Produsele bio au devenit din ce în ce mai căutate, iar contextul pandemic a accelerat acest trend mai ales pentru marii retaileri, care au putut observa această creștere a consumului prin nevoia de a introduce mai multe produse bio la raft, potrivit datelor transmise de retaileri la solicitarea Economedia. O creștere accelerată a produselor ecologice a putut fi observată pentru retailerul Auchan, care a înregistrat vânzări cu 50% mai mari în perioada 2019-2021, în timp ce pe categoria de fructe și legume bio s-au triplat. Potrivit reprezentanților Auchan, aceste evoluții vin și pe fondul diversificării gamei de produse, care a crescut cu circa 30-50%.
În perioada pandemiei, a crescut consumul de produse bio cu până la 50%, însă dinamica pozitivă a vânzărilor nu este legată doar de modificarea trendului de consum, ci și de evoluția numărului de articole disponibile la raft, a declarat Valer Hancaș, director de comunicare și public affairs Kaufland România, pentru Economedia.
Spre exemplu, pe categoria de mezeluri bio, Kaufland a înregistrat o creștere cu 60% a loturilor (Stock Keeping Unit -SKU). O altă categorie care a performat bine este cea de lactate, unde vânzările au crescut cu peste 30% în 2021 față de anii anteriori.
„Produsele bio sunt într-adevăr căutate, iar contextul pandemic din ultimii doi ani a potențat acest trend ascendent în ceea ce ne privește. În cazul nostru, această evoluție este vizibilă la raft prin creșterea numărului de produse bio. În plus, în ultimii ani, am înregistrat creșteri anuale double-digit, atât în ceea ce privește cantitățile de produse bio vândute, cât și în ceea ce privește valoarea vânzărilor”, a declarat Alina Horgea, directorul mărci proprii și tranziție alimentară, Carrefour România.
Pentru că retailerii au identificat o necesitate și un consum mai mare, au decis să diversifice această ofertă în magazine. De exemplu, Carrefour a crescut constant de la an la an în totalul sortimentației. În ultimii 2 ani, compania a înregistrat cu 25% mai multe produse BIO. O treime dintre produse sunt dezvoltate sub marca proprie Carrefour Bio și acoperă categorii precum fructe și legume, lactate, ouă, sucuri, patiserie, biscuiți, ulei, etc. Spre exemplu, uleiul de măsline Carrefour Bio a avut creșteri triple-digit în ultimii doi ani din punct de vedere al cantităților achiziționate de clienți.
De asemenea, și Kaufland diversifică anual gama de produse bio adăugând noi furnizori și articole. „Marca este în permanentă diversificare, ca răspuns la cererea în creștere. Ca planuri de dezvoltare, ne propunem să intrăm pe segmentul de dulciuri bio marcă proprie”, spune Valer Hancaș.
Topul celor mai cumpărate produse bio de către clienți
Fructele, legumele, lactatele sunt principalele categorii pe segmentul bio cumpărate de clienții marilor retaileri. Printre cele mai căutate produse bio din zona produselor ambalate sunt pastele, uleiul, biscuiții, cerealele, băuturile UHT, fructele confiate și alte articole din gama de produse de bază (făină, mălai, etc.). În ceea ce privește legumele și fructele, cele mai căutate sunt roșiile, castraveții și ardeii, respectiv merele, lămâile, bananele, avocado, potrivit reprezentanților Auchan.
„Pe categoria de mezeluri, cel mai bine au performat produsele de marcă proprie, în timp ce pe segmentul de lactate, produsele care au reprezentat un factor important de creștere sunt iaurtul natural și băuturile – lapte, iaurt de băut, kefir și băuturile vegetale. Dintre lactatele bio cu o creștere mai modestă pe parcursul ultimilor trei ani, am remarcat untul și brânzeturile proaspete”, spune Valer Hancaș.
Reprezentanții retailerului Carrefour remarcă și un trend ascendent pentru produsele adresate unor diete speciale, respectiv cele fără gluten, vegane sau pe bază de plante.
„Cât privește mediul online, și acolo am remarcat un apetit crescut pentru produse bio, îndeosebi prin programul Act for Good, lansat la începutul anului trecut. Spre exemplu, în doar un an, userii AFG au consumat 300 de tone de fructe și legume bio – adică 15 kg de fructe și legume bio pe cap de locuitor – 145.000 cofraje cu ouă bio, cât și 913.000 de iaurturi bio și 15 tone de carne bio, precizează Alina Horgea, directorul mărci proprii și tranziție alimentară, Carrefour România.
Cum va evolua consumul de produse bio în România
Reprezentanții Auchan spun că cererea pentru acest segment este în continuă creștere în țara noastră. În România este mai dezvoltată producția de legume bio, începând să se dezvolte însă și cea de fructe, mai ales în zona de fructe roșii (afine, zmeură, căpșune, mure).
„Totodată, preconizăm că diferențele între prețul produselor bio și non-bio vor scădea în următorii ani, urmând ca articolele ecologice să devină din ce în ce mai accesibile. Evoluția pozitivă a acestui trend încurajează din ce în ce mai mult și producătorii români să dezvolte afaceri în această zonă și, cu siguranță, proveniența locală va reprezenta un atu în decizia de achiziție a consumatorilor. Per total, în ultimii doi ani, observăm un interes din ce în ce mai crescut pentru zona de fructe și legume bio și estimăm că piața va continua să crească”, transmite compania Auchan.
Piața bio are un potențial de creștere semnificativ, însă totodată, în context inflaționist, este unul dintre trendurile care va avea nevoie în perioada următoare de susținere, în ideea de a propune costuri accesibile pentru valoarea adăugată, notează reprezentanții Carrefour.
Cum știi că un produs este cu adevărat bio?
Produsele organice sunt cel mai ușor de identificat după sigla certificată de Uniunea Europeană. Potrivit site-ului comisiei, sigla UE pentru produse ecologice oferă o identitate vizuală coerentă pentru produsele ecologice produse în Uniunea Europeană. Cu ajutorul ei, consumatorii pot identifica mai ușor produsele ecologice, iar fermierii și le pot promova și vinde pe întreg teritoriul UE.
Sigla poate fi utilizată numai pe produsele care au fost certificate ca fiind ecologice de către o agenție sau un organism autorizat de control. Pentru aceasta, ele trebuie să îndeplinească anumite condiții stricte de producție, prelucrare, transport și stocare.
În același timp, sigla poate fi utilizată numai pe produse în compoziția cărora intră ingrediente ecologice în proporție de cel puțin 95 %, iar restul de 5 % respectă alte condiții stricte. Nu este permisă folosirea aceluiași ingredient în formă ecologică și neecologică.
Lângă sigla UE pentru produse ecologice trebuie afișat numărul de cod al organismului de control și locul în care au fost cultivate/crescute materiile prime agricole care compun produsul.