Asociaţia Română a Băncilor (ARB) se raliază demersurilor băncilor de contestare a proceselor verbale de contravenţie încheiate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
Reacţia ARB vine după ce ANPC a amendat, în urmă cu câteva zile, 11 bănci de pe piaţa locală cu suma de 550.000 de lei, întrucât a identificat practici comerciale înşelătoare cu privire la modul de calcul al ratelor.
“Comunitatea bancară analizează toate pârghiile legale pentru corectarea acestei nedreptăţi şi tragerea la răspundere a celor responsabili pentru prejudiciile grave de imagine aduse sectorului bancar. Defăimarea instituţiilor de credit prin afirmaţii eronate şi calomnioase reprezintă un abuz şi apreciem că acest tip de retorică nu poate să fie tolerat în spaţiul public. În acest context, considerăm necesar ca instituţiile ierarhice superioare să intervină cu celeritate”, se arată într-un comunicat al ARB, citat de Agerpres.
Potrivit sursei citate, afirmaţiile preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor “sunt false, exprimate cu rea credinţă şi dezinformează consumatorii, comportamentul abuziv al acestuia conducând la afectarea nefondată a relaţiilor şi a încrederii consumatorilor în bănci”.
“Acest tip de comportament şi informaţiile eronate lansate în spaţiul public, care cataloghează drept ‘practici comerciale înşelătoare’ o metodă legală de calcul a dobânzii folosită în întreaga lume ridică semne de întrebare cu privire la profesionalismul unor angajaţi ai instituţiei publice. Atragem atenţia, încă o dată, că băncile respectă prevederile legale specifice, atât în ceea ce priveşte informarea corectă şi completă a consumatorilor, cât şi în ceea ce priveşte modalitatea de rambursare a creditelor”, se mai spune în comunicat.
ARB susţine că, potrivit legislaţiei în vigoare, OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori şi/sau OUG 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, băncile informează clienţii cu privire la caracteristicile produsului, inclusiv la costurile totale încă din faza pre-contractuală, condiţiile fiind similare pentru toţi consumatorii din Uniunea Europeană.
“Rambursarea creditelor se poate face fie prin rate egale (anuităţi), fie prin rate descrescătoare, iar consumatorul are dreptul să aleagă modalitatea de rambursare. Clienţii pot schimba opţiunea de plată pe parcursul derulării contractului de credit. Plata unei dobânzi mai mari la începutul perioadei de creditare reflectă un principiu economic şi juridic consacrat la nivel mondial, şi anume acela că dobânda se calculează la valoarea soldului creditului, acesta fiind, în mod evident, mai mare la începutul perioadei. Principiul vehiculat de ANPC privind plata în rate egale a principalului şi a dobânzii creditului nu este viabil economic şi nici posibil matematic. Creşterea efortului financiar al clientului nu este cauzat de modul de calcul al ratei lunare de plată şi nici de faptul că face o rambursare în rate lunare egale, ambele aspecte fiind în acord cu legea, ci este determinat de evoluţia contextului macroeconomic local şi global. Menţionăm că rata creditelor performante reprezintă 97,27% din totalul portofoliilor de credite, evoluţia fiind una pozitivă. În acelaşi timp, băncile procedează cu bună credinţă la restructurarea creditelor clienţilor aflaţi în dificultate, în conformitate cu cadrul legislativ, în condiţiile în care există o întreagă paletă de măsuri care se aplică cazurilor individuale”, afirmă ARB.
Conform ANPC, practicile înșelătoare au constat în faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat și 75% dobândă. Prin această modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent dobândă.
Cei 11 operatori economici sunt:
- ING Bank
- First Bank
- Credite Europe Bank
- OTP Bank
- Alpha Bank
- BancaTransilvania
- Raiffeisen Bank
- BCR
- Patria Bank
- Unicredit Bank
- BRD Groupe Societe Generale.
Pe lângă o sancțiune contravențională, respectiv 11 amenzi în valoare de 550.000 lei, comisarii ANPC au propus măsura de emitere a unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât și pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.
„Să realizezi că, la jumătatea contractului de împrumut, nu ai făcut altceva decât să plătești dobânzi și foarte puțin din credit, este o povară mare pe umerii debitorilor. Dacă lucrurile ar fi fost echilibrate, într-un mod rațional și în favoarea consumatorilor, probabil multe familii, astăzi, nu ar mai trăi o dramă financiară. Sub aceste aspecte, astăzi sancționate de către Autoritatea noastră, par să se ascundă și interese de grup, și o atitudine cartelară. Vom transmite și Consiliului Concurenței cele constatate de către colegii noștri pentru a face și dânșii o analiză a întregii situații. În perioada imediat următoare voi emite ordine de încetare a acestor practici și suntem pregătiți inclusiv de o luptă în instanță pentru miile de consumatori astăzi îngenuncheați de povara ratelor”, a declarat Horia Constantinescu, președintele ANPC.