Prețurile din industria auto din Rusia au scăpat de sub control după invazia Moscovei în Ucraina, deoarece piața se luptă să se adapteze, scrie The Guardian, într-un amplu reportaj despre rușii care nu mai găsesc nici piese de schimb, nici mașini ieftine, dar și despre producătorii care nu mai pot scoate mașini pe porțile fabricilor deoarece le lipsesc piesele venite din Occident.
The Guardian prezintă în primul rând povestea lui ldar Gadzhiev, a cărui mașină, o Skoda, a cedat într-o zi de aprilie. Gadzhiev, care deține o flotă de patru mașini pe care le închiriază ca taxiuri la Moscova, știa că este o perioadă îngrozitoare și costisitoare pentru a avea probleme cu mașina.
Prețurile pieselor de schimb, dacă le-ai putea găsi, au scăpat de sub control de când Vladimir Putin a ordonat invadarea Ucrainei cu două luni în urmă. „Am înțeles că sunt într-o situație proastă”, a spus el. „M-am gândit: reparațiile vor costa la fel de mult ca mașina.”
Dealerii au fost inutili, a spus el. Magazinul său de piese auto i-a spus că lista de așteptare era lungă de câteva luni de zile.
Așa că a încercat să posteze pe un chat public. Atunci telefonul său a început să „explodeze”, a spus el. A primit zeci de apeluri, unele de la „dealeri” care se ofereau să se întâlnească sau îi făceau promisiuni vagi pentru a obține piesele de care avea nevoie.
„Sunt speculații”, a spus el. „Nu mai sunt piese de schimb. Deci prețurile fie sunt prea mari, aproape că ai putea [arunca] mașina”
El a bănuit că multe dintre piesele care i s-au oferit au fost furate. „Este revenirea banditismului”, a adăugat el.
Puține sectoare ale economiei ruse resimt tensiunea izolării aproape totale a țării mai mult decât industria auto, deoarece piesele pentru vehicule noi și second-hand sunt insuficiente.
Gadzhiev a spus că a ajuns să plătească de opt ori mai mult decât înainte pentru reparațiile mașinii sale. Alții spun că prețurile au crescut de zece ori.
Aleksei Atapov, proprietarul unei firme de reparații auto, a declarat: „Suntem într-o situație destul de tristă în ceea ce privește repararea și întreținerea auto la Moscova. Depozitele s-au închis la sfârşitul lunii februarie, iar nici măcar piesele la comandă sosite nu ne-au fost date. Au returnat banii și au luat toate piesele înapoi în străinătate.
„Din cauza unor astfel de creșteri ale prețurilor, pur și simplu s-au oprit toate activitățile. Depozitele sunt totul pentru noi. La două săptămâni după 24 februarie [ziua invaziei], speculațiile pentru piese auto au atins apogeul. Ceva care ar costa 900 de ruble (12,50 lire sterline) acum costă 7.000-7.500 de ruble. Uleiul auto original costă 12.000 în loc de 1.200.”
În timp ce guvernul rus și-a promovat politicile de substituire a importurilor și de „importuri paralele”, care le permit importatorilor să ignore interdicțiile privind trimiterea de piese de schimb în Rusia, planul abia a început să se lanseze și este puțin probabil ca oferta să atingă cererea în curând, au spus analiștii. Între timp, dovezile sugerează că piesele contrafăcute și furate inundă piața.
Piața caută să se adapteze. Wildberries, un retailer online rus, a adăugat pe site piese auto, inclusiv motoare, sisteme de combustibil, transmisii, piese de șasiu și altele, a anunțat compania.
Dar în acest moment, jucătorii de pe piață spun că stocurile au ajuns la epuizare. „Toți înlocuitorii s-au epuizat foarte repede”, a spus Atapov.
Penuria afectează și mașinile noi. Avtovaz, cel mai mare producător de automobile din Rusia, a anunțat o săptămână suplimentară de concedii pentru muncitori din cauza lipsei de piese străine, în special de semiconductori. Vânzările de mașini în Rusia au scăzut cu 83,5% în mai, a declarat luni Asociația Întreprinderilor Europene (AEB), iar prețurile mașinilor noi au crescut în medie cu 50%.
Noua Lada Grantas produsă de Avtovaz nu va avea caracteristici cheie de siguranță, inclusiv sisteme de frânare antiblocare și airbag-uri, precum și restricții de emisii și sisteme de navigație prin satelit.
Situația poate fi și mai îngrijorătoare în industria aviației din Rusia, unde companiile aeriene își canibalizează flotele pentru piese, în timp ce caută orice surse noi pentru importuri.
„Principala problemă este că companiile de servicii, firmele care deservesc și certifică Airbus-urile și Boeing-urile și distribuie documente care permit avioanelor să zboare în Europa, nu mai au voie să dea aceste documente”, a spus un director executiv al Sukhoi Superjet. „Am început să canibalizăm unele avioane, folosind părți ale unora mai vechi pentru a le menține pe cele noi.”
Un pilot care a acoperit în mod regulat zboruri midhaul către Marea Britanie și alte destinații europene pentru compania sa aeriană a scris că situația a fost „urâtă”, adăugând că a considerat că compania lui ignoră preocupările legate de siguranță aduse de piloți în mod regulat.
„Soluția este dată fie de importurile paralele, fie guvernul va trebui să facă un pas pentru a construi rapid avioane rusești”, a spus managerul Sukhoi. „Ofer industriei aviatice ruse un an dacă nimic nu se schimbă.”
Maxim Pyrkov, pilot al companiei aeriene ruse Nordwind, a postat o fotografie de pe aeroportul Sheremetyevo din Moscova, care arată avioanele 777 recent închiriate ale companiei, parcate pe pistă „așteaptând vremuri mai bune, dacă vor veni, desigur”.
El a scris: „Conform informațiilor mele, unele companii aeriene [rusești] au în depozitele lor suficiente roți și plăcuțe pentru încă o lună maxim. Se pare că va trebui să căutăm o cale de a intra pe piața neagră pentru piese de schimb. Cea chineză!”