Retailerul online de mobilă Vivre Deco a pus la punct un plan de restructurare prin care vrea să își schimbe strategia de vânzări și vrea să taie puternic din costurile de marketing și cu chirii, pentru a se redresa în contextul în care compania a raportat în primul semestru al anului pierderi de 18,6 milioane lei, după un minus de 84 milioane lei anul trecut.
În septembrie Tribunalul București a aprobat cererea Vivre Deco de deschidere a procedurii de concordat preventiv ca măsură pentru protejarea și redresarea business-ului. Procedura de concordat preventiv permite continuarea măsurilor de restructurare a business-ului în vederea redresării.
Conform planului pus la punct, restructurarea societății este estimată a fi realizată prin două direcții principale: schimbarea strategiei de vânzări și optimizarea costurilor pentru a susține nouă direcție de business.
Compania urmează a-și schimba modelul de business, vânzarea de mărfuri va trece de la vânzarea de stoc propriu la desfășurarea preponderent în sistem Dropshipping, adică o formă de afaceri cu amănuntul în care vânzătorul acceptă comenzile clienților fără a păstra stocul la îndemână. Astfel, începând cu trimestrul 3 al anului 2023, se estimează ca aproximativ 70% din cifra de afaceri lunară se va realiza prin Dropshipping și nu prin vânzarea de stoc propriu (care se află fizic în depozitul Vivre), această pondere, respectiv 70%, fiind preconizată a fi menținută până la finalul prezentului plan de restructurare.
Principalele motivele pentru care strategia Societății este de a migra spre acest sistem de operare sunt:
• Reducerea nevoilor de capacități de depozitare care va reduce costurile fixe asumate de către Societate pentru chirii;
• Reducerea riscului de stocare a mărfurilor și de depreciere a valorii mărfurilor comercializate de Societate;
• Colaborarea cu un număr mai mare de furnizori (producători și comercianți en-gros) care va duce la creșterea diversității pe site, cu impact direct în atragerea de vizitatori pe site și în final, a numărului de clienți.
La momentul depunerii prezentului Plan, Societatea se afla în discuții avansate cu mai mulți furnizori principali, în vederea colaborării cu aceștia în sistem Dropshipping, sistem deja susținut de majoritatea furnizorilor (e.g. Asir, Oyo, Universal, Ayyildiz, Creaciones, Bergamaschi, Mauro).
De asemenea, Managementul estimează că majoritatea furnizorilor cu care există parteneriate în sistem Marketplace și cărora în prezent li se percepe un comision din vânzarea propriilor produse prin intermediul platformei Vivre, urmează a colabora în sistem Dropshipping începând cu luna Martie 2023.
în plus, această schimbare de model de business va implica o eficientizare a structurii de costuri operaționale, în special o reducere semnificativă a costurilor cu chiriile aferente depozitului, prin prisma volumelor mai mici ce urmează a fi depozitate (estimate a se reduce cu aproximativ 80% în 2023 fata de nivelul înregistrat în 2021, respectiv 75% față de primele 9 luni din 2022).
Costurile lunare de marketing sunt estimate a fi plafonate pe toată durata planului la maximum 150.000 euro pe lună, ceea ce reprezintă o reducere de aproape 90% față de nivelul mediu înregistrat în cursul anului 2021, respectiv 1,2 milioane de euro pe lună și mai mult de 50% față de primele 9 luni din 2022
Cheltuiala cu chiria aferentă depozitului inchiriat de la Ecom Centrul Logistic SRL a fost redusă cu aprox. 290.000 lei /luna (de la aprox. 740.000 lei/luna la 450.000 lei/lună) începând cu luna Septembrie 2022. Această reducere va atrage implicit și diminuarea cheltuielilor cu costurile asociate închirierii spațiilor în special, utilități curente.
Problemele Vivre Deco
Reamintim că Vivre Deco a raportat o pierdere de 84,78 milioane lei, anul trecut, în contextul în care în anul pandemiei, 2020, raportase un profit de 7 milioane lei, în creștere de la aproape 3 milioane lei în 2019. Auditorul financiar, compania de consultanță EY, sublinia în acest sens „existența unor incertitudini semnificative care pot indica îndoieli semnificative în legătură cu capacitatea Grupului de a-și continua activitatea în viitorul apropiat”. Auditorul arăta că, la finalul lui 2021, datoriile curente ale retailerului erau mai mari decât activele curente cu 40,1 milioane lei și datoriile totale erau mai mari decât activele totale cu 65,7 milioane lei.
Și în primul semestru al acestui an Vivre Deco a înregistrat o pierdere de 18,6 milioane lei.
Compania susține că în 2020 înregistra o creștere conjuncturală record de 52% a cifrei de afaceri, care a stat la baza unor planuri pentru expansiunea business-ului. Însă, în 2021, odată cu ridicarea restricțiilor impuse de pandemia de COVID-19, compania a înregistrat o scădere a cifrei de afaceri, de 18% în 2021 și de 45% în primul semestru din 2022, în condițiile în care post-pandemie piața de home&deco a înregistrat o scădere medie de peste 20%.
În decursul anilor 2020 și 2021, strategia a fost de creștere a societății, prin investiții în activități de marketing, extindere capacitate de depozitare și atragere de resurse umane. În contextul post pandemic, aceste strategii nu au avut efectul scontat în privința creșterii vânzărilor, contribuind astfel la starea de dificultate actuală a societății, arată Vivre în planul de restructurare.
În perioada 2020 și 2021, cca. 75 mii lei au fost folosiți în susținerea eforturilor de marketing pentru atragerea de clienți noi, în promovarea mărcii Vivre. Parțial aceste costuri au fost finanțate din fondurile obținute din emisiunea de obligațiuni, respectiv din cei 51,6 mii lei. Așteptarea Societății a fost că aceste costuri de marketing vor atrage clienți recurenți care vor susține creșterea vânzărilor în anii următori.
Totuși, aceste investiții nu au generat vânzările recurente și sustenabile pe termen lung și s-au tradus doar în creșterea pe termen scurt a vânzărilor urmată de scădere abruptă atunci când Societatea nu a mai putut susține costurile de marketing.
În plus, societatea a beneficiat de spații de aproximativ 45,000 mp, închiriate astfel: spații de depozitare (27.650mp), birouri (1.081 mp) și platforme (16.802mp), închiriate de la Ecom Centrul Logistic SRL, parte relaționată, în 2 locații: sos. Giurgiului, nr. 321 (peste 15.000 mp) și sos. Centură, nr. 37, Popești Leordeni (aproximativ 30.000 mp). Acestea au fost închiriate începând cu 12 Decembrie 2020, în contextul strategic de expansiune descris mai sus. Conform informațiilor primite de la Societate, aceste spații de depozitare au fost folosite la o capacitate medie de doar 50% în prima jumătate a anului 2022 (întrucât volumele estimate a fi vândute, și deci depozitate în urma investițiilor în marketing nu au fost atinse), generând însă o cheltuială semnificativă de 4,7 mii lei.
Ca urmare, în aprilie 2022 Societatea a negociat cu proprietarul spațiilor o reducere până la sub jumătate la spațiilor închiriate (începând cu Septembrie 2022) precum și amânări a termenelor de plată a chiriei.
O altă problemă a fost dimensionarea ineficientă a necesarului de forță de muncă. Cheltuielile cu salariații au fost cu 6% mai mari în 2021 fată de 2020, la un volum al vânzărilor cu 17% mai mic. Societatea a inițiat măsuri de reducere a acestora în 2022, în special prin reducerea numărului de angajați aferenți depozitului. Conform informațiilor primite de la societate, numărul mediu de angajați a scăzut la 153 în primele nouă luni din anul 2022, față de 285 angajați în 2021. Astfel în primele 9 luni ale anului 2022, costurile salariale sunt la un nivel cu 43% mai mic față de aceeași perioadă a anului trecut, urmând a scădea până la c. 50% până la sfârșitul anului 2022, întrucât evoluția pe prima jumătate a anului 2022 a fost influențată și de salariile compensatorii oferite angajatilor disponibilizați.
La finalul lunii septembrie 2022, ca urmare a pierderilor operaționale înregistrate, societatea se afla într-o situație financiară precară. Indicatorul de lichiditate este mai mic decât 1x, indicând dificultăți de acoperire a datoriilor curente din activele curente, gradul de îndatorare este foarte ridicat (mai mare decât 2x), iar marja profitului operațional este negativă. în plus, la nivel operațional, numărul de clienți recurenți este în scădere, la cca. 11% în primele 9 luni ale anului 2022, față de cca. 31% în aceeași perioadă a anului precedent.