Acuzat că face comerț cu așezările israeliene ilegale din Cisiordania ocupată, Carrefour dispare din mai multe țări arabe. În ultimele zece luni, gigantul francez de retail și-a închis magazinele din patru piețe cheie din Golf: Iordania, Oman, Kuweit și Bahrain. Aceasta este o victorie pentru consumatori și activiștii pro-palestinieni care boicotează retailerul francez de la începutul războiului din Gaza, scrie Radio France International.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Gigantul francez de retail se află de mult timp în vizorul susținătorilor cauzei palestiniene, care îl acuză că are legături cu companii israeliene care operează în așezările din Cisiordania ocupată.
Mișcarea Boicot, Dezinvestire și Sancțiuni împotriva Israelului (BDS) denunță parteneriatul Carrefour cu grupul israelian Electra Consumer Products și filiala sa Yenot Bitan, care operează mai multe magazine în așezări din Cisiordania ocupată. Mișcarea BDS susține, de asemenea, că Carrefour-Israel a sprijinit direct armata israeliană din Gaza, furnizând pachete de îngrijire personală soldaților angajați în ofensivă.
De asemenea, acuză gigantul francez că vinde produse din colonii. Președintele și directorul general al grupului, Alexandre Bompard, neagă acest lucru. El afirmă „neutralitatea strictă” a grupului și exclude prezența magazinelor și produselor Carrefour în teritoriile ocupate.
Însă un colectiv de 80 de organizații, inclusiv Oxfam, care a cerut Uniunii Europene să înceteze comerțul cu așezările din Cisiordania ocupată, își menține afirmațiile.
Ascensiunea HyperMax
Închiderea magazinelor Carrefour în țările arabe permite ascensiunea lanțului HyperMax, gestionat în regiune de grupul emiratez Majid Al Futtaim (MAF), partenerul de lungă durată al retailerului francez în Orientul Mijlociu.
Aceasta este o oportunitate pentru grupul MAF, care încearcă să își reducă dependența de Carrefour. Și să își stabilească punctele de vânzare HyperMax, care răspund mai bine cererii consumatorilor arabi pentru produse locale. Acest grup emiratez, care continuă să opereze Carrefour în alte țări precum Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite, nu a invocat explicit boicotul ca motiv pentru această decizie, iar experții sunt împărțiți cu privire la cauzele acestei repoziționări.
Grupul Majid Al Futtaim, care operează mai multe lanțuri de supermarketuri în paisprezece țări, a raportat o scădere de 10% a veniturilor din activitatea sa de distribuție în 2024, invocând printre alți factori „impactul tensiunilor geopolitice asupra percepției consumatorilor”. În prima jumătate a anului 2025, veniturile din această afacere au scăzut cu 1% față de anul precedent.