Analiză: Aproximativ 22% dintre cumpărătorii de mașini din România achiziționează vehicule de la prieteni sau rude/ Românii tind să-și asume riscuri la cumpărarea mașinilor second hand

trafic-bucuresti-masini_INQUAM_Photos_Sabin_Cirstoveanu Sursa foto: Inquam Photos/ Sabin_Cirstoveanu

Românii tind să-și asume riscuri la cumpărarea mașinilor second hand deoarece aleg mașini mai ieftine online, arată analiștii de date carVertical. Un studiu al acestora, care cuprinde opt țări, inclusiv România, susține că 22,1% dintre cumpărătorii de mașini din țara noastră cumpără vehicule de la prieteni sau rude. Nici o altă țară analizată nu are o pondere atât de mare de șoferi care speră să-și cumpere un vehicul de la rude.

Compania carVertical, furnizor de raportare care cuprind istoricul auto, a efectuat cercetări în România și în alte șapte țări pentru a afla factorii principali care influențează deciziile de cumpărare a vehiculelor.

Conform studiului celor de la carVertical, majoritatea românilor (39,8%) caută să-și cumpere mașini la mâna a doua de pe portaluri și site-uri de anunturi online, în timp ce 19,3% dintre șoferi își cumpără mașinile de la societăți private sau din parcuri auto. Doar 12,7% dintre șoferii din România își iau vehiculele direct de la reprezentanțe autorizate, ceea ce sugerează că șoferii doresc să economisească bani și să aleagă vânzătorii privați.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

“Deoarece prețurile de la reprezentanțe sunt de obicei mai mari decât pe piața online, cumpărătorii din țările cu venituri medii mai mici le evită. Cu toate acestea, dealerii oferă cumpărătorilor mai multă transparență deoarece verifică în detaliu toate mașinile din stocul propriu și oferă adesea o garanție la vânzare. În schimb, riscurile de a cumpăra un vehicul în stare proastă de la vânzători privați sau de la dealeri neautorizați sunt mult mai mari”, arată analiza.

„De asemenea, am observat că 22,1% dintre cumpărătorii de mașini din România cumpără vehicule de la prieteni sau rude. Nici o altă țară analizată nu are o pondere atât de mare de șoferi care speră să-și cumpere un vehicul de la rude. Acest lucru arată că oamenii tind să caute modalități de a reduce riscul de a se antama la o afacere riscantă”, explică Matas Buzelis, directorul departamentului de comunicații al carVertical.

Șoferii români tind să cumpere considerabil mai puține vehicule de la reprezentanțele autorizate (12,7%) decât majoritatea cumpărătorilor străini de mașini second hand (28,2%). Singurele țări cu o piață mai mică a dealerilor autorizați sunt Republica Cehă (12,6%) și Polonia (9,7%), în timp ce în Marea Britanie mai mult de fiecare a doua mașină (55,7%) este achiziționată de la un vânzător autorizat.

Când li s-a cerut să numească cei mai importanți factori care determină dacă ar trebui sau nu să cumpere un anumit vehicul, 24,1% dintre respondenții din România au ales test drive-ul. De asemenea, aproape un sfert dintre români (23,7%) se consultă cu membri familiei sau cu prieteni referitor la achiziția unui vehicul, iar 11% au spus că citesc recenzii online înainte de cumpărare.

Românii, cehii, maghiarii și șoferii din Polonia se numără printre persoanele la care consultarea prietenilor și a membrilor familiei este cea mai frecventă. Francezii, spaniolii și italienii sunt de cealaltă parte a spectrului.

18,5% dintre cumpărătorii de mașini din România au numit verificarea online a istoricului unui vehicul drept un instrument important pentru luarea unei deciziile de cumpărare. Totuși, numărul poate sugera faptul că nu toți șoferii din România știu despre importanța verificărilor istorice și cât de ușor este să cazi victima escrocheriilor din piața second hand – mai ales când vine vorba de alegerea unei mașini importate.

75,9% dintre cumpărătorii de mașini second hand din România au verificat istoricul unui vehicul online înainte de a cumpăra, deși o pondere considerabil mai mică de șoferi consideră istoricul drept unul dintre cei mai importanți factori de decizie pentru cumpărarea de mașini.

Cumpărătorii din Franța și Italia sunt cei care verifică cel mai rar istoricul unei mașini online. Cea mai mare pondere a cumpărătorilor care au verificat trecutul unei mașini a fost în Ungaria, Marea Britanie și Polonia.

„Ceea ce ne-a surprins este faptul că doar 45% din audiență știe ce este ”VIN”. Acest lucru ilustrează cât de creduli sunt cumpărătorii de mașini și arată importanța unei verificări VIN pentru a obține toate informațiile disponibile despre un anumit vehicul”, spune Buzelis de la carVertical.

58% dintre cumpărătorii care au verificat istoricul unei mașini pe care doreau să o achiziționeze au făcut-o înainte de drive test. Acest lucru le economisește timp, deoarece unele modele pot avea un istoric prost și nu are rost să le mai vezi personal.

Cumpărătorii de mașini scumpe verifică isotricul auto mai des

Oamenii care cheltuiesc mai mult pe mașini au o predispoziție crescută de a verifica istoricul auto online. Dacă un vehicul costă până în 4.900 de lei, doar 65,8% dintre cumpărători îi vor verifica istoricul. În intervalul 49.000 – 74.000 lei, 75,4% dintre șoferi vor efectua o verificare a istoricului. Procentul urcă însă până la 87,2% pentru mașinile rulate care costă peste 296.000 de lei.

Atunci când cumpărați o mașină scumpă, daunele ascunse și întreținerea necorespunzătoare din trecut pot duce la facturi gigantice de reparații, subliniază analiza. De aceea, șoferii doresc să evite potențialele probleme și să verifice vehicullele înainte de a le cumpăra. Cu toate acestea, cumpărătorii cu buget limitat sunt dispuși să își asume riscuri, deoarece mașinile lor oricum nu valorează prea mult.

 

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: