Mihai Bobocea, consilier al Board-ului și purtător de cuvânt al Asociației pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR), a declarat pentru Economedia că în proiectul de ordonanță de urgență privind modificările la Pilonul II de pensii, pus în transparență de către Ministerul Muncii, sunt prevederi care contravin angajamentelor asumate de guvernul României prin PNRR, printre care și propunerea de abrogare a investirii în private equity (fonduri private de capital).
Acest punct poate fi găsit în legea inițială 411 din 18 octombrie 2004, la articolul 25 punctul h3: „investiții private de capital sub forma acțiunilor și obligațiunilor la societăți din România, din state ale Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European sau sub forma participațiilor la fondurile de investiții private de capital din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparținând Spațiului Economic European, în procent de până la 10% din valoarea totală a activelor fondului de pensii”. Potrivit noului document, publicat de Ministerul Muncii, la articolul 25 se abrogă acest punct.
Joi a avut loc o întâlnire la Ministerul Muncii la care au participat și sindicate și patronate din industrie la discuții privind noile propuneri ale proiectului de ordonanță de urgență publicat privind modificarea și completarea unor acte normative pentru Pilonul II de pensii. La discuții au fost prezenți și repezentanții APAPR.
„Am subliniat că sunt prevederi în proiectul de OUG care contravin angajamentelor asumate de guvernul României prin PNRR. În primăvara lui 2022 a fost îndeplinit un jalon referitor la Pilonul II de pensii. În PNRR sunt prevăzute niște lucruri: creșterea sustenabilității financiare a Pilonul II, unele măsuri concrete – cum a fost creșterea contribuției, dar și altele mai generale, respectiv flexibilizarea investițiilor, liberalizarea investițiilor, creșterea independenței administratorului în stabilirea politicii de investiții”, a declarat Mihai Bobocea, consilier al Board-ului și purtător de cuvânt al APAPR, după întâlnirea de joi de la Ministerul Muncii.
În PNRR, în Componenta 8 – Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, este un punct care vorbește despre diversificarea investițiilor: 6)Digitalizarea funcționării sistemului de pensii private și diversificarea investițiilor din pilonul II de pensii.
„Cele șapte fonduri de pensii administrate privat, prin pilonul II, au acumulat active nete de 80,19 miliarde lei la finalul lunii martie 2021, în creștere cu 33% comparativ cu luna martie a anului anterior. La 31 martie 2021, titlurile de stat și acțiunile au rămas principalele instrumente financiare în care au investit fondurile de pensii administrate privat, cu 65%, respectiv 24% din valoarea totală a activelor. De asemenea, ponderi semnificative sunt investite și în obligațiuni corporative și fonduri de investiții. Investițiile locale ale fondurilor de pensii administrate privat au înregistrat un procent de aproximativ 88%, iar din plasamentele în valută, ponderea cea mai mare au avut-o plasamentele în euro (10%) și dolar american (1%) la finalul lunii martie 2021.
Fondurile de pensii administrate privat contribuie la finanțarea pe termen lung a economiei reale și reprezintă o sursă importantă și stabilă de capital. Odată cu maturizarea sistemului de pensii private, pe măsură ce activele fondurilor cresc, se simte nevoia de diversificare a societăților în care se realizează investițiile, în funcție de domeniul economic în care activează, pentru a asigura o alocare echilibrată, nu numai în raport cu diferitele tipuri de instrumente financiare, dar și raportat la diferitele ramuri economice. În acest sens, este benefică listarea la bursa a unor societăți în care statul este acționar, fapt care ar permite fondurilor de pensii să își diversifice în mod prudent portofoliul și să continue să investească pe piața de capital din România”, potrivit componentei extinse din PNRR.
Mihai Bobocea spune că APAPR a înaintat un document de propuneri de 20 de pagini ca răspuns la cele 35 din proiectul de ordonanță și a solicitat ca discuțiile să continue pe viitor. Concluzia întâlnirii a fost că ar trebui amânată adoptarea ordonanței cel puțin până la o dezbatere tehnică punct cu punct pe propunerile industriei.
„Am înaintat un document de propuneri de 20 de pagini în răspuns la cele 35, cu solicitarea evident că nu se pot discuta doar azi. Este vorba despre o solicitare de temporizare a procedurii legislative pe acest proiect de ordonanță de urgență pentru a permite dezbaterea punct cu punct atât a celor 35 de pagini, cât și a propunerilor noastre care unele se referă la OUG, iar altele nu se referă la OUG, dar se referă la legislația de fonduri de pensii private. Propunerea noastră de temporizare pentru a permite o dezbatere mai așezată a fost agreată de toată lume care a participat, iar concluzia întâlnirii a fost că ar trebui amânată adoptarea ordonanței cel puțin până la o dezbatere tehnică punct cu punct pe propunerile acestea”, precizează acesta.
Ministerul Muncii a publicat în transparență publică un proiect de ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative pentru Pilonul II de pensii. Una dintre principalele măsuri din proiect este cea referitoare la reducerea comisioanelor practicate de administratorii de fonduri. Prin proiect, se dorește eliminarea comisioanelor percepute atât pentru pensiile de la Pilonul II, cât și pentru cele din Pilonul III (pensiile facultative). Motivul este că prin comisionare se generează „o diminuare nejustificată a pensiei private”.
În prezent veniturile din comisionare pentru administratorii pe Pilonul II au două surse: deducerea unui cuantum din contribuțiile plătite, dar nu mai mult de 0,5% și deducerea unui procent din activul net total al fondului de pensii administrat privat, dar nu mai mult de 0,07% pe lună.
La Pilonul III de pensii, comisionul de administrare a activelor este compus tot din 2 surse: deducerea unui cuantum din contribuțiile plătite, dar nu mai mult de 5%, cu condiția ca această deducere să fie făcută înainte de convertirea contribuțiilor în unități de fond și deducerea unui procent din activul net total al fondului de pensii facultative, dar nu mai mult de 0,2% pe lună, stabilit prin prospectul schemei de pensii facultative.