Locuiesc în rulote de lux, mănâncă preparate gătite de maeștrii lor bucătari și întrețin în jurul lor anturaje numeroase. Capriciile starurilor de cinema din India au făcut ca facturile superproducțiilor să crească până în punctul în care pun în dificultate întreaga economie a acestui sector de activitate, informează luni AFP, transmite Agerpres.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Rezultatele de box-office au fost întotdeauna greu de anticipat la Bollywood, însă anumiți producători nu mai ezită acum să afirme că eșecurile unor filme au avut mai puțin de-a face cu calitatea lor artistică și mai mult cu costurile lor.
„Nu vorbim aici despre costurile de producție, ci despre onorariile vedetelor”, a precizat Ramesh Taurani, producătorul francizei de acțiune „Race”.
Tot mai mulți actori, argumentează el alături de alți producători, se prezintă acum pe platourile de filmare însoțiți de machiorii, coaforii, stiliștii, antrenorii sportivi și asistenții lor de tot felul, ale căror servicii sunt plătite, evident, tot de către producători.
„Aceste echipe tot mai numeroase, deplasările lor la clasa întâi și cazarea lor în spații de lux fac să crească bugetele fără să aducă o reală plusvaloare creativă”, a deplâns distribuitorul Mukesh Bhatt.
„Acest tip de exigențe din partea starurilor reprezintă pur și simplu ceva odios”, a adăugat el.
„Un singur actor nu se mai deplasează fără o escortă de 10-15 persoane. Înainte, mai mulți actori acceptau să împartă o singură rulotă. Apoi s-a trecut la o rulotă pentru fiecare actor. Iar astăzi s-a ajuns la supraofertă”, a adăugat distribuitorul Raj Bansal.
O singură rulotă de lux poate costa echipa de producție până la 18.000 de dolari pe durata unei filmări, reamintesc cunoscătorii din acest sector de activitate.
„Echilibru financiar”
Nivelul extravaganțelor oferite actorilor începe, însă, să stârnească nedumerire în rândul finanțatorilor.
Ca și în alte părți ale lumii, modelul economic al industriei de la Bollywood a fost revoluționat de platformele de difuzare ce dispun de bugete enorme, ale căror prețuri sunt greu de concurat de către distribuitorii de filme proiectate în cinematografe.
Apariția serviciilor de streaming Apple TV, Netflix și Amazon Prime Video i-a îndepărtat pe unii dintre spectatori de singurele filme „made in India”.
„Comportamentul publicului s-a maturizat, aceste platforme i-au deschis noi orizonturi și constrâng cinematograful local să își ridice nivelul creativ”, a remarcat producătorul Mukesh Bhatt.
„Însă costurile de producție mereu în creștere – mai ales cele legate de staruri – au creat o nouă presiune financiară. Nu filmele sunt fragile, ci echilibrul lor financiar”, a adăugat el.
Aamir Khan, actor și regizor, nu a ezitat în luna septembrie să își acuze colegii de breaslă pentru aceste derapaje. „Câștigați zeci de milioane de rupii. V-ați pierdut orice respect de sine?”, le-a transmis el într-un mesaj difuzat pe YouTube.
Pentru a limita spirala capriciilor și a costurilor, producătorul Mukesh Bhatt sugerează o nouă împărțire a beneficiilor și a riscurilor financiare.
„O soluție ar putea consta în realocarea resurselor noastre către ceea ce constituie esența cinematografiei, și anume puterea ei narativă”, a propus el.
Împărțirea riscurilor
„Atunci când un film performează bine, toți cei care contribuie la asta ar trebui să aibă de profitat. Dar atunci când filmul are dificultăți în a atrage publicul, povara nu ar trebui să stea exclusiv pe umerii producătorului”, a detaliat același producător indian.
Cel mai recent exemplu în acest sens vizează lansarea din 2024 a lungmetrajului SF „Bade Miyan Chote Miyan” („Big Mister and Little Mister”), care a costat 42 de milioane de dolari. Eșecul comercial din sălile de proiecții i-a forțat pe producători să își ipotecheze proprietățile pentru a acoperi pierderile.
Ideea propusă de producătorul Mukesh Bhatt a început să câștige teren.
Încă din 2023, actorul Kartik Aaryan a acceptat să își reducă onorariul pentru comedia „Shehzada”, un film care a fost un eșec de box-office.
„Dacă valoarea imaginii tale și cea a întregului proiect sunt benefice pentru întreaga echipă, atunci totul e bine. Altfel, trebuie să îți asumi partea ta de responsabilitate”, a declarat el.
În loc să redefinească modelul economic al acestui sector de activitate, alții preferă o soluție mai radicală. „Dacă onorariul starului și al anturajului său apasă pe bugetul vostru, atunci nu mai angajați staruri”, a declarat în mod tranșant actorul, scenaristul și regizorul Viveck Vaswani.
„Am făcut 40 de filme cu 40 de novici și am reușit. L-am angajat pe Shah Rukh Khan (un mare star indian – n.red.) când nimeni nu îl mai dorea, precum și pe Raveena Tandon (o altă vedetă indiană – n.red.) când nimeni nu o cunoștea încă”, a adăugat el.
„Este fals să crezi că actorul tău principal este mai puternic decât scenariul tău”, a concluzionat Viveck Vaswani.

Sursa foto: Gordon Shoosmith / Alamy / Profimedia