Analiză Horváth: IMM-urile trebuie să-și realinieze organizarea internă în contextul transformării digitale, pentru a nu rămâne în urmă/ Pozițiile profesionale care vor avea tot mai multă relevanță în interiorul companiilor în următorii ani

calculator, job, grafice Foto: Pixabay

Pozițiile profesionale care vor avea tot mai multă relevanță în interiorul companiilor, în următorii trei ani, vor fi acelea de: Data Engineer (75%), Product Owner (67%), Business Consultant & Analyst (65%), Scrum Master (64%), AI Product Owner (64%), Data Scientist (63%), arată o analiză a companiei de consultanță Horváth.

Lipsa forței de muncă calificată în domeniul IT este mai puțin critică decât sugerează opinia publică: 80% dintre companiile respondente nu se confruntă cu probleme privind găsirea de personal calificat, mai arată analiza. Aceasta mai subliniază că firmele au o nevoie urgentă de a optimiza planificarea și managementul portofoliului de proiecte pentru a asigura o utilizare eficientă a resurselor și competențelor.

Competențele digitale ale angajaților și joburile legate de Big Data și Artificial Intelligence sunt vitale pentru succesul proiectelor de transformare digitală ale companiilor, arată un studiu al companiei de consultanță în management Horváth.

Totodată, IMM-urile trebuie să-și realinieze organizarea internă în contextul transformării digitale, pentru a nu rămâne în urmă, menționează analiza. Dintre companiile cu peste 10.000 de angajați, 57% au departamente pentru transformarea digitală, în timp ce numai 33% dintre firmele cu și sub 250 de angajați au în prezent astfel de departamente.

Acestea sunt câteva dintre rezultatele unui studiu realizat de Horváth și intitulat „IT Adaptive Study 2022: Digital Championship empowered by IT”. Studiul realizat în rândul companiilor din peste 15 industrii precum automotive, finanțe, comerț, IT, logistică și bunuri de larg consum – arată că succesul în transformarea digitală este puternic abilitat de către IT.

Externalizarea soluțiilor complexe reprezintă un factor cheie care generează un plus de valoare în urma câștigurilor rapide din cloud. Companiile urmăresc strategii de cloud consecvente cu caracteristici individuale de cloud și servicii. Alegerea unei strategii este determinată de factori individuali precum mărimea companiei. Astfel, 44% dintre respondenți urmăresc o strategie cloud, iar 57% dintre ei plănuiesc să implementeze în următorii 3 ani. În ceea ce privește hybrid cloud-ul 62% urmăresc deja, iar pentru 76% este o prioritate în 3 ani. În privința cloud-ului privat, 62% urmăresc deja una și 65% plănuiesc să implementeze în viitorul apropiat.

Securitatea IT reprezintă un scop major în contextul strategiilor bazate pe cloud și nu este percepută ca risc în privința externalizării. Pe lângă securitatea IT, participanții la studiu au agreat drept obiective principale ale unei strategii în cloud: conectivitatea (75%), securitatea IT (74%), performanța (73%), flexibilitatea și optimizarea costurilor (73%) și stabilitatea (72%). Obstacolele pe care le întâmpină companiile în ceea ce privește migrația către cloud sunt cele legislative și de reglementare, de exemplu GDPR – (72%), pregătirea pentru cloud a sistemelor vechi, deja existente (65%), lipsa strategiei de aprovizionare (60%) sau lipsa abilităților necesare (59%).

Lipsa forței de muncă calificată în domeniul IT este mai puțin critică decât sugerează opinia publică: 80% dintre companiile respondente nu se confruntă cu probleme privind găsirea de personal calificat și adecvat pentru implementarea strategiilor, arată analiza. Obiectivul de transformare digitală a companiilor riscă să nu fie atins, în special din cauza unui management al portofoliului ineficient care are ca și rezultat un consum de resurse mai puțin optim. Companiile au o nevoie urgentă de a optimiza planificarea și managementul portofoliului de proiecte pentru a asigura o utilizare eficientă a resurselor și competențelor.

Consultanții spun că importanța competențelor digitale va crește pe tot parcursul anilor următori în numeroase domenii de activitate. Recrutarea talentelor digitale alături de traininguri de dezvoltare reprezintă factorii principali ai unei digitalizări de succes. Companiile au realizat importanța rolurilor dedicate în contextul digitalizării, cele care presupun aptitudini analitice în domeniul datelor sunt foarte solicitate pe piață. Astfel, importanța acestor roluri în următorii 3 ani arată așa: Data Engineer (75%), Product Owner (67%), Business Consultant & Analyst (65%), Scrum Master (64%), AI Product Owner (64%), Data Scientist (63%).

După ce, în ultimii doi ani, au fost prioritare asigurarea condițiilor pentru munca la distanță, în perioada post-covid, importanța datelor și a competențelor digitale, necesare pentru valorificarea acestora, vor reveni în prim-plan. Accentul se va pune pe digitalizarea business-ului în ansamblu, deoarece doar 20% dintre companii pot face un management al datelor cum și-l doresc, iar o treime nu dețin încă modele de date uniforme. Transformarea digitală se accelerează în majoritatea companiilor, iar succesul acestui proces depinde de colaborarea armonioasă între departamente, experți în IT și business, precum și de înțelegerea rolului de coordonare pe care îl joacă un CIO. În acest ecosistem rolul funcției de management al portofoliului de proiecte este crucial în succesul transformării digitale”, a declarat Iulia Malioukis, Principal, Horváth România.

Horváth este una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă și pe piața din România, începând cu 2005.

Foto: Pixabay

Comentarii

  1. Da, multe, foarte multe vorbe. Cloud-ul inca nu ofera garantii de securitate a datelor., iar beneficiile oferite sunt minimale, la preturi prohibite.. Si in acest articol, limbajul este mult prea pretios, in raport cu ceea ce se intampla in realitate, pe teren. 80% din informatiile digitalizate sunt perfect inutile in activitatea practica. Am un coleg de facultate, care este analist SAP de 20 ani si nici acum nu stie niciun limbaj, mai mult, nici acum nu stie ce face si de ce face. Digitalizarea de dragul digitalizarii, este o risipa uriasa de fonduri si rezurse , pe care firmele le pot directiona mai eficient. Cat priveste personalul, aici lucrurile stau si mai rau, avand in vedere prabusirea totala a invatamantului tehnic. (nu numai la noi) Asa ca hai sa lasam tipul acesta de discurs, repet, foarte pretios si sa vedem realitatea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *