Dacia confirmă că va lansa, după Bigster, un nou model în segmentul C, care va fi făcut public la jumătatea anului viitor, au afirmat oficialii companiei, într-o discuție cu jurnaliști la care a participat și Economedia.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

„În ceea ce privește al doilea model din segmentul C, așa cum ați menționat, confirmăm ceea ce am spus, îl vom realiza. Vom face lansarea la jumătatea anului 2026”, a declarat Mihai Bordeanu, managing director la Dacia Brand South Eastern Europe & country head România.

Frank Marotte, noul director de marketing, vânzări și operațiuni al Dacia, afirmă că planurile companiei în acest fel vizează modul în care se pot construi și dezvolta în viitor mașini mai ușoare.

„Am făcut acest lucru cu modelul Bigster, care este cu 150 de kilograme mai ușor decât media concurenței. Trebuie să facem acest lucru în viitor și pentru alte siluete, pentru alte modele pe care le vom dezvolta, deoarece, pe lângă designul orientat către costuri, designul orientat către greutate este o rețetă pentru a reduce emisiile de CO2 și consumul cu același tip de motoare”, a declarat el.

Compania confirmă încă o dată că în 2026 urmează să lanseze un model complet electric produs în Europa, iar în șase luni urmează să indice exact fabrica unde acesta va fi produs.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Producătorul român deținut de Renault va continua modernizarea și electrificarea gamei: toate modelele, în afară de Logan, vor avea versiuni hibride. „Vom avea oferte hibride pentru toate modelele, începând cu Sandero, iar acest lucru reprezintă cu siguranță o valoare adăugată pentru brand. Istoric, Dacia a dorit să rămână cea mai accesibilă marcă de pe piața europeană. Dar Dacia dorește să fie, de asemenea, în deplină concordanță cu noile tendințe în materie de tehnologie și, în special, în materie de energie. Așadar, trebuie să ne electrificăm modelele”, a declarat Frank Marotte. Loganul va rămâne o excepție, România fiind principala sa piață, deși compania planifică inovații inclusiv pentru acest model.

Frank Marotte a declarat anterior că își propune ca Dacia să depășească în acest an recordul de vânzări stabilit în 2019 și afirmă că, momentan, compania este „pe drumul cel bun pentru a depăși ceea ce am realizat în 2024 și, potențial, pentru a ajunge la cel mai înalt nivel din istorie”.

Tot line-up-ul Dacia a contribuit la creșterea de vânzări raportată de companie până acum în acest an, dar modelul Bigster este de referință în ceea ce privește valoarea adăugată față de anii precedenți, susține reprezentantul companiei.

Compania mai confirmă că își va păstra focusul pe zona de retail, nu pe flote și că, deși există o oarecare canibalizare între Bigster și Duster, acesta din urmă a rămas foarte robust.

Discuția integrală:

Ați spus anterior că doriți să depășiți recordul de vânzări stabilit de Dacia în 2019. Cum intenționați să faceți acest lucru?

Frank Marotte: Avem ambiția de a continua să creștem, asta este sigur. Și este posibil să ne depășim recordul anual, în condiții de piață foarte diferite față de 2019, în special în Europa. Dar avem câteva atuuri în acest sens. Avem punctele forte ale modelelor istorice, Sandero, Logan, Duster. Dar, desigur, avem și valoarea adăugată a modelului Bigster în 2025. Iar Bigster a avut un succes foarte semnificativ în ultima lună. Așadar, credem că, cu o gamă mai largă, putem avea cu siguranță ambiții mai mari. Și, practic, suntem pe drumul cel bun. Mai sunt două luni, așa că este puțin cam devreme să spunem dacă vom reuși sau nu. Dar, cu siguranță, să spunem că suntem pe drumul cel bun. Pentru a depăși ceea ce am realizat în 2024 și, potențial, pentru a ajunge la cel mai înalt nivel din istorie.

Deci, motorul de creștere este Bigster în acest an?

Frank Marotte: Gama de modele completă este ceea ce conduce creșterea, dar în ceea ce privește valoarea adăugată față de anii precedenți, da, modelul de referință este Bigster, care a avut succes încă de la lansare. Dacă luăm în considerare perioada de vară, deoarece am lansat mașina în aprilie în majoritatea țărilor, în mai în unele dintre ele, dar în majoritatea țărilor în aprilie, și am început să preluăm comenzi la începutul anului, livrările reale au început masiv în mai și iunie. Și dacă luăm în considerare perioada de vară, după doar trei luni de comenzi, Bigster a început să fie numărul unu în Europa pe piața de retail a SUV-urilor C, ceea ce este un rezultat uimitor pentru o mașină care este complet nouă în gamă, fără parc auto, deci fără loialitatea vreunui client. Așadar, intrăm într-un segment nou pentru Dacia. Este un rezultat remarcabil pe care l-am obținut. Și intenția, desigur, este să ne concentrăm în continuare pe acest canal, canalul de vânzare cu amănuntul, care este obiectivul nostru istoric, și să continuăm să performăm la acest nivel. Credem că puterea produsului Bigster este foarte semnificativă, că argumentele unice de vânzare ale vehiculelor sunt bine înțelese de clienți, că poziționarea prețurilor este în mare măsură în concordanță cu ADN-ul Dacia. Așadar, era o mare întrebare de ce această cotă intră în segmentul SUV-urilor de dimensiuni medii, dacă Dacia ar putea vinde la prețuri mai mari pe piața europeană.  Se dovedește că este cazul. Putem vinde la prețuri mai mari. Putem vinde mașini mai mari. Dar trebuie să o facem respectând pe deplin ADN-ul Dacia. Iar ADN-ul Dacia este, în esență, cel mai bun raport calitate-preț de pe piață, cele mai accesibile prețuri, ceea ce este valabil și în cazul SUV-ului C. Deci nu este o chestiune de dimensiune, ci una de respectare a istoriei noastre, de respectare a așteptărilor clienților și de livrare a performanțelor și calității vehiculelor pe care le-am oferit întotdeauna. Pe baza acestor considerente, credem că Bigster poate aduce o valoare adăugată semnificativă succesului pe care l-am avut în trecut.

Am văzut cifrele înregistrate în Europa de Dacia în luna septembrie. Creșterea Dacia este dublă față de media pieței. Ce s-a întâmplat în septembrie? Este ceva nou? Este o țară nouă?

Frank Marotte: Performanța medie în Europa, lună de lună, depinde în mare măsură de mixul de țări. În unele țări importante pentru Dacia, cum ar fi Franța și Spania, avem în septembrie unele animații specifice, zile deschise în weekenduri și așa mai departe, care sunt programate în principiu în acele perioade. Așadar, în funcție de locul în care se desfășoară aceste evenimente, puterea noastră în unele dintre aceste țări poate îmbunătăți performanța noastră globală în Europa. Acesta este unul dintre motive. Al doilea motiv este, din nou, Bigter, care a avut o performanță foarte bună în septembrie. Iar al treilea motiv este, la nivel global, faptul că marca continuă să aibă un impuls foarte puternic pe piața europeană. Performanța modelului Sandero a fost foarte bună, iar performanța modelului Jogger a rămas, de asemenea, foarte semnificativă, chiar dacă segmentul Jogger tinde să scadă puțin, dar performanța modelului a rămas bună. Așadar, la nivel global, atractivitatea mărcii a rămas foarte puternică în luna septembrie.

Vă bazați pe următoarele luni pe aceste noi modele, facelift pentru Sandero, facelift pentru Jogger, motoare noi pentru Duster și Bigster, noul Spring, desigur. Dar este suficient pentru Dacia în contextul actual, această gamă?

Frank Marotte: De la lansarea modelului Bigster, putem observa că acoperim o mare parte din piața europeană, din cererea europeană. Așadar, în ceea ce privește obiectivele noastre în ceea ce privește prezența Dacia în Europa, dar și în completarea mărcii Renault ca grup, suntem foarte mulțumiți de gama actuală pe care am propus-o clienților. Desigur, vom continua să studiem orice completare, deoarece vom rămâne deschiși la orice nouă tendință de pe piață în ceea ce privește modelul și silueta. De exemplu, acum câteva săptămâni am introdus un nou concept, Hipster, pe care l-ați văzut și care nu este o mașină. Nu știm dacă vom produce ceva similar cu Hipster, dar cel puțin în ceea ce privește deschiderea față de noutăți, față de o nouă eră a mobilității, acest lucru arată că Dacia se gândește întotdeauna la ce va urma și la ce ar putea fi următoarele așteptări ale clienților. Așadar, vom continua să gândim astfel și s-ar putea să ne extindem gama în orice direcție care pare relevantă. Din nou, respectând cu strictețe ADN-ul Dacia. Dar în ceea ce privește obiectivele pe care vrem să le atingem în lunile următoare, gama noastră este completă. Apoi, în cadrul acestei game, ceea ce vom introduce anul viitor este electrificarea completă a gamei. Așadar, vom avea oferte hibride pentru toate modelele, începând cu Sandero, iar acest lucru reprezintă cu siguranță o valoare adăugată pentru brand. Istoric, Dacia a dorit să rămână cea mai accesibilă marcă de pe piața europeană. Dar Dacia dorește să fie, de asemenea, în deplină concordanță cu noile tendințe în materie de tehnologie și, în special, în materie de energie. Așadar, trebuie să ne electrificăm modelele. Avem unul dintre cele mai bine vândute modele din Europa. În cadrul BEV-urilor, cu Spring, avem un mix hibrid foarte semnificativ pe Duster. De la lansarea modelului Bigter, mai mult de două treimi din vânzări sunt hibride, așa că trebuie să extindem electrificarea mărcii, deoarece, din nou, în acest domeniu, demonstrăm zi de zi că Dacia are capacitatea – atâta timp cât suntem cea mai accesibilă marcă – de a vinde mai multe vehicule electrificate. Acesta este motivul pentru care implementăm aceste valori adăugate în ceea ce privește electrificarea.

Hibridizare?

Frank Marotte: Hibridizare, plus că am anunțat deja în aprilie anul trecut un nou vehicul complet electric (BEV) care va fi lansat în 2026 și care va face parte din segmentul A. Nu este doar hibrid, ci o gamă completă. De asemenea, am anunțat recent electrificarea uneia dintre caracteristicile unice ale mărcii, și anume 4×4. Așadar, vom introduce e-oil drive, care este practic electrificarea transmisiei. Și acea transmisie, după cum bine știți, este un format USP clar.

Dar, având în vedere faptul că veți lansa noi generații pentru aceste modele, Sandero, Jogger, poate în următorii doi-trei ani, de ce a fost necesar să le faceți un facelift chiar acum, în toamna anului 2025?

Frank Marotte: Scopul faceliftului a fost, în esență, acela de a asocia noile tehnologii cu un stil nou, precum și de a fideliza clienții. Ne aflam într-o fază a ciclului de viață care, conform estimărilor noastre, era cu siguranță potrivită pentru a continua fidelizarea și pentru a reînnoi o parte din clienți cu ceva în plus, care să aducă noutate și prospețime modelelor.

Aș spune că aceasta este viața normală a unui brand care continuă să investească în clienții săi.

Este foarte curând.

Frank Marotte: Da, dar, în lumea în care trăim, poți observa că există foarte multe noutăți pe piață. Trebuie să îți actualizezi constant gama de produse. Iar când introduci noi tehnologii, un hibrid electric este foarte important în ceea ce privește valoarea adăugată. Este întotdeauna foarte eficient să asociezi noutatea vizuală cu noutatea tehnologică. Acest lucru funcționează foarte bine în ceea ce privește vânzările și randamentul final al investiției.

Dar motivul principal este, desigur, obiectivele privind emisiile de CO2 pentru anul viitor și pentru următorii doi ani?

Frank Marotte: Desigur, electrificarea ne va ajuta să respectăm reglementările CAFE (noile ținte de emisii CAFE, N.R.). Dar, știți, acesta nu este singurul motiv. Avem o strategie de modernizare a gamei noastre de produse și de sprijinire a clienților care doresc să treacă de la mașinile cu motor pe benzină la cele electrice. Și avem misiunea de a ajuta clienții care nu își permit mașini foarte scumpe de pe piață să organizeze această tranziție către electrificare.

Deci da, există reglementări, dar am putea spune că Dacia are un rol în afara reglementărilor. Vrem ca Dacia să facă parte din conformitatea Grupului Renault la nivel global. Deci da, Dacia va contribui la reglementarea CAFE, dar chiar și în spatele reglementării în sine, credem că avem misiunea de a-i aduce pe clienții noștri istorici, care ar trebui să fie, în opinia multor observatori, clienți ai lumii ICE, să-i aducem în lumea electrificării, la prețuri accesibile.â

Sunteți pregătiți pentru obiectivele CAFE din acest an?

Frank Marotte: Ca grup, suntem întotdeauna precauți când stabilim provizioane, mai ales că în Europa există două CAFE, unul pentru autoturisme și altul pentru SUV-uri, iar obiectivul pentru SUV-uri este foarte ambițios și foarte complex de atins. În ceea ce privește obiectivul pentru autoturisme, grupul a afirmat clar că acesta este sub control între Renault, Dacia și Alpine. Dacia își asumă partea sa.

Și dacă ne uităm la mixul de modele hibride Dacia deja existente, Duster și Bigster, pe piața de retail, suntem deja printre primii trei pe piață în ceea ce privește hibridele. Suntem în urma a două seturi de vânzări Dexter în ceea ce privește hibridele. În ultima lună, am depășit 30% din hibridele Duster. Și dacă ne uităm la clasamentul pe piața de retail al mixului de hibride, suntem printre primii trei.

Așadar, am atins deja o proporție foarte semnificativă, chiar dacă respectăm misiunea noastră de a le face accesibile pentru piața de masă a clienților noștri. Acesta este echilibrul pe care trebuie să îl găsim și pe care vom continua să îl căutăm și îl vom introduce pe Johher și Sandero în aceleași condiții: accesibilitate cu ambiții în ceea ce privește mixul și contribuția CAFE.

În cele din urmă, grupul va respecta regulamentul. Nu există altă alternativă ca și companie. Iar echilibrul între Dacia și Renault va respecta atât conformitatea CAFE a grupului, cât și accesibilitatea pentru publicul țintă al ambelor mărci.

Vorbeați despre hibridizarea întregii game, dar, desigur, nu va exista niciun model hibrid pentru Logan. Este doar pentru că este un model cu un volum foarte redus și se apropie de sfârșitul ciclului de viață?

Frank Marotte: Logan va rămâne o excepție. Logan nu mai este comercializat în întreaga Europă. Desigur, este un model de top în România. Dar, deocamdată, nu se prevede electrificarea modelului Logan.

Mihai Bodeanu: Dar să nu uităm că, dacă ne uităm la problema reală, și anume la gramele de CO2, inovațiile pe care le vom aduce la Logan în ceea ce privește grupurile motopropulsoare vor avea un impact asupra acestor grame de CO2. În mod paradoxal, vom avea cel mai puternic Logan din toate timpurile, cu 120 CP, și cel mai eficient din gama GPL. Așadar, nu vom lăsa Logan deoparte. Privim Logan cu ochii Dacia. Asta este. Nu vă vom cere să plătiți mai mult dacă doriți să cumpărați un Logan, dar vă vom oferi mai mult. Și făcând acest lucru, voi fi și mai conform cu CAFE mâine decât astăzi. Asta este jocul.

Și, de asemenea, vorbiți mult despre piața de retail. De ce nu vă concentrați mai mult pe flote, așa cum fac mulți alți producători auto, care se concentrează pe vânzările pentru flote?

Frank Marotte: Deoarece ținta pieței de retail a fost obiectivul istoric al Dacia, credem că ar trebui să păstrăm această misiune. Dacă ne uităm la piața europeană, dimensiunea acesteia s-a redus semnificativ din 2019. Motivul principal, potrivit tuturor observatorilor, dintre care și dumneavoastră faceți parte, este creșterea prețurilor la majoritatea mașinilor. Deci, de fapt, misiunea Dacia față de piața de retail este și mai importantă astăzi decât era acum câțiva ani. Trebuie să aducem mobilitatea accesibilă pe piața de masă. Așadar, ne vom concentra în continuare pe acest lucru. Desigur, în funcție de piețe, dar și de model, deoarece în fiecare segment, dimensiunea flotei și proporția dintre flotă și retail sunt diferite. În cazul modelului Bigster, deja vindem mai mult în flotă decât vindeam în trecut cu modelul Sandero, de exemplu, deoarece SUV-ul C reprezintă două treimi sau chiar 70% din flotă în Europa. Așadar, ne adaptăm puțin, dar publicul țintă rămâne în mod cert retailul, deoarece credem că avem o misiune pe această piață.

Dar, vorbind despre succesul modelului Bigster, cât de mare este impactul acestui model asupra modelului Duster? Pentru că am observat că creșterea modelului Duster nu este atât de bună, chiar dacă este un model nou. Și mai ales pentru modelul Jogger, deoarece vânzările modelului Jogger nu sunt atât de mari. Deci, cât de mare este impactul?

Frank Marotte: Vânzările modelului Jogger sunt influențate în principal de dimensiunea segmentului CL, care a scăzut semnificativ în Europa. Dacă ne uităm la cota de piață a modelului Jogger în segmentul său, adică C low, aceasta a scăzut cu doar 0,4 puncte față de anul trecut, ceea ce este foarte puțin și reprezintă, în esență, o erodare naturală. Aș spune că performanța modelului Jogger în lumea sa a rămas conform normelor și obiectivelor noastre.

În ceea ce privește Duster, desigur, atunci când introduceți un model superior, există întotdeauna un impact minor asupra modelului inferior. Deocamdată nu avem date, deoarece suntem încă la începutul procesului. Dar, pe baza estimărilor pe care le putem face, există o oarecare canibalizare între cele două modele. Cu toate acestea, Duster a rămas foarte robust. Rămâne SUV-ul B numărul unu pe piața de retail din Europa, ceea ce este un rezultat foarte semnificativ. Așadar, în ceea ce privește performanța noutății pe care am adus-o cu Duster, suntem extrem de mulțumiți și suntem pe deplin în conformitate cu așteptările pe care le aveam.

În viitor, vom vedea cum ne vom adapta între Duster și Bigster în ceea ce privește strategia de marketing, pentru a ne asigura că ambele modele se potrivesc publicului țintă respectiv și pentru a ne asigura că nu le amestecăm. Deci, este încă un proces în desfășurare pe care trebuie să îl organizăm pe baza primelor rezultate pe care le vom obține în 2025. Dar, sincer, dacă ne uităm la performanța relativă a celor două modele ale noastre în comparație cu cele două modele ale majorității concurenților, valoarea adăugată a modelului Bigster față de Duster este mult mai semnificativă, mult mai relevantă.

În segmentul C, în afară de Bigster, aveți în plan noi modele pentru acest segment?

Frank Marotte: Ei bine, deocamdată nu avem niciun plan pe care să îl putem face public. Dar planul pe care îl promovăm constant este acela de a fi atenți la orice tendință nouă, la orice așteptare nouă, astfel încât să ne putem adapta constant la cerințele pieței, la tendințele în materie de eficiență a siluetei, de eficiență a motoarelor și de eficiență a performanțelor vehiculelor. Avem un nou motto în acest capitol, care se adaugă celui privind raportul design/cost, care este punctul forte istoric, și anume raportul design/greutate, așa că trebuie să evaluăm cum putem construi și dezvolta în viitor mașini mai ușoare. Am făcut acest lucru cu modelul Bigster, care este cu 150 de kilograme mai ușor decât media concurenței. Trebuie să facem acest lucru în viitor și pentru alte siluete, pentru alte modele pe care le vom dezvolta, deoarece, pe lângă designul orientat către costuri, designul orientat către greutate este o rețetă pentru a reduce emisiile de CO2 și consumul cu același tip de motoare. Așadar, trebuie să fim mai eficienți în acest sens. Vom continua să studiem toate aceste aspecte și vom vedea dacă vor fi aplicabile noilor tipuri de vehicule, noilor siluete. Vom discuta despre asta mai târziu. Dar, cu siguranță, trebuie să aducem marca într-o modernitate care trebuie adaptată la noua lume în care intrăm.

Dar ați anunțat deja două noi modele din segmentul C pentru acest proiect. Care sunt acestea?

Mihai Bordeanu: Unul dintre ele este Bigster. Celălalt este un automobil din segmentul C pe care îl vom anunța. Acesta face parte din proiect și va fi lansat anul viitor, aș spune, începând de acum. Anunțul va fi făcut în 2026. În ceea ce privește al doilea model din segmentul C, așa cum ați menționat, confirmăm ceea ce am spus, îl vom realiza. Vom face lansarea la jumătatea anului 2026, veți afla totul despre el. Lucrurile se întâmplă.

Vorbind despre producție și, să zicem, nu despre modele noi, ci despre modelele comune cu marca Renault. Este surprinzător pentru noi că ați construit aceleași mașini în România și Turcia, dar acolo cu marca Renault. De ce Dacia este încă pe marca turcă? Pentru că aveți doar două modele acolo, Sandero și Jogger. Restul sunt Renault. Nu este prea costisitor să mențineți o marcă cu două modele pe o piață?  Și nu este o problemă pentru Dacia să piardă acea piață, deoarece era o piață mare pentru Dacia?

Frank Marotte: Ei bine, există o strategie în cadrul Grupului Renault, care se bazează pe doi piloni, Dacia și Renault. Iar Renault în sine are o strategie de joc internațional, care se bazează fie pe modelele istorice Renault, fie pe utilizarea platformelor Dacia, modelele Dacia, care sunt reproiectate, sunt reanalizate în funcție de nevoile pieței. Deci, practic, ceea ce vedeți în Turcia este punerea în aplicare a acestui plan de joc internațional pentru Renault. Dacia rămâne în Turcia cu o gamă de modele care ne oferă posibilitatea de a da viață mărcii, de a avea o rețea durabilă, ceea ce se întâmplă și în acest an, cu un volum semnificativ. Și, desigur, vom studia în viitor orice model suplimentar care ar fi relevant pe piața turcă pentru a completa gama, dacă va fi necesar.

Și asta nu este cu siguranță sfârșitul poveștii pentru Dacia în Turcia. Avem chiar și câteva planuri de expansiune pe care le studiem în acest moment și vă vom reveni cu detalii în acest sens.

Ați menționat mai devreme noul model Spring. Ați decis unde va fi produs?

Frank Marotte: Acest lucru va fi anunțat foarte curând, așa că rămâneți pe recepție.

Puteți confirma că ați purtat discuții cu guvernul român pentru extinderea fabricii din Mioveni?

Frank Marotte: Purtăm discuții constante cu guvernul român, iar Mihai este purtătorul nostru de cuvânt în această privință.

Este acesta un scenariu?

Mihai Bodeanu: Avem discuții constante cu ei nu numai despre modelele electrice, ci și despre Dacia în general. Totul a fost pus pe masă, ca de fiecare dată: capacitatea, planurile de viitor pe care le avem, planurile strategice menționate de Frank, despre care discutăm, echilibrul între cei doi piloni ai grupului, pilonii mari ai grupului, Dacia și Renault. Totul este luat în calcul. De aceea preferăm să studiem bine această chestiune. Și chiar dacă o vom face, și chiar dacă nu putem anunța, toate aceste întrebări vor primi răspuns în mai puțin de șase luni de acum.

Știți foarte bine unde producem mașini, iar Renault nu poate construi o altă fabrică în șase luni. Așadar, anul acesta puteți ghici cu ușurință unde putem construi mașini în jurul nostru. Am spus că va fi construită în Europa și cunoaștem fabricile noastre din Europa. Așadar, va fi una dintre aceste fabrici. Vom restrânge lista în șase luni. Vom indica exact fabrica. Asta nu înseamnă că va fi bătut în cuie pentru următorii o sută de ani. Pentru că ceea ce știți la fel de bine ca mine este că lumea automobilelor se schimbă acum mult mai repede decât înainte. Și la întrebarea ta, Robert, de mai devreme, de ce reînnoim…

Când am intrat în această industrie, ciclurile erau extrem de lungi. Eu veneam din industria bunurilor de larg consum (FMCG), unde lansam 20 de produse pe an și le reînnoiam de trei ori pe an. Am ajuns în lumea automobilelor, unde mi s-au acordat nouă ani de la o generație la alta și cinci ani pentru altele. Aceste lucruri nu au redus nivelul alimentelor și al bunurilor de larg consum, dar au fost reduse semnificativ. Și uitați-vă la ce fac chinezii. Uitați-vă la ce fac concurenții. Așadar, astăzi trebuie să venim cu noutăți mult mai des și să scurtăm ciclurile față de cum făceam în trecut.

Apropo de chinezi, ați anunțat un parteneriat cu Twingo. Aveți de gând să extindeți parteneriatul cu producătorii chinezi? Ați menționat că aceștia se dezvoltă foarte rapid.

Frank Marotte: Următorul model Spring este fratele modelului Twingo. În ceea ce privește chinezii, continuăm să studiem posibilitățile de aprovizionare și dezvoltare. Continuăm să studiem toate alternativele, care ne oferă oportunitatea de a fi cea mai competitivă companie din lume. Pentru că acesta este întotdeauna un obiectiv pe care trebuie să îl avem.

Desigur, cunoaștem istoria noastră, dar trebuie să evaluăm și asta am făcut, de exemplu, în cazul modelului Spring existent, care a reprezentat o oportunitate în ceea ce privește introducerea pe piața europeană a unui vehicul electric cu baterie (BEV) la cele mai bune condiții și la același preț pentru un vehicul de generație următoare din segmentul A. Așadar, trebuie să fim în permanență deschiși în privința acestor aspecte, și nu numai Grupul Renault, ci și alți producători de echipamente originale fac același lucru, dar în ultimii ani am fost una dintre companiile care au observat și au colaborat în unele cazuri pentru a optimiza procesele și costurile noastre, în vederea oferirii unei oferte mai bune clienților.

Deci vorbeați despre EV-ul din segmentul A și despre conceptul Hipster, care ar putea deveni un model de serie. Dacă va fi așa, cum puteți diferenția cele două modele, astfel încât să nu se canibalizeze reciproc? Cum diferențiați două mașini electrice foarte accesibile?

Frank Marotte: Hipster fiind din nou un concept, nu un model de serie, este deja, așa cum este, ceva foarte diferit de orice segment pe care îl cunoașteți, Spring sau generația următoare. Practic, acest model a fost introdus ca o alternativă la mobilitatea tradițională pe care o cunoaștem. Și, evident, mesajul din spatele lui este că, dacă vrem să oferim mobilitate BEV super accesibilă, trebuie să gândim în afara tiparelor. Trebuie să gândim ceva diferit de o mașină tradițională. Trebuie să vedem tehnologii diferite. Trebuie să vedem performanțe diferite în ceea ce privește autonomia EV, în ceea ce privește viteza maximă. Acesta este exact mesajul pe care am vrut să îl transmitem cu Hipster. Deci, dacă mâine ar trebui să dezvoltăm și să producem un vehicul care ar trebui să aducă BEV unui public diferit, cu prețuri mai accesibile, chiar mai mici decât Spring astăzi, acesta este mesajul. Ar trebui să gândim diferit dacă vom face acest lucru.

Cât de bune sunt până acum reacțiile oamenilor la Hipster?

Frank Marotte: Ei bine, cred că mesajul a fost foarte puternic. A stârnit multă curiozitate din partea publicului. Și am primit multe întrebări despre cum veți face acest lucru, desigur, când veți face acest lucru, ceea ce este întotdeauna o întrebare tradițională, dar mai ales cum veți face acest lucru. Pentru că cred că toată lumea a înțeles că Dacia, cu Hipster, dorește să aducă o idee diferită de mobilitate, iar alți producători auto au făcut acest lucru în trecut, cu succes sau nu. Deci, există multă curiozitate cu privire la modul în care Dacia ar putea face acest lucru și dacă și cum ar putea avea același succes pe care Dacia l-a avut întotdeauna atunci când a introdus noi modele. Deci, cred că acesta a fost scopul conceptului și a funcționat foarte bine.

Și, în mod surprinzător, interesul a fost foarte mare chiar și pe piețele care nu sunt în mod tradițional piețe BEV. A fost foarte mare în Europa de Est. Foarte mare și în mass-media românească. Deci, nu numai în Marea Britanie, în Franța sau în Scandinavia, de exemplu, unde, în mod tradițional, BEV este întotdeauna ceva foarte important. Nu, am stârnit interesul, pentru că cred că în acele țări toată lumea începe să înțeleagă că lumea se schimbă, că mobilitatea va trebui să se schimbe, că suntem pe un continent care trebuie să evolueze la nivel global, dar și că acest lucru trebuie să se întâmple pentru că noile tehnologii devin mai accesibile și mai ușor de achiziționat pentru piața de masă. Iar Hipster este un fel de răspuns la această situație.

Deci, pe baza reacțiilor de până acum, care este potențialul versiunii de serie?

Frank Marotte: Nu am nimic de adăugat în acest sens.

Aveți un nou director de marcă, un nou CEO, un nou director de dezvoltare. Nu este acest lanț decizional din cadrul Grupului Renault prea mare pentru Dacia?

Frank Marotte: Noua organizare nu schimbă nimic în ceea ce privește punctele forte ale Dacia: capacitatea de a lua decizii rapide, eficiența, organizarea flexibilă. Nimic nu s-a schimbat în acest sens. Organizarea sub conducerea CEO-ului Dacia, Katrin Adt, nu s-a schimbat, rămâne aceeași, procesele rămân aceleași, viteza de reacție rămâne aceeași. Și, de asemenea, în țările respective, organizarea rămâne exact aceeași. Deci, nimic nu s-a schimbat. Și responsabilitatea CEO-ului Dacia rămâne exact aceeași, membru al echipei de conducere a Grupului și cu același nivel de responsabilitate față de viitorul mărcii. Rolul directorului de creștere, Fabrice Cambolive, este, în esență, de a se asigura că, ca grup, continuăm să creștem și continuăm să creștem într-un mod durabil. Într-un mod durabil în viitor înseamnă cu o gamă potrivită, cu punctele forte relative potrivite între mărci, Dacia, Renault și Alpine, și, de asemenea, într-un mod care să respecte orice tip de reglementare care ar putea apărea. Știți că reglementările sunt foarte fluide în acest moment, multe discuții fiind încă în curs. Prin urmare, directorul de dezvoltare trebuie să se asigure că, la nivel global, oferta Grupului Renault va fi durabilă în toate aceste domenii. Și că, dacă ne uităm peste cinci sau zece ani, Grupul Renault va fi mai mare în termeni de volum de vânzări, va fi mai conform, va fi mai eficient și va fi mai profitabil.

Există o singură problemă aici. Directorul de dezvoltare este și CEO al mărcii Renault. Așadar, în ceea ce privește CAFE, să spunem că, dacă marca Renault dorește să reducă emisiile, poate transfera problema către acel canal. Și având în vedere faptul că directorul de dezvoltare este CEO al mărcii Renault, el nu va sacrifica marca sa.

Frank Marotte: În calitate de director de dezvoltare, evident, el se concentrează și pe aspectele globale, de exemplu, respectarea normelor privind emisiile de CO2 ale grupului. Deci nu este vorba de transferarea problemei, a sarcinii de la o marcă la alta.  Este o problemă de respectare a normelor la nivel global și de asigurare a eficienței grupului. Deci nu există nicio contradicție. Și atâta timp cât alocați responsabilitatea persoanelor responsabile, adică le atribuiți responsabilitatea, dar și obiectivele. În calitate de director de creștere, el are obiectivul de a asigura, așa cum am spus mai înainte, o creștere durabilă pentru grup. În al doilea rând, el are obiective în calitate de CEO al Renault. Așadar, ambele sunt compatibile și funcționează bine pentru moment.

Am văzut un articol în presa britanică despre modelul Dacia, un articol foarte frumos, dar un comentariu de mai jos spunea: „Nu-mi mai pot permite o mașină Dacia acum”. Ce părere aveți despre această situație? Cât de departe va merge Dacia cu prețurile și cât de important este acest lucru pentru clienții mărcii?

Frank Marotte: Bineînțeles, în lumea vânzărilor nu vom putea avea niciodată prețuri constante. Avem inflație la costuri, avem inflație în multe domenii, inclusiv la nivel intern, în cadrul companiei. Așadar, întotdeauna există unele creșteri de prețuri pe care trebuie să le implementăm ca și companie. Prin urmare, prețurile Dacia au crescut ușor în 2024 și 2025. Cu toate acestea, dacă priviți imaginea de ansamblu, în comparație cu creșterile de preț ale majorității producătorilor OEM, noi am fost mult mai moderați, în special în 2025. Și dacă vă uitați la gama de prețuri la care vindem mașini, suntem în mod constant, pentru fiecare model, mai ieftini decât concurenții. Așadar, rămânem cea mai accesibilă marcă din fiecare segment. Odată cu introducerea SUV-ului C, Bigster, suntem din nou cel mai accesibil SUV C. Sunt sigur că acest comentariu provine de la un client care astăzi ar putea fi exclus de la achiziționarea unui Dacia pe care și-l putea permite în trecut. Acest lucru se poate întâmpla și pot exista doar excepții de la regulă. Dar regula rămâne aceeași: Dacia rămâne cea mai accesibilă marcă și va menține o strategie care este foarte rezonabilă în ceea ce privește evoluția prețurilor în raport cu tehnologia pe care o oferim. Și un Dacia hibrid este puțin mai scump decât un Dacia pe benzină, desigur, deoarece costurile sunt diferite. Așadar, este posibil să avem clienți care doresc să treacă la electrificare și care ar putea spune „Nu îmi pot permite Dacia Hybrid, dar îmi pot permite Dacia pe benzină”.

Da, se va întâmpla, este posibil să se întâmple. Dar, în final, oferta noastră de vehicule hibride, pe benzină și GPL va rămâne cea mai accesibilă de pe piață, ceea ce consider că este misiunea noastră.

Acum doi ani, domnul Danny Levotte a spus că clienții Sandero nu sunt pregătiți să cumpere un motor hibrid. Acum sunt pregătiți?

Frank Marotte: Noi credem că da. Credem că da, piața evoluează, inclusiv piețele cu prețuri de intrare. Și cred că Denis a avut dreptate să spună acest lucru, și acesta este motivul pentru care nu am introdus un hibrid pe Sandero înainte. Dar credem că în 2026, odată cu introducerea pe care o implementăm, vom avea momentul potrivit pentru comercializare. Și puteți vedea acum că chiar și consumatorii care intră pe piață la cele mai mici prețuri – toate studiile și sondajele pe care le-am realizat sunt foarte clare în acest sens – se așteaptă la mai multă electrificare, deoarece nu vor să se simtă frustrați că nu fac parte din călătoria globală către sustenabilitate. Și avem acest feedback de la mulți dintre clienții noștri. Da, nu îmi pot permite o mașină foarte scumpă, dar asta nu înseamnă că nu am o mentalitate durabilă și că nu vreau să fiu exclus din acest proces. Deci, misiunea noastră este să îi aducem și pe ei în joc.