Analiză Bloomberg: Exporturile de petrol ale Rusiei s-au prăbușit de când au început sancțiunile G7

nava petrol Sursa foto: Pexels

Transporturile maritime de țiței ale Rusiei s-au prăbușit în prima săptămână completă a sancțiunilor Grupului celor Șapte care vizează veniturile din petrol ale Moscovei. O parte din această scădere a fost exagerată de lucrările la un port din Marea Baltică, care sunt acum finalizate, dar a existat, de asemenea, o lipsă de armatori dispuși să transporte încărcături cheie de la o instalație de export din Asia. Mai multe alte porturi au înregistrat, de asemenea, scăderi de la o săptămână la alta, potrivit unei analize realizată de Bloomberg.

Sancțiunile Uniunii Europene, care au început la 5 decembrie, sunt menite să limiteze veniturile Rusiei din petrol. Pe de o parte, blocul a oprit cumpărarea, dar a interzis și furnizarea de servicii cheie care să permită transportul petrolului. Statele Unite, alarmate de severitatea măsurilor, au făcut presiuni pentru ca acestea să fie atenuate prin implementarea unui plafon de preț, menținând aceste lucruri disponibile pentru cumpărătorii din alte părți ale lumii atunci când comercianții plăteau 60 de dolari pe baril sau mai puțin pentru petrolul rusesc.

Dar în prima săptămână completă după intrarea în vigoare a interdicției UE privind importurile de țiței rusesc pe cale maritimă, volumele totale expediate din această națiune au scăzut cu 1,86 milioane de barili pe zi, sau 54%, până la 1,6 milioane. O medie pe patru săptămâni, mai puțin volatilă, s-a prăbușit și ea, stabilind un nou minim al anului. Volumele din Marea Baltică ar trebui să își revină odată cu încheierea lucrărilor, dar problemele din est ar putea dura mai mult timp pentru a fi rezolvate.

Întreținerea în portul cheie Primorsk a redus transporturile în această zonă la doar trei încărcături în săptămâna de până la 16 decembrie, în scădere față de o rată de încărcare săptămânală mai normală de aproximativ opt încărcături. 

Cu toate acestea, în Pacific, fluxurile de țiței ESPO – numit după o conductă care aduce petrolul din Siberia – din portul Kozmino par să fi scăzut, cu doar două petroliere încărcate în săptămâna de până la 16 decembrie. Aceasta este în scădere față de o medie de opt pe săptămână în ultimele trei luni. Cel puțin doi mari armatori de petroliere și-au retras navele de pe această rută, țițeiul ESPO fiind vândut la prețuri peste plafonul de 60 de dolari pe baril stabilit de G7. Transportarea încărcăturilor care au fost cumpărate peste acest plafon ar priva navele de asigurări recunoscute la nivel internațional. Fluxul de la Kozmino se va redresa, cel puțin parțial, în săptămâna de până la 23 decembrie, cu trei nave deja încărcate și alte două acostate la jumătatea perioadei. Dar, cu o flotă mai mică de nave disponibile, volumele ar putea rămâne neregulate. interdicția UE privind importurile de țiței rusesc pe mare, care a intrat în vigoare la 5 decembrie, a închis cea mai apropiată piață petrolieră a Moscovei, care a preluat aproximativ jumătate din livrările țării la începutul anului. Cu excepția unui volum mic livrat Bulgariei, fluxurile de țiței rusesc pe mare către blocul comunitar s-au oprit în totalitate, așa cum era prevăzut.

Interdicția, împreună cu plafonul de preț asociat, a creat dificultăți pentru transportatorii care doreau să transfere țițeiul din Marea Neagră în Marea Mediterană, Turcia cerând o confirmare specifică a asigurării înainte de a permite navelor să tranziteze Bosforul și Dardanelele.

Asigurătorii au fost inițial reticenți în a furniza scrisorile cerute de Ankara, ceea ce a dus la întârzieri mari pentru navele care încercau să intre în strâmtoarea turcă, ceea ce a blocat, de asemenea, petrolierele care transportau țiței din Kazahstan, inclusiv CPC Blend, care este scutit în mod explicit de sancțiuni.

Aglomerația de nave a început să se elimine după ce un blocaj între asigurători și autoritățile turcești părea să fie rezolvat. Au existat, de asemenea, complicații între modul în care se tranzacționează petrolul rusesc în lumea reală și aspectele practice ale plafonului de preț, ceea ce i-a făcut pe unii comercianți să fie precauți. Distanțele implicate de transportul petrolului către Asia din porturile vestice ale Rusiei au dus la creșterea costurilor de transport, ceea ce a forțat prețurile la petrolul de calitate Urals, care este principala calitate a țării, să se prăbușească sub plafon.

Volumul de țiței de pe navele care se îndreaptă spre China, India și Turcia, cele trei țări care au apărut ca fiind singurii cumpărători importanți ai livrărilor rusești deplasate, plus cantitățile de pe navele care nu au încă o destinație finală, a scăzut în cele patru săptămâni până la 16 decembrie, ajungând la o medie de 2,53 milioane de barili pe zi. Deși este de peste patru ori mai mare decât volumul expediat în cele patru săptămâni imediat înainte de invazia Rusiei în Ucraina la sfârșitul lunii februarie, este pentru prima dată în cinci săptămâni când cantitatea a scăzut. De asemenea, intrările în fondul de război al Kremlinului au scăzut.

Petrolierele care transportă țiței rusesc devin mai rezervate în ceea ce privește destinațiile lor finale. Volumul de țiței de pe navele care părăsesc Marea Baltică și care indică următoarea lor destinație ca fiind Port Said din Egipt sau Canalul Suez a sărit la 686.000 de barili pe zi, în medie pe patru săptămâni. Rămâne probabil că multe dintre ele vor începe să semnalizeze porturile indiene după ce trec prin calea navigabilă, în timp ce transporturile către Emiratele Arabe Unite devin tot mai frecvente.

Fluxuri de țiței în funcție de destinație:

Exporturile maritime globale au scăzut cu 266.000 de barili pe zi. Transporturile către Europa au secat aproape complet, în timp ce cele către Asia au scăzut și ele. Toate cifrele exclud încărcăturile identificate ca fiind de calitate KEBCO din Kazahstan. Acestea sunt transporturi efectuate de KazTransoil JSC care tranzitează Rusia pentru export prin Ust-Luga și Novorossiysk.

Barilul kazah este amestecat cu țiței de origine rusă pentru a crea o calitate uniformă pentru export. De la invazia Ucrainei de către Rusia, Kazahstanul și-a rebranduit încărcăturile pentru a le deosebi de cele transportate de companiile rusești. Țițeiul de tranzit este exceptat în mod special de la sancțiunile UE.

  • Europa

Exporturile de țiței pe mare ale Rusiei către țările europene au scăzut la 146.000 de barili pe zi în cele 28 de zile până la 16 decembrie, Bulgaria fiind singura destinație europeană. Aceste cifre nu includ transporturile către Turcia.

O piață care a consumat peste 1,5 milioane de barili pe zi de țiței pe distanțe scurte, provenind de la terminalele de export din Marea Baltică, Marea Neagră și Arctica, a fost pierdută aproape în totalitate, fiind înlocuită de destinații pe distanțe lungi din Asia, care sunt mult mai costisitoare și mai lungi de deservit.
Niciun țiței rusesc nu a fost expediat către țările din nordul Europei în cele patru săptămâni până la 16 decembrie.

Exporturile către țările mediteraneene au continuat să scadă, ajungând la o medie de 136.000 de barili pe zi în cele patru săptămâni de până la 16 decembrie și stabilind un alt minim al anului până în prezent. Fluxurile către această regiune au scăzut pentru a șasea săptămână.

Turcia a fost singura destinație pentru țițeiul rusesc transportat pe mare, dar și acolo fluxurile au scăzut, ajungând la cel mai scăzut nivel din iunie, în medie pe patru săptămâni. Livrările către această țară în cele patru săptămâni până la 16 decembrie au fost la jumătate față de nivelurile înregistrate la începutul lunii noiembrie; cu toate acestea, se așteaptă ca această țară să continue să fie o destinație importantă pentru țițeiul rusesc în viitor.

Fluxurile către Bulgaria, acum singura piață de țiței a Rusiei la Marea Neagră, au scăzut de la un maxim al ultimelor șapte săptămâni la 146.000 de barili pe zi. Bulgaria a obținut o scutire parțială de la interdicția UE, ceea ce ar trebui să susțină fluxurile de intrare acum că embargoul a intrat în vigoare.

  • Asia

Livrările către clienții asiatici ai Rusiei, plus cele de pe navele fără destinație finală, care de obicei ajung fie în India, fie în China, au scăzut față de nivelul maxim din săptămâna precedentă, dar a rămas aproape de 2,3 milioane de barili pe zi.

Echivalentul a mai mult de 580.000 de barili pe zi a fost pe navele care indicau ca destinație Port Said sau Suez, sau care au fost deja sau se așteaptă să fie transferate de pe o navă pe alta în largul portului sud-coreean Yeosu.

Încărcăturile care se îndreaptă spre Asia și care au fost cumpărate la un preț de peste 60 de dolari pe baril la punctul de încărcare vor trebui să fie livrate înainte de 19 ianuarie, dacă vor să își păstreze asigurarea International Club. Va trebui să se încheie aranjamente alternative de asigurare pentru toate încărcăturile care sunt descărcate după această dată.

Fluxuri în funcție de locul de export

Fluxurile agregate de țiței rusesc au scăzut brusc, scăzând cu 1,86 milioane de barili pe zi, sau 54%, în cele șapte zile de la 16 decembrie, ajungând la cel mai scăzut nivel din acest an. Livrările au fost mai mici din porturile din toate cele patru regiuni, Marea Baltică, Marea Neagră, Arctica și Pacific. Cifrele exclud volumele de la Ust-Luga și Novorossiysk, identificate ca fiind clasa KEBCO din Kazahstan.

Venituri la export

Intrările în visteria Kremlinului din taxele de export de țiței s-au prăbușit cu 77 de milioane de dolari, sau 54%, la 66 de milioane de dolari în cele șapte zile de la 16 decembrie, în timp ce venitul mediu pe patru săptămâni a scăzut cu 11 milioane de dolari, la 112 milioane de dolari. Veniturile din taxele de export au fost cele mai mici din acest an, indiferent de măsurători.

Nivelul taxelor pentru luna decembrie este de 5,91 dolari pe baril, potrivit cifrelor publicate de Ministerul rus de Finanțe, pe baza unui preț mediu al uralelor de 71,1 dolari pe baril, potrivit cifrelor Ministerului rus de Finanțe. Rata taxei pentru luna ianuarie va scădea cu 61%, până la 2,28 dolari pe baril, cel mai mic nivel din iunie 2020, când prețurile petrolului au fost afectate de criza Covid-19. 

Cu toate acestea, scăderea se datorează în parte unei schimbări în formula folosită pentru a calcula ratele taxelor pentru 2023, țara renunțând la taxarea exporturilor și transferând povara către producție, ca parte a manevrei sale fiscale multianuale. Planul prevede eliminarea treptată a taxelor la export în totalitate până la începutul anului 2024.

Sursa foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *