Odată cu restricțiile impuse pe perioada pandemiei, întreaga industrie a ambalajelor se confruntă cu provocări majore în ceea ce privește procesele de aprovizionare și logistică. Prețurile materiilor prime au suferit modificări semnificative în ultimul an în contextul creșterii costurilor la energie, gaz, combustibil, dar și a cererii tot mai mari în mai multe sectoare de activitate. În acest context, companiile se străduiesc să găsească alternative pentru a-și putea onora comenzile și a evita blocajele în producție.
„Situația fără precedent cu care continuăm să ne confruntăm are consecințe directe asupra creșterii termenelor de livrare a comenzilor, cât și a prețurilor pentru etichetele autoadezive și produsele care au drept componentă aluminiu. De asemenea, criza materiilor prime este potențată și de majorările de preț aduse tuturor componentelor esențiale din industrie precum: celuloză, chimicale, adezivi, cerneală”, precizează pentru Economedia Cristi Nechita-Rotta, director general Rottaprint, cea mai mare tipografie flexografică producătoare de etichete autoadezive şi ambalaje flexibile din România.
Principala preocupare a echipei Rottaprint în acest moment este să asigure continuitatea comenzilor, chiar și în situația unor disponibilități scăzute a unor materii prime.
„Suntem pregătiți pentru solicitările viitoare, însă ne îndemnăm partenerii să aibă în vedere și termenul de aprovizionare pentru materiile prime în momentul lansării comenzilor. Prin trimiterea comenzilor mai devreme, ne dorim ca, în situația în care anumite materiale nu vor mai fi disponibile în timp util, să avem răgazul necesar pentru a recomanda și variante alternative”, spune reprezentantul companiei.
Pentru a face față unor posibile blocaje, Tiberiu Stoian, CEO-ul fabricii de ambalaje Exonia, a spus că se uită spre alți parteneri pentru a cumpăra materie primă. Acesta intenționează să colaboreze cu producători din Brazilia și India pentru a găsi soluții alternative de aprovizionare.
„Deja am început să solicităm partenerilor noștri europeni (Suedia, Finlanda, Germania) să crească capacitatea de producție, însă și ei sunt în inabilitate de a se adapta la această cerere crescută. Mai mult, pe fondul eliminării furnizorilor ruși și coroborat cu creșterea costurilor, într-o singură noapte am avut o majorare a prețului la hârtie între 35-45%, fără precedent. Creșterile erau până acum de circa 4-7%, cea mai mare fiind de aproximativ 12% într-o zi”, precizează Tiberiu Stoian.
Acesta spune că deja ne confruntăm cu o lipsă în piață, din cauza întârzierilor livrărilor unor comenzi, deoarece firmele încearcă să raționalizeze stocurile pe care le mai au la dispoziție.
În ceea ce privește prețul hârtiei, Cristi Nechita-Rotta spune că efectele pe care le resimțim în prezent nu sunt o consecință a războiului din Ucraina, ci este o situație fără precedent în întrega industrie provocată de greva Sindicatului finlandez al lucrătorilor de hârtie (The Finnish Paperworkers’ Union) începută încă din 1 ianuarie anul acesta și prelungită până pe 2 aprilie, fiind un eveniment de forță majoră cu impact negativ direct asupra industriei.
Acest eveniment are efecte directe și asupra disponibilității pe piață a tuturor produselor fabricate din hârtie. Prin urmare, termenele de livrare a materiilor prime au ajuns în prezent la 8 – 9 săptămâni, comparativ cu 4 zile pentru materialele standard.
În acest context, efectele majore se simt deja în livrările realizate de principalii furnizori de hârtie, care au adoptat o procedură de limitare a livrărilor de materie primă pe baza istoricului de comenzi al companiei din 2021.
Este totuși bine de menționat faptul că Rottaprint nu are furnizori din Ucraina sau Rusia, țări implicate în acest război. Pe lângă impactul asupra prețurilor, criza de materii prime aflată în plină desfășurare a afectat și disponibilitatea unor produse precum hârtie, aluminiu și componente pentru folii. Încă din 2021, odată cu primele provocări apărute în lanțurile de ofertă, specialiștii Rottaprint caută constant soluții pentru a asigura continuitatea comenzilor și pentru a avea stocuri suficiente în funcție de istoricul de comandă al fiecărui client. Reprezentantul companiei spun că ei colaborează în permanență cu furnizorii de materie primă pentru a asigura fluxul de producție.
„Situația cu care ne confruntăm este, așa cum am mai spus, una fără precedent, independentă de eforturile noastre și pe care nu o putem controla. Încercăm însă să ne adaptăm la condițiile actuale, să ne organizăm foarte bine pentru optimizarea comenzilor și, totodată, să fim alături de clienții noștri cu soluții pentru a depăși cu succes această perioadă plină de provocări”, precizează directorul general al companiei.
Piața ambalajelor biodegradabile nu a fost afectată de războiul din Ucraina
Maria Desmirean, membru al boardului Promateris, compania care produce ambalaje realizate din materiale regenerabile, biodegradabile şi compostabile, a declarat pentru Economedia că războiul din Ucraina cu Rusia nu a afectat afacerea din simplu motiv pentru care firma nu achiziționează materii prime din Rusia și nu au nicio relația comercială cu țara.
„În ultimii ani au fost niște crize ale materiilor prime și transporturilor care s-au reflectat în creșterea prețurilor la materii prime, dar pentru noi punctual criza nu ne-a impactat. Nu am avut niciun fel de ecou. Mare parte din materia primă vine din Vest, nu achiziționăm din Rusia și nu avem nicio relație comercială cu ei. Nu s-a simțit nicio creștere a materiei prime cauzate de situația din Ucraina”, spune Maria Desmirean.
Întrebată ce s-ar întâmpla cu piața dacă această criză va continua să escaladeze, aceasta a spus că firma va lua anumite măsuri pentru a diminua pe cât posibil impactul.
„Noi ne luăm toate măsurile pentru a nu fi clar afectați, însă nu știi niciodată ce se poate întâmpla. Încercăm să ne consolidăm poziția pe piețele puțin mai stabile din Europa Centrală în ceea ce privește exporturile. Avem un proiect de integrare pe verticală a producției de materia prima pe care îl aveam oricum în plan, înainte de conflictul din Ucraina. Acest proiect ne poate reduce dependența față de furnizorii de materie primă. Nu cred că lucrurile o să se oprească și o să înceteze producția. Din contră, vedem că toată lumea începe și acționează plecând de la un scenariu de criză, nu facem decât să adâncim și mai mult criza care stă să explodeze. Un comportament responsabil și continuu este extrem de important pentru a nu permite situației să aibă efecte catastrofale”, precizează aceasta.
În cazul hârtiei de uz casnic, Pehart Grup, unul dintre cei mai mari producători de hârtie din Europa de Sud-Est consideră că nu se poate vorbi despre o criză. Reprezentanții companiei spun că nu văd o creștere a cererii care să indice o eventuală criză, iar Pehart Grup este capabil să livreze în acest moment toate comenzile, încadrându-se în termenul de livrare stabilit.
„Producem anual la cele două fabrici de la Petrești-Sebeș, județul Alba și Dej, județul Cluj 100.000 tone de hârtie tissue și avem o capacitate de procesare a produselor finite de peste 75.000 tone. Este adevărat, anul 2021 și începutul lui 2022 sunt perioade dinamice, care ne-au așezat în față provocări multiple, cu o explozie a prețului materiilor prime și a costului energiei, acestea având impact asupra companiilor producătoare din industria hârtiei și nu numai, care sunt mari consumatoare de energie. Însă în niciun caz nu se poate vorbi în acest moment despre o criză a hârtiei de uz casnic. Ne-am propus anul acesta să continuăm investițiile în planul de dezvoltare al companiei pe piața internă și totodată ne uităm la extinderea pe plan internațional, în regiune, pentru brandurile noastre, la oportunități de dezvoltare de noi produse și intrarea pe noi piețe”, spun reprezentanții Pehart Grup.
Continuarea tendinței de creștere a consumurilor și de scumpire a hârtiei ar putea duce la colaps industria procesatoare de celuloză și hârtie
Pe fondul blocării accesului la materia primă rusească, prețul hârtiei pe piața europeană a explodat. Majoritatea producătorilor de hârtie kraft au anunțat un val de scumpiri fără precedent cu procente ce variază între 30 – 40% și care intră în vigoare de îndată, motiv de îngrijorare în rândul industriei tipografice autohtone și așa destul de afectată de recesiune, potrivit reprezentanților fabricii de ambalaje Exonia.
„Producătorul german Lenzing AG (Lenzing.com) ne-a notificat astăzi o majorare a prețului de 400 euro/tona la hârtia kraft din care producem sacoșe personalizate, fără îndoială cea mai mare creștere a prețului din istoria companiei care, alături de majorarea costurilor transportului, duce inevitabil la un impact major în prețurile tuturor ambalajelor fabricate din hârtie”, transmite Tiberiu Stoian, CEO Exonia.
Potrivit acestuia, majorarea preţului hârtiei este în primul rând consecința creșterii costurilor materiilor prime implicate în procesele de producție.
Pe termen lung, continuarea tendinței de creștere a consumurilor și de scumpire a hârtiei, ar putea duce la colaps industria procesatoare de celuloză și hârtie, cu consecințe catastrofale pentru multe industrii aflate în aval. Din acest considerent, lansez un apel la toți marii consumatori de sacoșe din hârtie dar și de ambalaje în general, să inițieze cât mai urgent posibil programe de stimulare a consumului responsabil din partea utilizatorilor finali, care trebuie să înțeleagă faptul că sacoșele fabricate de noi sunt extrem de rezistente, permit re-utilizarea de cel puțin 3-4 ori, să nu le mai considere de unică întrebuințare și să contribuie astfel la reducerea cantităților de materii prime necesare fabricării lor, care sunt accesabile greu în această perioadă și cu costuri din ce în ce mai mari”, spune Tiberiu Stoian.