Reguli noi în UE pentru platformele online: Parlamentul European a adoptat actele legislative privind serviciile și piețele digitale. Comisarul pentru piața internă: “Se încheie epoca platformelor „prea mari pentru a le păsa””

digitalizare, calculator, cod, programare Sursa foto: Pixabay

Parlamentul European a adoptat Actului legislativ privind serviciile digitale și Actul legislativ privind piețele digitale, pe care Comisia Europeană le-a propus în decembrie 2020, transmite CE. Oficialii europeni spun că marile platforme “vor trebui să se abțină de la promovarea propriilor interese”, să împartă date cu alte comanii și să faciliteze mai multe magazine de aplicații.

Pachetul privind serviciile digitale stabilește un prim cadru de reglementare pentru platformele online de care am ajuns să depindem în viața de zi cu zi. Aceste noi norme se vor aplica în întreaga UE și vor crea un spațiu digital mai sigur și mai deschis, care are la bază respectarea drepturilor fundamentale, spun reprezentanții CE.

“Parlamentul European a adoptat norme solide și ambițioase, primele de acest gen pe plan mondial, care reglementează platformele online. Actul legislativ privind serviciile digitale contribuie la protecția drepturilor utilizatorilor online. Actul legislativ privind piețele digitale creează piețe online echitabile și deschise. De exemplu, se pot aborda și în mediul online discursurile ilegale de incitare la ură. Iar produsele cumpărate online trebuie să fie sigure. Marile platforme vor trebui să se abțină de la promovarea propriilor interese, să partajeze datele cu alte întreprinderi, să faciliteze mai multe magazine de aplicații. Pentru că răspunderea este direct proporțională cu dimensiunea platformei, sunt anumite lucruri pe care platformele mari au obligația să le facă și anumite lucruri pe care nu trebuie să le facă”, a declarat vicepreședinta executivă pentru o Europă pregătită pentru era digitală, Margrethe Vestager.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

“Acum zece ani, s-a încheiat epoca băncilor „prea mari pentru a se prăbuși”. Acum – odată cu Actul legislativ privind serviciile digitale și Actul legislativ privind piețe digitale – se încheie epoca platformelor „prea mari pentru a le păsa”. În sfârșit, creăm o piață unică digitală, cea mai importantă din „lumea liberă”. Se vor aplica aceleași norme previzibile peste tot în UE, pentru cei 450 de milioane de cetățeni, astfel încât toată lumea să beneficieze de un spațiu digital mai sigur și mai echitabil”, a completat comisarul pentru piața internă, Thierry Breton.

Adoptarea pachetului privind serviciile digitale în primă lectură de către Parlamentul European vine în urma acordului politic la care au ajuns colegiuitorii cu privire la Actul legislativ privind piețele digitale la 24 martie și cu privire la Actul legislativ privind serviciile digitale la 23 aprilie anul acesta. Comisia va asigura aplicarea noilor norme în cazul celor mai mari platforme online care sunt active în UE.

Etapele următoare

După adoptarea pachetului privind serviciile digitale în primă lectură de către Parlamentul European, ambele texte trebuie să fie acum adoptate în mod oficial de către Consiliul Uniunii Europene. După ce vor fi semnate, Actul legislativ privind serviciile digitale și Actul legislativ privind piețele digitale vor fi publicate în Jurnalul Oficial. Ambele acte vor intra în vigoare la 20 de zile de la data publicării lor în Jurnalul Oficial în toamna acestui an.

Comisia și-a prezentat propunerile referitoare la Actul legislativ privind serviciile digitale și la Actul legislativ privind piețele digitale la 15 decembrie 2020. La 24 martie 2022, Parlamentul European și Consiliul au ajuns la un acord politic cu privire la Actul legislativ privind piețele digitale și la 23 aprilie cu privire la Actul legislativ privind serviciile digitale.

 

Ce este Actul legislativ privind serviciile digitale și care sunt noile obligații?

Actul legislativ privind serviciile digitale (Digital Services Act – DSA) reglementează obligațiile serviciilor digitale care acționează ca intermediari atunci când își îndeplinesc rolul de a conecta consumatorii cu bunurile, serviciile și conținutul. Acesta vizează, printre altele, piețele online.

Acest act legislativ va ameliora protecția utilizatorilor și a drepturilor lor fundamentale online, va institui un cadru solid pentru transparența și responsabilitatea platformelor online și va oferi un cadru unic și uniform în întreaga UE.

Actul legislativ privind serviciile digitale este un regulament care se va aplica direct în întreaga UE. Printre obligațiile prevăzute se numără următoarele:

  • măsuri de combatere a conținutului ilegal online, inclusiv a bunurilor și serviciilor ilegale. DSA impune noi mecanisme care le vor permite utilizatorilor să semnaleze conținutul ilegal online și platformelor să coopereze cu „notificatorii de încredere” specializați pentru a identifica și a elimina conținutul ilegal;
  • noi norme care asigură trasabilitatea vânzătorilor pe piețele online, pentru a contribui la instalarea încrederii și pentru a-i urmări mai ușor pe escroci; o nouă obligație a piețelor online de a verifica în mod aleatoriu, prin comparație cu bazele de date existente, dacă produsele sau serviciile de pe site-urile lor sunt conforme; eforturi susținute de îmbunătățire a trasabilității produselor prin soluții tehnologice avansate;
  • garanții eficace pentru utilizatori, inclusiv posibilitatea de a contesta deciziile de moderare a conținutului luate de platforme, pe baza unei noi informări obligatorii care trebui să le fie trimisă atunci când conținutul lor este eliminat sau restricționat;
  • măsuri de transparență de amploare pentru platformele online, inclusiv o mai bună informare cu privire la termeni și condiții, precum și transparență cu privire la algoritmii utilizați pentru a recomanda utilizatorilor conținuturi sau produse;
  • noi obligații pentru protecția minorilor pe orice platformă din UE;
  • obligația platformelor online foarte mari și a motoarelor de căutare foarte mari de a preveni orice abuz asupra sistemelor lor prin luarea de măsuri bazate pe riscuri, inclusiv supravegherea prin intermediul unor audituri independente privind măsurile lor de gestionare a riscurilor. Platformele trebuie să ia măsuri de atenuare a riscurilor precum dezinformarea sau manipularea alegerilor, violența cibernetică împotriva femeilor sau prejudiciile aduse minorilor în mediul online. Aceste măsuri trebuie să fie atent puse în balanță cu restricțiile asupra libertății de exprimare și fac obiectul unor audituri independente;
  • un nou mecanism de răspuns în situații de criză în cazuri de amenințare gravă la adresa sănătății publice și de crize de securitate, cum ar fi o pandemie sau un război;
  • interzicerea, pe platformele online, a publicității direcționate bazate pe crearea de profiluri pentru copii sau pe categorii speciale de date cu caracter personal, cum ar fi etnia, opiniile politice sau orientarea sexuală. O mai mare transparență pentru toate tipurile de publicitate de pe platformele online și pentru comunicările comerciale ale influențatorilor;
  • interzicerea utilizării elementelor de design manipulator (așa-numitele „dark patterns”) pe interfața platformelor online, făcând referire la trucuri înșelătoare care îi manipulează pe utilizatori împingându-i să facă alegeri pe care nu intenționează să le facă;
  • noi prevederi prin care să se permită accesul cercetătorilor la datele platformelor-cheie, pentru a examina modul de funcționare a acestora și felul în care evoluează riscurile din mediul online;
  • utilizatorii vor avea noi drepturi, inclusiv dreptul de a depune o plângere pe lângă platformă, de a solicita soluționarea extrajudiciară a litigiilor, de a depune o plângere la autoritatea lor națională în propria limbă sau de a solicita despăgubiri pentru încălcarea normelor. Organizațiile reprezentative vor putea, de asemenea, să apere drepturile utilizatorilor în cazul încălcărilor pe scară largă ale legislației;
  • o structură unică de supraveghere. Comisia va fi principala autoritate de reglementare pentru platformele online foarte mari (care au cel puțin 45 de milioane de utilizatori), în timp ce alte platforme se vor afla sub supravegherea statelor membre în care sunt stabilite. Comisia va avea competențe de asigurare a respectării legislației similare celor de care dispune în cadrul procedurilor antitrust. Va fi instituit un mecanism de cooperare la nivelul UE între autoritățile naționale de reglementare și Comisie;
  • normele privind răspunderea intermediarilor au fost reconfirmate și actualizate de către colegiuitor, inclusiv o interdicție la nivel european a obligațiilor generalizate de monitorizare.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: