Constructorul Gülermak  a primit un avans de 232 de milioane de euro din bugetul statului, dar în teren e zero mișcare, iar proiectul tehnic nu e gata, la aproape un an după ce a expirat termenul, spun reprezentanții Asociației Pro Infrastructură. Aceștia prezintă stadiul proiectului și îl acuză pe primarul Emil Boc de un “atac subteran”. Reacția vine după ce primarul Emil Boc a lansat un atac la adresa lui Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura, pe fondul criticilor privind proiectul metroului din Cluj.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

“Supărat că a rămas fără argumente, domnul Boc recurge la atacul la persoană. Ținta: Ionuț Ciurea, directorul nostru executiv, și prin extensie asociația și întreaga comunitate. Un gest execrabil al primarului care are nevoie de un dușman (imaginar) pe care să dea vina ca să-și ascundă propria incompetență”, transmite API.

Asociația atrage atenția că este frapantă diferența dintre avansul de 232 milioane euro dat (din bugetul statului) în 2024 de Primăria Cluj-Napoca constructorului Gülermak pentru metroul ușor și ceea ce avem după 26 de luni de la semnarea contractului: “niște piese de TBM (mașinăriile care sapă tunelurile) care zac dezasamblate, un biet zid de sprijin și zero mișcare în teren. Proiectul tehnic nici acum nu e gata, la aproape un an după ce a expirat termenul!”.

Analize Economedia

auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania

Calendarul proiectului, făcut de Asociația Pro Infrastructură:

  • În iunie 2024 ex-premierul Ciolacu a virat 170 milioane € din fondul de rezervă al guvernului către Primăria Cluj-Napoca, argumentând că este investiție PNRR și e grabă mare.
  • Imediat în august, Comisia Europeană reclamă problemele de achiziție publică și arată că nu se poate atinge jalonul care cere ca metroul ușor să fie la 50% stadiu fizic la final de 2024.
  • Pe 2 septembrie 2024 Ciolacu confirmă public că metroul clujean pierde banii PNRR. Dar acum, aproape un an mai târziu, Boc declară că “nu am primit nicio informare deocamdată cu privire la metrou, dacă rămâne sau nu în PNRR”.
  • Boc se laudă că are contract cu Ministerul Transporturilor unde sunt trecute sursele de finanțare, dar asta nu oferă nicio garanție că proiectul va primi vreun leu. “A se vedea cum s-au evaporat banii PNRR. Primarul ne liniștește că există “surse alternative” ca să facă rost de diferența de 1,8 miliarde euro cu TVA inclusă: Programul Transport și certificatele verzi”.
    “În Programul Transport nu prea mai e loc, așa cum v-am explicat recent. Boc nici n-a depus cererea de finanțare, așa cum a făcut cu trenul metropolitan, de pildă. Alocarea de 1,2 miliarde € este deja supracontractată cu Magistrala M4 din București de 2,15 miliarde € a primarului PSD Băluță de la Sectorul 4. Băluță-Boc, 1-0. Bravo, PSD! Că tot minte Boc că suntem “echipa de casă a USR”. Certificatele verzi? O himeră. Din bugetul AFM aflăm că România și-a propus să vândă certificate de emisii de gaze cu efect de seră de 1,62 miliarde € în 2024 dar a reușit să strângă doar 0,78 miliarde, iar în 2025 țintește 1,3 miliarde €. AFM derulează o puzderie de programe, inclusiv Rabla Auto. Care a fost suspendat și este așteptat să fie relansat… cândva. Câți bani ar putea rămâne anual pentru metroul clujean?!”, transmite API.

“Boc ne mai spune că are autorizație de construire. Se referă la cea dată ILEGAL de Consiliul Județean Cluj în 21.05.2024, prin invocarea aiurea a Art. 7 alin. (16) din Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, prevedere care se aplică exclusiv în caz de urgență ori forță majoră.
Cum poate fi proiectarea și execuția unei magistrale de metrou ușor care durează 8 ani de zile să fie încadrată la intervenții “obligatorii în cazuri de avarii, accidente tehnice, calamități ori alte evenimente cu caracter excepțional”? Singurele calamități sunt “argumentele” domnului Boc. De fapt, forța majoră era ceremonia electorală de prost gust regizată cu ocazia primei lopeți din 5 iunie 2024 și era nevoie să arate o hârtie ca să nu zicem noi că au început lucrările (vorba vine) fără autorizație”, spun cei de la API.

Aceștia amintesc că în iunie 2025 primarul spunea că săpăturile la Puțul de Lansare Scut (PLS) vor începe în iulie, ulterior anunțând că pe 11 august (fix) începe execuția pereților mulați la PLS și dă de înțeles că intră imediat cârtițele în teren.

“De fapt nu, cârtițele nu vor începe să sape anul ăsta, ci prin aprilie 2026 în cel mai optimist scenariu. Vedeți cum trebuie să arate un PLS în pozele de la Magistrala M6 (Foto jos). În loc să asigure transparență pe bune și să-și facă echipă de experți dedicată investițiilor majore, metroul, trenul și centura metropolitană, primarul Boc ne atacă furibund pe noi și se umple de penibil lăudându-se cu inaugurarea legăturii dintre A3 și DN1 de la Tureni, o lucrare făcută cap-coadă de CNAIR fără nicio legătură cu Primăria Cluj-Napoca”, răspunde API.

M 6 statia tokyo
Foto: Asociatia Pro Infrastructura

 

Emil Boc: “Ce trebuie să înțeleagă acest domn și alții care vorbesc de-a lela”

Pe fondul criticilor privind proiectul metroului din Cluj, primarul Emil Boc a lansat un atac la adresa lui Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura, conform Cluj24. Organizația a acuzat recent că metroul clujean nu are nici finanțare clară, nici autorizație de construcție.

Emil Boc a respins ferm aceste afirmații, în fața presei clujene, considerându-le dezinformări.

„Tot văd pe unii deștepți care spun: n-are autorizație de construcție metroul. Este un domn Ciurea, care se dă mare șmecher, trebuie să știe că o cârtiță de-aia care e un șobolan n-are nevoie de autorizație de construcție, dar o cârtiță din-asta de metrou are nevoie de autorizație de construcție. Noi avem deja autorizația de construcție, în baza legilor speciale pentru autostrăzi și metrou.

Ce trebuie să înțeleagă acest domn și alții care vorbesc de-a lela: că la aceste lucrări de infrastructură mare nu poți aștepta până se emite autorizația de construcție pentru tot tronsonul de 50 de kilometri, de 100 de kilometri, pentru că nu ai mai termina niciodată lucrarea.

Eu, în 2010, am modificat legislația, deci știu despre ce vorbesc, astfel încât, în momentul când sunt întrunite condițiile minimale se emite autorizația de construcție globală, după care sectorial, vii cu detaliile tehnice de executare a lucrărilor, vii cu proiectul tehnic și tronson cu tronson aprobi. Până la sfârșitul lucrării, trebuie să ai toată autorizația emisă, global. Așa e și la autostrăzi, așa e și la metrou, deci ăia care mai vorbesc prostii nu îi credeți, că numai dezinformează în privința autorizației de construcție. Suntem cu toate actele la zi”, a declarat edilul.