Analiză Asociația Energia Inteligentă: Mașinile electrice sunt mai mai scumpe, dar sunt mai eficiente din punct vedere al costurilor

incarcare masini electrice

În timp ce mașinile diesel sunt mai ieftine, costurile de funcționare reduse, întreținerea redusă și o economie la combustibil fac din mașinile electrice o achiziție inteligentă. Aceasta este concluzia unei analize a Asociației Energia Inteligentă. Deocamdată, șoferii se confruntă cu două mari neajunsuri în cazul mașinilor electrice: sunt puține stații de încărcare, iar cele existente nu sunt de mare putere.

Achiziția. Prețul cerut inițial al mașinilor diesel și pe benzină, este adesea mai ieftin decât al modelelor electrice, din cauza costurilor cu bateriile pentru vehiculele electrice. Mașinile electrice au nevoie de o mulțime de materii prime costisitoare. Lanțul de aprovizionare pentru vehiculele electrice nu este la fel de bine dezvoltat ca în cazul combustibiliilor fosili.

În plus, vehiculele electrice au sisteme tehnologice mult mai avansate ca standard, deoarece majoritatea producătorilor au produs, deocamdată, doar un singur model integral electric. Spre deosebire de mașinile diesel care pot fi produse ieftin în masă și au variante mai ieftine disponibile, ”toate ouăle tind să fie puse într-un singur coș cu mașinile electrice”.

Prețurile mașinilor electrice încep din jurul sumei de 20.000 de euro, pentru mașini cu o putere echivalentă cu 80-150 CP și cu o autonomie de minim 150 de km. Mașinile cu costuri de peste 50.000 de euro sunt mașini cu o autonomie de peste 300 de km și puteri mari. Programul Rabla Plus, creat special pentru mașinile electrice, mai aduce o reducere printr-un voucher de 10.000 de euro.

Analizând prețurile de listă pentru un Fiat 500 pe benzină și electric vedem că aceeași mașină costă cu 136% mai mare fără subvenție și cu 52% mai mare cu subvenție.

Costuri cu energia. Dieselul este cel mai scump tip de combustibil din cauza cererii mari pe piață, dar și a impozitării mai mari. Un alt motiv este faptul că mașinile diesel sunt în scădere în popularitate, pe măsură ce crește popularitatea vehiculelor electrice și a modelelor pe benzină eficiente cu motoare mici.

Mașinile electrice încep să fie apreciate datorită costurilor de încărcare mici. Acest lucru se datorează în mare parte extinderii infrastructurii pentru încărcătoarele pentru vehicule electrice și disponibilității pe scară largă a energiei electrice. În unele cazuri, veți putea folosi încărcarea gratuită, care poate fi găsită la locurile de muncă sau supermarketuri.Va trebui să luați în considerare costul achiziționării și instalării unui încărcător auto pentru casă dacă doriți să încărcați un vehicul electric de acasă. Aceasta costă aproximativ 400 euro.

Tabelul de mai jos prezintă modele de la aceleași mărci populare și arată diferența dintre costurile de funcționare dintre modelele diesel, benzină, GPL și cele electrice.

Pentru cei care doresc să compare costurile cu combustibilul între diverse mașini există Calculatorul Comparativ Clasic – Electric

Întreținere. Vehiculele tradiționale pe benzină și diesel conțin peste 100 de piese în mișcare. Pe de altă parte, majoritatea mașinilor electrice au un total de sub 5 părți reale în mișcare, ceea ce le face mult mai ușor și mai puțin costisitor de întreținut. Frânarea regenerativă contribuie, de asemenea, la o uzură mai mică a anvelopelor și la sistemelor de frânare. În general, aceasta înseamnă că costul întreținerii unui vehicul electric pe durata de viață va fi mult mai mic decât cel al unei mașini diesel sau pe benzină. Singurul inconvenient, în prezent, este faptul că serviciile dedicate maşinilor electrice se găsesc mai greu şi presupun un efort mai mare de căutare.

Durata de viață. Durata de viață a unei mașini electrice este data de durata de viață a bateriei. Bateriile pentru vehicule electrice sunt integrate.

Valoarea medie a autonomiei specificate în cazul mașinilor electrice este de circa 300 de kilometri. Potrivit unor studii, după șase ani de utilizare a mașiniilor aflate în prezent pe piață arăta că acestea mai pot parcurge doar 280 km cu un plin de baterie.

Cu toate acestea, multi proprietari ai acestor masini sunt foarte îngrijorați în legătură cu durata de viață a bateriei. Un studiu recent arata ca 46% dintre proprietarii de masini electrice spun ca bateria unei astfel de masini va tine maxim 100.000 km.

În prezent, bateriile masinilor electrice, vandute pe teritoriul Europei, au o garantie de 8 ani sau 150.000 km, unele companii, cum ar fi Kia sau Hyundai dau o garantie mai de durata a bateriilor. De exemplu, cei de la Tesla spun ca modelul S va pierde doar 5% din capacitatea sa inițiala in primii 80.000 km, iar proprietarii de Tesla întăresc aceste afirmații spunând că au pierdut doar câteva procente din capacitatea bateriei dupa câțiva ani de utilizare. 

Mașinile pe combustibil clasic au o durată de viață care permit atingerea a 500.000 km. Un motor diesel este mai rezistent de până la de două sau mai multe ori mai mare decât cea a motoarelor pe benzină. Deoarece raportul de compresie al motoarelor diesel este mai mare, pentru fabricarea motoarelor diesel sunt utilizate materiale cu rezistență crescută.

O altă caracteristică a motorului diesel, care oferă o resursă mai lungă, este puterea la cuplul maxim la turații mici ale arborelui cotit. Motorul pe benzină începe să tragă bine în intervalul 3,5-4,5 mii rpm, pentru un motor diesel, tracțiunea sigură începe de la 1,5 mii rpm. Numărul curselor pistonului este redus, ceea ce înseamnă o uzură vizibil mai mică. 

Încărcarea. Încărcarea unei mașini electrice durează considerabil mai mult decât alimentarea la o stație de motorină/benzină, este, de asemenea, important identificarea opțiunilor de încărcare în zona comună de rulare.

Timpul necesar pentru a încărca o mașină electrică depinde de locul în care decideți să o încărcați. Acest lucru vă poate dura până la șapte ore (încărcare acasă peste noapte) sau în cel mai bun caz 30 de minute (încărcare rapidă la o stație de încărcare publică). Dacă se fac o mulțime de călătorii pe distanțe lungi, mașina electrică nu este o opțiune bună.

Asigurarea. Asigurarea mașinilor electrice este în medie cu cca. 20% mai redusă decât a mașinilor cu combustibl fosil.

Impozitarea. Autovehiculele acţionate electric sunt exceptate de la impozitele auto. Gramatical, „autovehicule acţionate electric” includ şi autovehiculele hibrid, însă prevederile legale referitoare la impozitele auto menţionează doar o reducere a sumei impozitate pentru acest tip de automobile.

Eficienţă. Sistemele de propulsie electrice s-au dovedit a fi mult mai eficiente decât motoarele diesel, deoarece: mașinile electrice nu suferă de pierderi de combustibil la ralanti, așa cum o fac mașinile diesel, majoritatea vehiculelor electrice au ceea ce se numește „frânare regenerativă”, prin care energia este adunată de motorul electric atunci când încetinește și este apoi furnizată ca încărcare suplimentară bateriei și spre deosebire de mașinile diesel, nu există niciun risc de a risipi energie prin selecția ineficientă a vitezelor. Aceste mașini au o singură viteză și oferă un cuplu instantaneu atunci când accelerați.

Mașina pe vreme rece. Iernile româneşti pot afecta autonomia unei maşini electrice, întrucât sub nivelul de minus 5 grade, această începe să prezinte anumite probleme. Până la acest prag, modificările sunt rezonabile: consumul e mai mare, dar nu dublu sau mai mult decât dublu, încălzirea bateriei durează mai puţin, schimbarea temperaturii în maşină (climatizarea) cu 1-2 grade în plus sau în minus.

Cu bateria încărcată total poţi obţine autonomie circa 170 km în cazul BMW i3 cu baterie mare (94 Ah, 33 kWh), dacă temperaturile sunt la cel mult -5 grade Celsius. Pe măsură ce temperatura scade spre -12 grade Celsius, autonomia poate ajunge la 140 km sau mai puţin. Principalele dezavantaje ale unei maşini electrice pe timp de iarnă sunt: cu cât sunt mai scurte distanţele, cu atât consumul e mai mare, confortul termic din maşină afectează autonomia iar bateria se încălzeşte şi se răceşte cu dificultate. Încălzirea habitaclului afectează intens consumul de electricitate, de aceea, pentru a oferi alternativă, majoritatea sunt echipate cu scaune şi volane încălzite.

Ce trebuie să iei în considerare la achiziția unei maşini electrice?

Capacitatea bateriei: corespunde echivalentului capacității rezervorului unei mașini cu motor cu combustie și este indicată în kWh.

Autonomia: depinde de capacitatea bateriei. Autonomia variază, de asemenea, în funcție de diverși factori, printre care: stilul personal de conducere, condițiile de drum, temperatura exterioară, încălzire / aer condiționat și preîncălzire.

Puterea maximă a încărcătorului de la bord: puterea unui încărcător de baterie este determinată de tensiune, care poate fi de 230 V (monofazată) sau 400 V (trifazată) și de curentul de încărcare (de exemplu, 10 A, 16 A, 24 A, 32 A etc.) și variază de la 2,3 kW (încărcare lentă prin intermediul unui cablu cu o priză internă) la 50kW (încărcare rapidă in c.c.). Aceasta determină cât de repede se poate încărca bateria.

Cablu de încărcare a vehiculului: fiecare vehicul este compatibil cu unul sau două tipuri de cabluri de încărcare care sunt livrate atunci când mașina este cumpărată sau închiriată. Acestea pot fi utilizate la stațiile de încărcare publice sau la domiciliu.

Sursa foto: ACEA

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *