Air India va cumpăra 250 de aeronave de la grupul aeronautic european Airbus – 40 de avioane de mari dimensiuni şi 210 cu fuselaj îngust – a anunţat marţi N. Chandrasekaran, preşedintele Tata Group, noul proprietar al companiei aeriene indiene, transmite Reuters.
Tranzacţia face parte dintr-o comandă imensă a Air India pentru 470 de aeronave, care ar urma să includă o comandă pentru 220 de avioane de la Boeing, în condiţiile în care compania aeriană indiană îşi schimbă strategia, sub conducerea conglomeratului Tata.
Chiar cu discounturi semnificative aşteptate, tranzacţia va fi în valoare de zeci de miliarde de dolari, într-o perioadă volatilă pentru giganţii din aviaţie.
“Pe partea noastră, trecem printr-o masivă transformare, angajându-ne să construim o companie aeriană de nivel internaţional. Unul din cele mai importante lucruri îl reprezintă o flotă modernă, eficientă, care are performanţe bune pe toate rutele”, a declarat Chandrasekaran în timpul unui briefing de presă virtual.
La evenimentul online au participat premierul indian Narendra Modi și președintele francez Emmanuel Macron, semnalând importanța politică și economică a unui acord care îl implică pe fostul portdrapel al Indiei.
“Acest acord important arată, alături de aprofundarea relațiilor dintre India și Franța, succesele și aspirațiile sectorului aviației civile din India. Astăzi, aviația civilă este parte integrantă a creșterii Indiei”, a declarat Modi.
Surse din industrie spun că India a făcut în repetate rânduri presiuni pentru ca Airbus să adauge o linie de asamblare finală în țară, care să corespundă unei fabrici din nordul Chinei, dar producătorul de avioane continuă să respingă ideea din motive financiare și industriale.
Cu toate acestea, se așteaptă ca acordul privind aviația să aibă și alte repercusiuni industriale, Macron promițând că Franța va colabora cu India dincolo de avioane.
“Această realizare arată că Airbus și toți partenerii săi francezi sunt pe deplin dedicați pentru a dezvolta noi domenii de dedicare cu India”, a declarat Macron în timpul prezentării video.
Chandrasekaran a declarat că Airbus și Tata lucrează la parteneriate mai mari, inclusiv la o ambiție “de a aduce în viitor, la un moment dat, producția de aeronave comerciale”.
Tranzacția va marca un punct de cotitură pentru Air India care, sub conducerea noului director general Campbell Wilson, depune eforturi pentru a-și revigora reputația de companie aeriană de clasă mondială și pentru a scăpa de imaginea sa învechită, cu o flotă îmbătrânită și servicii slabe.
În decembrie, Reuters a relatat că Air India se afla în negocieri pentru un contract de aproape 500 de avioane.
Chiar și după reducerile semnificative preconizate, afacerea ar valora zeci de miliarde de dolari într-o perioadă volatilă pentru giganții avioanelor ale căror avioane sunt din nou solicitate după pandemie, dar care se confruntă cu presiuni industriale și de mediu tot mai mari.
“Este important pentru industrie, deoarece, având în vedere recentele turbulențe de pe piața chineză, piața alternativă de creștere este India”, a declarat consilierul independent în domeniul aviației Bertrand Grabowski.
“De asemenea, India transmite un semnal politic puternic că dorește să rămână atașată de Occident, într-un moment în care a părut ambiguă în ceea ce privește sancțiunile impuse Rusiei”, a spus Grabowski, fost bancher cu o vastă experiență în tranzacții internaționale sensibile din punct de vedere politic în domeniul aviației.