înfiinţat, alături de partenerul său, Csongor Csegedi, compania „Plasmaserv” în anul 2005, într-un context economic dificil. La acea vreme, România nu era încă membră a Uniunii Europene, iar industria românească era dotată, mai degrabă, cu utilaje şi echipamente vechi, decât cu tehnică modernă. Cu toate acestea, erau ani în care sectorul de prelucrare a metalelor începea să se dezvolte.

Tiberiu Vărzar a declarat, pentru Economedia: „La începutul Plasmaserv, cel mai mare obstacol a fost reticenţa pieţei la schimbare. Nu lipsa de resurse sau competiţia, ci schimbarea de mentalităţi. Vorbim de începutul anilor 2000, o perioadă în care industria românească încă funcţiona după modele vechi, cu echipamente depăşite şi o mentalitate axată mai mult pe reparaţii decât pe investiţii în tehnologie nouă. A convinge un client că merită să adopte echipamente moderne de tăiere cu plasmă şi sudură, mai rapid, mai precise, mai eficiente, era o provocare în sine”.
Începuturile afacerii au fost dificile şi pline de provocări. „Plasmaserv” era o firmă mică din Târgu Mureş şi nescunoscută, mai ales pe plan extern. Atunci, antreprenorul şi asociatul său au luat o decizie curajoasă. Au contactat unul dintre cei mai mari importanţi producători de echipamente de profil, compania americană “Hypertherm” şi le-a propus acestora să devină furnizori pentru piaţa internă.
Totul a început cu un e-mail plin de curaj şi speranţă că vor putea aduce în România cele mai performante tehnologii de tăiere şi sudură.

Tiberiu Vărzar îşi aminteşte: „Un alt obstacol a fost construirea încrederii în jurul unei companii noi. Eram un nume necunoscut, iar furnizorii internaţionali nu acordau uşor încredere unor antreprenori din Europa de Est, mai ales în perioada anterioară aderării la UE. A fost nevoie de perseverenţă, de seriozitate în fiecare interacţiune şi de multă muncă de teren”.
Afacere dezvoltată odată cu aderarea României la UE
După anul 2007, odată cu aderarea României la U.E., situaţia afacerii avea să se îmbunătăţească, semnificativ, odată cu evoluţia economiei naţionale. La acel moment, PIB-ul per capita a crescut brusc la peste 7.400 de dolari, de la circa 6.800 de dolari, cât a fost în anul 2006, potrivit datelor Băncii Mondiale.
Fabricile şi uzinele româneşti începeau să concureze pe o piaţă unică, europeană, cu alte companii din vest, iar cu ajutorul fondurilor europene au început să investească în eficientizarea producţiei. Odată cu investiţiile mai mari din industrie a crescut şi cererea pentru echipamente moderne de tăiere şi sudură.
Tiberiu Vărzar a explicat: „Cererea tot mai mare pentru echipamente de tăiere şi sudură pe piaţa românească a fost generată de mai mulţi factori simultan. În primul rând, dezvoltarea sectorului industrial după aderarea României la U.E., ceea ce a forţat companiile locale să-şi modernizeze procesele, pentru a putea fi competitive la nivel internaţional. A crescut presiunea pentru calitate, eficienţă şi standardizare, iar echipamentele moderne de tăiere şi sudură au devenit esenţiale în acest context”.
Demonstraţiile tehnice în fabricile clienţilor, cheia succesului
Antreprenorul şi partenerul său au reuşit să câştige cotă de piaţă prin demonstraţiile pe care le-au făcut cu echipamentele „Plasmaserv” chiar în fabricile clienţilor.

Tiberiu Vărzar a explicat: „Am crescut afacerea cu paşi mici, prin participarea la târguri de profil, prin organizarea de demonstraţii tehnice sau vorbind direct cu atelierele şi fabricile. Am mers personal în fabrici şi ateliere, am răspuns rapid la solicitări, oferind soluţii adaptate şi, foarte important, nu am promis niciodată ceva ce nu puteam livra. Acest tip de relaţie directă, umană, ne-a diferenţiat într-o piaţă în care furnizorii erau percepuţi mai degrabă ca simpli distribuitori”.
În plan personal, a continuat să se perfecţioneze. Pe lângă studiile tehnice, a dobândit un MBA în management, ceea ce l-a ajutat şi mai mult în relaţia cu angajaţii şi clienţii.
Pentru dezvoltarea afacerii, antreprenorul şi asociatul său au mai luat o decizie crucială. Au investit peste jumătate de euro în propriul centru de testare, în care potenţialii clienţi au posibilitatea să constate cum funcţionează echipamentele de sudură şi tăiere pe care sunt interesaţi să le achiziţioneze.
Tiberiu Vărzar a detaliat: „Pentru clienţi, centrul este o resursă extrem de valoroasă, pentru că le oferim ocazia să vadă, să testeze şi să compare echipamentele în condiţii reale de lucru, cu aplicaţiile proprii. Mai mult decât atât, centrul funcţionează şi ca un hub de instruire, unde organizăm sesiuni de training şi demonstraţii tehnice, contribuind la profesionalizarea pieţei şi la folosirea optimă a echipamentelor”.
Acum, „Plasmaserv” are clienţi din domenii variate precum construcţii metalice, automotive, industria greu şi construcţia de nave.
Impredictibilitatea fiscală, scumpirea energiei şi lipsa sudorilor, principalele provocări

Impredictibilitatea fiscală şi scumpirea energiei electrice, odată cu liberalizarea pieţei, la 1 iulie, se dovededesc a fi unele dintre cele mai mari provocări pe care antreprenorul şi partenerul său încearcă să le depăşească.
Tiberiu Vărzar a explicat: „Liberalizarea pieţei de energie electrică şi creşterea taxelor vor pune o presiune suplimentară asupra costurilor operaţionale. Echipamentele şi procesele pe care le folosim sunt dependente de energie aşadar creşterea preţurilor poate influenţa preţul final al produselor şi serviciilor noastre. Pentru a contracara aceste efecte, investim continuu în tehnologii eficiente energetic şi în optimizarea proceselor, dar considerăm că impactul asupra pieţei generale va fi unul semnificativ”.
O altă problemă o constituie lipsa forţei de muncă specializate, din fabrici şi ateliere.
Antreprenorul a precizat: „Lipsa sudorilor şi a altor meseriaşi calificaţi reprezintă una dintre cele mai importante provocări pentru industria noastră. Echipamentele moderne pe care le importăm sunt performante şi pot aduce eficienţă şi calitate superioară, însă succesul utilizării lor depinde în mare măsură de pregătirea şi experienţa operatorilor”.
De la o companie din provincie, la lider regional
Pe termen scurt, antreprenorul îşi doreşte să consolideze poziţia companiei pe piaţa internă şi să extindă portofoliul de clienţi, dar şi gama de servicii.

Tiberiu Vărzar a explicat: „De asemenea, dorim să intensificăm prezenţa în sectoare emergente, precum energia regenerabilă şi industria agricolă de precizie, unde vedem oportunităţi importante de dezvoltare. Totodată, avem în plan să dezvoltăm soluţii integrate, care să îmbine echipamentele de înaltă performaţă cu servicii digitale de monitorizare şi mentenanţă predictivă”.
Pe termen lung însă, antreprenorul şi-a propus ca „Plasmaserv” să devină lider regional în domeniul echipamentelor de tăiere şi sudură.
Compania a încheiat anul 2024 cu o cifră de afaceri de peste 6 milioane de euro, iar pentru anul acesta mizează pe o creştere a veniturilor cu 25%.