Înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au crescut cu 21% în luna august din 2023 față de aceeași perioadă a anului trecut, atingându-se un nivel de 787.626 unități, potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA).
Potrivit ACEA, în ciuda faptului că luna august este, de obicei, o lună mai lentă pentru vânzările de automobile, creșterile de două cifre indică faptul că piața UE își revine după deficitul de componente de anul trecut. S-au înregistrat creșteri procentuale de două cifre pe majoritatea piețelor, inclusiv pe cele mai mari trei: Germania (37,3%), Franța (24,3%) și Italia (11,9%).
România se situează pe locul 14 în UE, cu un volum de 100.166 autoturisme noi înmatriculate, înregistrând o creștere de 23,3% comparativ cu perioada similară din 2022. Dintre acestea 10.613 unități au fost full electrice și 29.070 autoturisme cu propulsie hibridă.
În perioada ianuarie-august 2023 au fost înmatriculate în total 7.087.467 unități, în creștere cu 17,9% față de perioada similara din 2022. De asemenea, au fost înregistrate creșteri ale înmatriculărilor de autoturisme noi comparativ cu ianuarie-august 2022 în Spania (20,5%), Italia (20,2%), Franța (16,6%) și în Germania (16,5%).
Din totalul de autoturisme înmatriculate în UE, 984.864 unități au fost full electrice, 2.290.613 autoturisme cu propulsie hibridă.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În ceea ce privește constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în total Europa sunt reprezentate de grupul Volkswagen cu 2.226.052 uniăți, în crestere cu 24,2%, urmate de grupul Stelantis cu 1.450.361 unități, în creștere cu 4,3% și de Grupul Renault cu 823.250 unități, în creștere cu 22.6% (din care Dacia: 376.021 unități, în creștere cu 22,5% față de perioada ianuarie-august 2022). Autoturismele marca Ford au reprezentat în perioada ianuarie-august 2023 un număr de 351.922 unități noi înmatriculate în creștere cu 7,4% față de perioada similară din 2022.
Mașini electrice
În august 2023, înmatriculările de automobile electrice cu baterii din UE au crescut cu 118,1%, ajungând la 165.165 de unități, reprezentând 21% din piață. Cu excepția Maltei (-22,6%), toate piețele din UE au înregistrat creșteri procentuale de două și trei cifre, Germania, cea mai mare piață în funcție de volum, înregistrând o creștere remarcabilă de 170,7%.
Belgia a înregistrat cea mai mare rată de creștere, de 224,5%. În general, vânzările de automobile electrice pe baterii au crescut cu un procent semnificativ de 62,7%, cu aproape 1 milion de unități înregistrate din ianuarie până în august.
În luna august, înmatriculările de autovehicule hibrid-electrice noi în UE au crescut cu 29%, în principal datorită creșterii puternice pe trei dintre cele mai mari patru piețe: Germania (+59%), Franța (+38,7%) și Spania (+21,5%), în timp ce Italia a înregistrat un ușor declin (-2,3%). Aceasta a dus la o creștere cumulată de 28,6%, cu aproape 1,8 milioane de unități vândute între ianuarie și august, echivalentul unui sfert din piață.
Luna trecută, înmatriculările de automobile hibride plug-in noi din UE au crescut cu 5,5%, totalizând 58.557 de unități. Performanțele solide înregistrate pe piețe importante precum Olanda (+44,7%), Franța (+40,5%) și Suedia (+24,9%) au ajutat la compensarea declinului înregistrat în Germania (-41,1%), cea mai mare piață pentru această sursă de energie. În ciuda acestei creșteri, cota de piață a automobilelor hibride plug-in a scăzut de la 8,5% la 7,4% în luna august a acestui an.
Mașini pe benzină și diesel
În luna august, piața autoturismelor pe benzină din UE a crescut ușor, cu 2,1%, deși cota de piață a scăzut de la 38,7% la 32,7% față de luna august a anului trecut. O performanță solidă în Italia (+25,3%) și Franța (+21,5%) a determinat în principal această creștere, în timp ce majoritatea piețelor din bloc au scăzut.
În schimb, piața autoturismelor diesel din UE și-a continuat declinul în august (-6%), în ciuda creșterii în Germania (+9,2%) și pe piețele din Europa Centrală și de Est, în special în Slovacia (+22,6%) și România (+19,4%). Cota de piață a mașinilor diesel este acum de 12,5%, în scădere de la 16,1% în luna august a anului trecut.