România are, în acest moment, doar câteva proiecte de hidrogen verde aflate în execuţie sau cu finanţări ferme, OMV Petrom, Elektra Invest, Cluj-Napoca şi Delgaz Grid fiind singurii jucători care au trecut de la intenţii, la implementare, potrivit Asociaţiei Energia Inteligentă, citată de Agerpres.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
“Hidrogenul verde a fost ani la rând un subiect de conferinţe, strategii şi intenţii. Abia acum apar primele semne că România chiar începe să construiască. Uniunea Europeană a deschis finanţări generoase: 86,5 milioane de euro prin PNRR pentru 100 MW de electrolizoare şi aproape 140 de milioane de euro pentru centrul naţional de cercetare Ro-HydroHub. Chiar şi în acest context, numărul proiectelor mature rămâne mic. Patru iniţiative se evidenţiază: cele două proiecte OMV Petrom, investiţia Elektra Invest, proiectul de mobilitate al Clujului şi testele de reţea desfăşurate de Delgaz Grid. Restul pieţei se află încă în faze de analiză”, se menţionează într-un comunicat al AEI.
Potrivit sursei citate, cea mai avansată dezvoltare din România este la Petrobrazi, unde OMV Petrom implementează două proiecte de electroliză finanţate parţial prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Primul, de 20 MW, va produce hidrogen pentru procesele de desulfurare, înlocuind hidrogenul obţinut din gaz natural. Al doilea, estimat la 25-35 MW, este integrat în viitoarea producţie de combustibili sustenabili pentru aviaţie (SAF). Ambele proiecte sunt în execuţie, cu finalizare estimată în august 2026.
În contrast cu proiectele integrabile ale OMV Petrom, Elektra Invest dezvoltă primul proiect de hidrogen verde din România construit pe o logică comercială. Electrolizorul de 7,5 MW a fost contractat pentru 7,1 milioane de euro de la furnizorul european Metacon, iar avansul este deja plătit.
Pe de altă parte, Cluj-Napoca este primul oraş care dezvoltă un sistem urban integrat de hidrogen verde, finanţat prin PNRR. Proiectul cuprinde o staţie locală de producţie, infrastructură de alimentare şi o flotă de autobuze pe hidrogen. Implementarea se află în etapa de achiziţii. Modelul este simplu: producţie locală pentru consum local, cu un singur actor responsabil pentru întreg lanţul.
Sursa citată mai semnalează că Delgaz Grid (E.ON) este singura companie din România care a testat hidrogenul în infrastructura de distribuţie. În cadrul unui proiect european a fost analizată funcţionarea unui amestec de 20% hidrogen şi 80% gaz natural într-un poligon real, cu conducte şi echipamente similare celor din reţeaua publică. Delgaz Grid lucrează acum la extinderea testelor către concentraţii mai mari (30% şi chiar 100% în poligon închis). Este un proiect matur, cu rezultate tehnice care vor conta enorm atunci când România va decide cum îşi adaptează reţelele pentru hidrogen.
Totodată, companii precum Rompetrol, Chimcomplex, Azomureş, Hidroelectrica, Liberty Galaţi, Monsson sau Nova Power & Gas analizează proiecte, însă niciuna nu a intrat în implementare. Lipsa normelor de aplicare, costurile ridicate, absenţa contractelor de vânzare şi reticenţa finanţatorilor menţin piaţa într-o stare de aşteptare, se mai arată în comunicat.

Sursa: Dreamstime