Prima campanie naţională de informare şi educare a publicului privind modul de reciclare a deşeurilor, derulată de o instituţie publică, are un buget de 10 milioane de lei şi se va derula timp de un an, a anunţat, luni, într-o conferinţă de presă, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos.
“Nu este un secret că ne confruntăm cu această problemă de ani de zile. România, la capitolul reciclare, se află undeva la coada clasamentului şi acest lucru este cauzat pe de o parte de lipsa de infrastructură, dar şi de faptul că, deşi foarte mulţi cetăţeni spun că sunt interesaţi de colectarea separată şi de reciclare, adică peste 88%, în realitate lucrurile de fapt stau altfel. Ne confruntăm cu această contradicţie între voinţa cetăţeanului declarată în cadrul unui sondaj şi realitatea, modul în care cetăţenii se raportează practic la această problemă. De asemenea, în cadrul acestui sondaj am constatat că foarte mulţi cetăţeni, peste 70%, îşi manifestă interesul de a primi informaţii suplimentare. Este şi un pas de plecare pentru această campanie de informare şi de educare, pentru că avem receptori, cetăţeni care sunt interesaţi să facă mai mult pentru a colecta separat şi pentru a genera reciclare în România (…) Acestea sunt practic răspunsurile pentru “De ce se lansează această campanie?”. Campania este finanţată Fondul de Mediu prin AFM şi este derulată de Ministerul Mediului timp de un an de zile. Are un buget de 10 milioane de lei”, a spus Tanczos.
Acesta a adăugat că pe data de 1 decembrie campania “Reciclăm în România” va debuta în mediul online iar din 15 decembrie vor fi difuzate primele spoturi radio-TV.
Potrivit ministrului de resort, anual, autorităţile publice locale sunt obligate să plătească o serie de contribuţii la Fondul pentru Mediu atunci când nu realizează ţintele de colectare şi reciclare impuse de Comisia Europeană şi, implicit, de Ministerul Mediului.
“În 2020, comunităţile, prin primăriile centrale, au plătit peste 110 milioane de lei, pentru nerealizarea ţintelor la nivel de comună sau oraş, Această sumă a crescut la 224 milioane de de lei, în 2021, şi probabil că va creşte şi în 2022. Sunt bani care ar fi putut redirecţionaţi către investiţii absolut necesare la nivel local – creşe, grădiniţe, spitale”, a subliniat demnitarul.
Iniţiativa “Reciclăm în România” este prima campanie naţională privind informarea, conştientizarea şi educarea publicului în privinţa importanţei colectării separate a deşeurilor, derulată de o autoritate publică şi finanţată din Fondul pentru Mediu.
Campania, finanţată din Fondul pentru Mediu, îşi propune să schimbe percepţia şi comportamentul publicului faţă de colectarea deşeurilor şi să determine, printr-o comunicare directă şi eficientă, o schimbare reală a felului în care fiecare român îşi gestionează deşeurile în gospodărie.