Monopolul de stat al transportului de gaze Transgaz a demarat procedura de testare a cererii din parte potențialor clienți ai gazelor din Marea Neagră, perimetrul Neptun Deep, unde Romgaz este asociată cu OMV Petrom pe concesiune. Procedura Transgaz este uzuală, în aceste condiții, pentru că societatea trebuie să vadă dacă există suficientă cerere care să justifice construcția de conductă aferentă de transport. Este vorba de Coridorul Sudic de Transport, anume o conductă de 300 de kilometric de la Tuzla, punctul de ieșire la țărm a gazelor și Podișor, unde este stația de comprimare cu același nume. De acolo, gazele pot intra pe BRUA și ieși, mai departe, la export, către Ungaria și Austria, bineînțeles, dacă există clienți acolo.
Reamintim, că, în acest moment, nu știm dacă gazele din Neptun Deep – estimate la 120 de miliarde de metri cubi vor fi exploatate sau nu. OMV Petrom, ca operator de proiect, după retragerea americanilor de la Exxon, amână luarea unei decizii finale de investiții până la mijlocul lui 2023, în ciuda apelurilor publice pe care oficiali ai statului român, de la președinte la ministrul Energiei au le-au făcut, în ultimul timp.
„În data de 7 noiembrie 2022, Transgaz a primit o cerere de capacitate incrementală pentru un punct de intrare/ieșire în/din sistemul national de transport (SNT), preconizat a fi creat în zona localității Tuzla, județul Constanța, cu scopul preluării gazelor din Marea Neagră″, potrivit unui comunicat al companiei.
„Pragul minim de capacitate care trebuie atins: 1.323.743.050 MWh în perioada 01.05.2026 – 01.10.2042 (385 MWh/h/an pentru direcția de ieșire din SNT în perioada 01.05.2026 – 01.09.2026, 9.800 MWh/h pentru direcția de intrare în SNT în perioada 01.09.2026 – 01.10.2026 și în medie 9.386,07 MWh/h/an pentru o perioadă de 16 ani consecutivi, începând cu anul gazier 2026/2027)″, precizează operatorul de transport.
Prin „capacitate incrementală” de transport de gaze naturale se înțelege „o posibilă creștere viitoare, prin intermediul unor proceduri bazate pe piață, a capacității tehnice existente sau o posibilă capacitate nouă creată acolo unde în prezent nu există niciuna, care poate fi oferită pe baza unor investiții în infrastructura fizică de transport și care poate fi alocată ulterior, sub rezerva obținerii de rezultate pozitive la testul economic, în punctele existente de intrare/ieșire în/din sistemul național de transport (SNT) sau prin crearea unor noi puncte de intrare/ieșire în/din SNT”.
Nu știm cine a făcut cererea de capacitate incrementală, Transgaz nu a dezvăluit acest lucru, poate fi orice companie interesată de gazelle din Marea Neagră, dar este de presupus că, în primul rând, interesul este al cocnesionarilor de perimetru, adică Romgaz sau Petrom.
România extrage deja, de mulți ani, anumite cantități de gaze din Marea Neagră, prin OMV Petrom – puțin peste 1 miliarde de metri cubi anual. Din acest an însă, a început extracția din noile perimetre concesionate. Americanii de la Black Sea Oil&Gas extrag circa 3 milioane de metri cubi zilnic din perimetrul Midia. Cel mai bogat perimetru, ca resurse, adică Neptun Deep, este încă incert că va fi exploatat.